PRO TURNOV ŠOKUJÍCÍ ŘEŠENÍ: NÁVRH TRASY R35 PROCHÁZÍ JEHO STŘEDEM (KOMENTOVANÉ ZPRAVODAJSTVÍ)

0

I díky tlaku občanů má nyní Liberecký kraj podrobně zpracované všechny tři možné varianty trasy R35 v úseku Turnov – Úlibice. Vizualizace tras, provedené firmou Valbek, jsou již hotové, nyní probíhá projednávání studie v dotčených orgánech. Liberecký kraj v jarních měsících chce s touto studií seznámit veřejnost. Protože se ale jedna z tras v případě realizace opravdu citelně dotýká každodenního života občanů Turnova, rozhodli jsme se základní informace zveřejnit již nyní. Obrázky z vizualizace jako první publikoval deník MFDnes.

Na konci roku 2008 předalo ministerstvo pro místní rozvoj vládě ke schválení návrh „Politiky územního rozvoje“. Současně bylo vládě předloženo vypořádání připomínek veřejnosti k tomuto dokumentu, kterých bylo na devět tisíc. Připomínky se týkaly problematiky celého státu, nemálo bylo i těch, které se zabývaly trasou R35. „V některých případech byly v textu Politiky územního rozvoje učiněny drobné změny k lepšímu; například pro vedení R35 Českým rájem je k dispozici více zpracovaných variant,“ uvedl Pavel Doucha z Ekologického právního servisu. Výběr nejvhodnějšího koridoru R35 má provést ministerstvo dopravy společně s ministerstvem pro životní prostředí.

V konkrétním případě Turnova nové řešení vedení trasy R35 vzbuzuje rozpaky. V minulosti bylo často kritizováno, že všechna města staví obchvaty a ne průniky komunikací středem, protože jde o to vést tranzitní dopravu mimo historickou zástavbu. V „srdci Českého ráje“ se tohle na přelomu 80. a 90. let minulého století nepodařilo. Máme obchvat středem města. Nyní, protože Turnovem prakticky není kudy protáhnout ani čtyřpruhou evropskou dálnici R35, přišli projektanti s další „novinkou“. Turnovští díky ní mají získat druhý průtah širším centrem města. Už jen obrázky z vizualizace: Přemostění čističky odpadních vod pod železniční zastávkou Turnov-město, přemostění paty rekreačního areálu v Maškových zahradách, přemostění Sobotecké ulice za Diskontem Plus a ústí tunelu mezi Dioptrou a firmou Neumatic pod sídliště Výšinka (zajímá ještě někoho notoricky známé nestabilní podloží celého kopce?) – to jsou poslední tečky za jakýmikoli dalšími ambicemi tohoto města stát se vyhledávanou turistickou destinací. Dva silniční průtahy centrem, to by porazilo i jiná „letoviska“. V řešení této varianty zaráží i minimální napojení Turnova na dálnici. Pomineme-li to na dálniční křižovatce v Ohrazenicích, tak další je v pokračování Přepeřské ulice mezi Preciosou a Sklářskými strojírnami (o kolik vzroste díky tomu doprava v Nádražní ulici?) a potom až za benzinovou pumpou na Valdštejnsku.

 

Studie liberecké firmy Valbek ale nabízí ještě další řešení. Kromě popisované severní varianty je tu stále ještě jižní kolem Mnichova Hradiště a superseverní kolem Semil. Nutno poznamenat, že vizualizace Valbeku je na úrovni, za kterou by se nemusela stydět jakákoli firma na planetě. Počítačová simulace je „TOP“ třída.

 

Jižní varianta, technicky a stavebně nenáročná, která se ze stávající rychlostní silnice Turnov – Praha směrem na Jičín a Úlibice odkloní v Mnichově Hradišti, vede většinou po rovinatých polích mimo zástavbu. Jediný větší problém je v okolí Jičína, trasa také bohužel narušuje přírodu u vyhlášeného Plakánku. V navrženém úseku celé jižní varianty je celkem 38 mostů a jeden „sypaný“, asi kilometrový tunel.

