Vše nasvědčuje tomu, že by ještě letos nebo na počátku příštího roku mohlo být rozhodnuto o trasování rychlostní silnice R35 v úseku Ohrazenice – Úlibice. „Dálnice“ R35 bude spojovat republiku napříč od Liberce po Olomouc, velké dohady panovaly ještě nedávno na Pardubicku. Protože ale už i zde došlo k dohodě, kudy silnice povede, je zřejmé, že co nejdříve musí být dořešena celá trasa, tedy i poslední třicetikilometrový úsek mezi Ohrazenicemi a Úlibicemi.
Na tomto místě je vhodné zrekapitulovat, že stále jsou ve hře tři varianty. Buď silnice povede pod Troskami s variantním obchvatem Rovenska pod Troskami, nebo se Českému ráji vyhne trasou z
„Liberecká projekční kancelář Valbek zpracovává nyní na základě zadání odboru dopravy Libereckého kraje všechny v úvahu přicházející varianty tras. Termín zpracování je do konce dubna. Po projednání všech variant budou v termínu do konce září rozpracovány tři varianty do podrobné vizualizace,“ uvádí
O tom, že se skutečně po letech dohadů a vášní schyluje k rozhodnutí, by mohl svědčit i fakt, že na podzim loňského roku předložil Liberecký kraj dotčeným orgánům státní správy tzv. Návrh Zásad územního rozvoje Libereckého kraje. Jedním z dotčených orgánů byla i Správa CHKO Český ráj. Podle pracovníka Správy Aleše Hořeního je zajímavé, že k průvodnímu dopisu, který úřady obdržely, bylo připojeno i důrazné upozornění na nezveřejňování této dokumentace. Přesto ještě před vánočními svátky o této skutečnosti informovala většina regionálních sdělovacích prostředků. Dokument podle Hořeního zakotvuje v území jako jedinou variantu tu, která jako čtyřpruh protíná Český ráj.
Právě jediná navržená varianta řešení silnice byla připomínkována
„Ve čtvrtek 13. března se v budově Krajského úřadu Libereckého kraje uskutečnil první kontrolní den zaměřený na vypracování tzv. Studie proveditelnosti a účelnosti pro trasu silnice R 35, kterou pro Liberecký kraj zpracovává firma Valbek,“ uvádí ve svém vyjádření poskytnutém regionálním médiím Aleš Hoření. Součástí zadání je podle něho vyhledávací technická studie vedení tras v úseku Ohrazenice – Úlibice, návrh dopravních řešení, ekonomická studie, zhodnocení průchodnosti území, posouzení vlivu variant na životní prostředí a sociálně demografické dopady vedení jednotlivých tras. Dokončení této studie se předpokládá koncem září tohoto roku. Cílem studie je zhodnocení variant výše popsaných.
„Součástí kontrolního dne byly i prezentace studentů architektury ČVUT. Shodou okolností se všechny týkaly architektonického řešení pouze ve variantě přes Český ráj. Pevně věřím, že to byla skutečně jen náhoda a nelze z toho dovodit, jaká varianta je krajem preferována,“ doplňuje Hoření. Návrhy studentů měly podle Hořeního společné jedno: Zaměřily se na vnímání krás krajiny Českého ráje z pohledu projíždějícího motoristy. A ačkoli nelze říci, že by studenti nevnímali přírodní a krajinné hodnoty našeho kraje, pohled z opačné strany tj. třeba z vyhlídek Hruboskalského skalního města na nové těleso silnice klikatící se v krajině u Sedmihorek prakticky chyběl. Zajímavé bylo například jedno z technických řešení mostu přes Veselský potok u Ktové. Byl jím betonový 500 m dlouhý tubus s průhledem, odkud by byl pro řidiče kamionu krásný asi vteřinový výhled na Trosky. Jeden ze studentů například tvrdil, že hrady Českého ráje už nikoho nezajímají a tak by bylo logické postavit u nové silnice nové „hrady“ – hotely a penziony v konkrétní podobě betonových kvádrů. Dalším návrhem bylo využití prostoru kolem nové silnice k zástavbě a k propojení měst Turnova a Jičína. „Tento návrh, ač se zdá velmi divoký, má docela blízko ke skutečnému návrhu Libereckého kraje umístit v koridoru navržené R35 rozvojovou osu,“ uvádí Aleš Hoření. Trochu nový pohled na řešení silnice R35 podle něho přináší v současné době Královéhradecký a Středočeský kraj. V souvislosti s rozvíjejícím se automobilovým průmyslem ve Vrchlabí, narůstá potřeba řešit kapacitu silnice I/16 z
Před časem odpověděl TvA na dotazy, týkající se trasy rychlostní silnice napříč Českým rájem, hejtman Libereckého kraje PETR SKOKAN.
* Pane hejtmane, je vaším cílem schválit návrh Zásad územního plánu rozvoje Libereckého kraje ještě v závěru vašeho funkčního období a tedy i rozhodnout o trasování rychlostní silnice R35 ještě letos?
Zásady územního rozvoje budou zřejmě schváleny v roce 2009, ale i tak určí pouze možný koridor pro rychlostní silnici. Kraj ve svém krajském dokumentu nebude a ani nemůže rozhodovat o „trasování“ uvažovaného dopravního spojení ve směru Turnov – Jičín. To je věcí teprve následné projektové přípravy, kterou provádí stát, neboť se jedná o státní silnici.
