DĚJEPIS

0

Je docela možné, že toho pána znáte. Je z Turnova, učil, a doufám, že i nadále učí, dějepis. Já měla to štěstí, že jsem na tento předmět chodila na základní škole právě k němu. Pravda, když se probíraly druhohory, tak jsem asi nepatřila mezi vzorné a pozorné žáky. Konečně, koho bavil výklad o přesličkách, že? Když ale pan Pozdníček vykládal například o II. světové válce, byla jsem jedno velké ucho. Zůstalo mi to dodnes, ten zájem o novodobé dějiny naší země a Evropy. K tomu nutno připomenout, že zájem o jedno přirozeně zvedá zájem o druhé, nutí hledat informace – v literatuře, na výstavách, v televizních dokumentech. Jsem ráda, že jsem měla štěstí na učitele, který dokázal probudit mou zvídavost.

No, a tak si při čtení dnešního tisku a sledování zpráv nemohu nevšimnout, že se někde stala chyba. Určitě jste také zaregistrovali bitky a soudní tahanice s neonacisty, ať už se jejich organizace nazývají jakkoli. Vlastně nehraje ani roli, zda je to od nás, nebo ze Slovenska, Maďarska, Německa. Možná se ale ptáte, kdo asi učil dějepis tyto oholené, uřvané a nařvané (v lepší společnosti se používá „prostorově výrazné“) chlapce? Jak došlo k tomu, že těmto mladým lidem nebyly řádně vysvětleny pojmy jako nacismus, holocaust, rasismus? Mimochodem, i přes závažnost televizních šotů se mnohdy neubráním úsměvu. To když si představím, jak tito chlapci splňují árijský ideál a jak by jim asi šlo cvičení na buzerplace a následně hrdinství na frontě. Bez úsměvu už ale sleduji jejich pokřivený výklad slov svoboda, národ, právo. A s velkým údivem přijímám informace o tom, jak bezzubá a bezmocná je v těchto případech demokracie.

Mám bratránka. Dnes už je to dospělý, v rámci možností se dá říci, že i rozumný chlap. V dobách svého dospívání začal bohužel koketovat právě s neonacistickým hnutím. V rodině zavládlo zděšení, které ale rychle vyřešil jeho otec. Ručně a stručně mu vysvětlil, že až tedy jeho soukmenovci vystěhují nebo vybijí všechny Romy a Židy, přijdou na řadu další – nemohoucí staří lidé, postižení a imobilní jedinci, homosexuálové, nezaměstnaní. Pak třeba lidé s křivým nosem nebo s velkýma ušima. A hlavně každý, kdo s nimi nebude v jednom šiku. Náš chlapec naštěstí pochopil. Za pár měsíců k nám přijel na návštěvu a byl z něho, světe div se, indián. Na zahradě nám chtěl postavit pravé indiánské týpí a jeho heslo znělo: Život sasankám a netopýrům. A to jak jistě uznáte, zní lépe než: Židi do plynu.

 

Zpět k věci. Máte-li pocit, že Turnov a okolí, kde je poměrně dobrá životní úroveň a všichni se tak trochu znají, problém s extremismem zatím nemá, nebo ještě hůř, že se ho to netýká, buďte v klídku. Týká. Ne, nejsem naivní, vím, že na vznik levicového a pravicového extremismu nemá vliv pouze nezáživně podaná látka v hodinách dějepisu. Je to problém sociální, rodinný, ekonomický a dnes už celospolečenský. Přesto si dovoluji argumentovat svojí vlastní zkušeností. Opravdu si myslím, že je potřeba více hodin dějepisu v osnovách, více prostoru pro učitele, větší objem peněz do školství i víc času na to probrat třeba ty druhohory. Ale hlavně probrat události, které se jak černá nit prolínají z historie do současnosti a které si žádají nápravu, ne opakování.

 

Tentokrát ode mě nečekejte, že vám doporučím nějakou kvalitní, zajímavou a pravdivou knihu z historie. Jsou jich plná knihkupectví. Spíše bych apelovala na rodiče, aby si „prosvištěli“ pár kapitol z dějepisu. Někdy by stačila i učebnice pro základní školy. Zasvěceněji by pak možná reagovali na radikální názory svých ratolestí.

S čím se rozloučit? Popřeji nám, ať do konce vašich i mých dní nás nikdo nenutí při pozdravu zvedat ruku a navzájem se zdravit jinak než dobrý den a nashledanou. Nashledanou.

 

Bohuslava Charousková

Související články (celkem 70)

Zobrazit další související články...
Sdílet

Autor článku

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.