 

Severní varianta se drží nejpřímější trasy Turnov – Libuň – Úlibice. Jak je uvedeno výše, varianta údolím Libuňky pod Pelešany byla opuštěna (nevyhověla by zřejmě hygienickým normám). O tunelu pod Výšinkou už víte, jeho ústí na druhé straně je za firmou Sempra na Vrchhůře, dálnice dále vede zadem za Karlovice a sjíždí do údolí pod Žernovem. Rovensko obkrouží a u Semínovy Lhoty se napojí na původní trasu, která vede kolem Libuně a Železnice do Úlibic. V návrhu severní varianty R35 jsou navrženy čtyři tunely (ten pod Výšinkou měří 1380 metrů) a 35 mostů.

 

Na setkání před loňskými podzimními krajskými volbami v Turnově, kterého se zúčastnili všichni lídři stran, nejvíce tzv. superseverní variantu kolem Železného Brodu a Semil preferovali současný hejtman Stanislav Eichler (ČSSD) a také Miloš Tita z KSČM. A mají pravdu. Tato varianta totiž komplexně řeší problematiku celého kraje. Díky ní je na mezinárodní provoz napojen Jablonec nad Nisou, ale i horská střediska Krkonoš a poslední zapadlé obce Semilska a Lomnicka. Trasa začíná u křižovatky „Rádelský mlýn“ (dnešní křižovatka za Hodkovicemi, kde je odbočka na Jablonec nad Nisou). Je úžasná: mosty, dlouhé tunely, visuté lávky, impozantní most u Splzova a dlouhý tunel dolů do Železného Brodu a další až ke Spálovu, kde dálnice přejde údolí dalším elegantním miliardovým mostem na druhou stranu Jizery. V Semilech auta vidět nebudou, protože dálnice vede na úpatí kopce nad městem v zářezu, budou alespoň slyšet. Trasa vede dál údolím až ke Košťálovu, kde se stáčí k Lomnici nad Popelkou, kterou míjí vrchem zhruba tam, co je dnes letiště. Poté návrh kopíruje stávající silnici – tunely a ostrým klesáním postupuje k Bradlecké Lhotě a zadem kolem Železnice a Radimi přivádí dopravu do Úlibic. Je to opravdu mimořádná podívaná, mělo-li by dojít opravdu ke stavbě této trasy, která by dozajista kraji co do dopravní obslužnosti mohla hodně vyhovovat, těžko odhadovat stavební náklady. Budou astronomické naproti dvěma zmíněným trasám „dole“ v Českém ráji… Na superseverní trase je navrženo 10 tunelů a 39 mostů.

 

Podle tiskového mluvčího Libereckého kraje Jiřího Langera mají být se studií Valbeku podrobně seznámeni krajští zastupitelé na svém zasedání 24. února a poté má být studie všech tří variant R35 představena veřejnosti. Setkání by podle něho měla proběhnout postupně v každém okrese. Kdy by se mělo o definitivní trase rozhodnout s konečnou platností, to dnes nikdo neví…

 

Závěrem snad jen mírně emotivní prosba směrem k turnovským zastupitelům, radním, vedení města, podnikatelům, dalším vlivným lidem a všem občanům: Prosím pěkně, zapomeňte na chvíli, že nosíte nějaký stranický kabát, že máte a měli jste nějaké názory. Před námi je hrozba výstavby druhého silničního průtahu středem města. Tentokrát to ale nebude jen tak nějaká silnice, ale alternativa k dálnici D1 (a jeli jste po ní někdy?). Jsou dva silniční průtahy širším centrem Turnova skutečně to, co bychom měli a chtěli předat svým dětem a vnukům? Nebo je tunel pod Výšinkou jediným možným řešením a Turnovu neuškodí?

Související články (celkem 49)

Zobrazit další související články...
Sdílet

Autor článku

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.