* Kdybyste měl rozhodovat jen vy sám, která varianta vám přijde nejrozumnější?
Každý územně plánovací dokument, tedy i krajský, má, s ohledem na širší vazby, řešit problémy území, pro které se zpracovává. Proto zásady územního rozvoje kraje budou řešit problémy Libereckého kraje, a to i dopravní. A jiné kraje budou zase řešit problémy svoje, včetně dopravních, s ohledem na státní koncepci.
Trochu oklikou řečeno: Viděl jsem ve světě dálnice, které vedly kolem památek, které byly o tisíce let starší než Trosky. O tom, kudy R35 povede, ale bude rozhodovat stát a finanční prostředky, které na stavbu hodlá uvolnit. Já osobně plně spoléhám na odborné posouzení, kterému přizpůsobím svůj názor.
* Souhlasíte s tím, že jednou se o trase této silnice rozhodnout musí? Existuje nějaký odhad, kdy by stavba mohla začít?
Souhlasím, rozhodnout se musí. Rád bych znovu připomněl, že za dopravní koncepci státu, do které patří i případná realizační příprava této kategorie komunikace ve směru Turnov – Jičín, odpovídá
Dlouhodobá koncepce dopravy státu jistě vyžaduje pečlivou přípravu, ale současná neúnosná a dále se stupňující dopravní zátěž, by měla být pobídkou k návrhu rychlejšího řešení. Krajské územně plánovací dokumenty však nestanovují žádné termíny pro výstavbu silnic.
Oslovili jsme i asi stále nejznámější protidálniční aktivistku, členku zastupitelstva Libereckého kraje,
* Nedávno jste oznámila, že na podzim do krajských voleb kandidovat nebudete.
Domnívám se, že Liberecký kraj nebude chtít před nadcházejícími volbami projednávat tak ožehavé téma, jakým je trasování R35 přes Český ráj. Vše nasvědčuje tomu, že kraj odsunul rozhodnutí na ministerstva či vládu ČR. Kandidovat opravdu nebudu, nicméně věřím, že přes spřátelené zastupitele například ze Strany zelených nebo Starostů
* Když v zimě Krajský úřad rozesílal Návrh Zásad územního rozvoje Libereckého kraje dotčeným orgánům, vyhlásila občanská sdružení, bojující proti snaze vést komunikaci pod Troskami, záměr uspořádání podpisové akce s tím, aby veřejnost při jednáních mohli zastupovat tzv. zmocněnci s větší pravomocí. Zatím se neděje nic, bude se dít?
Situace kolem schvalování zásad územního rozvoje se vyvíjí trochu jinak, než jsme předpokládali a než krajský úřad avizoval v prosinci. Nyní to vypadá, že v době, kdy Krajský úřad Libereckého kraje bude projednávat stanoviska státní správy, zpracuje Valbek onu zmíněnou studii a zásady územního rozvoje budou veřejnosti předloženy buď vícevariantní nebo naopak s již vládou schválenou jednou variantou. Zatím nejsme schopni časově určit, kdy budeme pomoc veřejnosti potřebovat. Určitě ale počítáme s tím, že instituci, která bude rozhodovat o definitivní trase R35, budou předány petice s více než 15 tisíci podpisů. Budeme-li schopni ono rozhodnutí ovlivnit, požádáme veřejnost o pomoc.
* Platí, že kraj musí trasování R35 projednat s veřejností? Jak si ono projednání představit?
Kraj musí zásady územního rozvoje projednat s veřejností, jde jen o to, co bude veřejnosti předloženo a kdy. Projednávání bude podobné jako všechna předchozí s tím rozdílem, že veřejnost má podle nového stavebního zákona menší možnost rozvojové plány ovlivnit. Přístup kraje je charakterizován již tím, že mě jako krajskou zastupitelku odmítají pustit na jednání ohledně silnice, odmítli mi dát vizualizaci, odmítají poskytovat informace…
* Jaký další vývoj v této kauze předpokládáte v dalších měsících? Vedoucí CHKO Český ráj Jan
Rozhodnout se již opravdu musí. Na většině území, kde se nyní předpokládá trasování severní R35 (Turnov, Karlovice, Rovensko, Libuň…) je možné stavět a lidé mnohdy čekají jen na vyřešení koridoru silnice, aby buď začali se stavbou, nebo pozemek „odepsali“. STRUČNÁ REKAPITULACE NEJ
► Na přelomu let 2002 a 2003 byl dokončován důležitý dokument: Územní plán Libereckého kraje (v té době se myslelo, že bude i rychle schválen). A právě jedna z jeho kapitol je o záměru výstavby rychlostní silnice R35 na trase Drážďany – Liberec – Turnov – Jičín – Vídeň. Když se o záměru výstavby dálnice přímo pod Troskami dozvěděla veřejnost, vzedmula se vlna občanských postojů, mezi kterými převažuje odpor proti stavbě dálnice v navrhované trase napříč Českým rájem a požadavek na přeložení silnice na tzv. jižní variantu směrem na
► Argumenty pro i proti:
– Hlasy „pro stavbu“ tvrdí, že jižní obchvat Turnova, v rámci něhož bude také dálnice, je potřeba, neboť Turnov z něho bude mít prospěch ve formě pracovních příležitostí a využití drobných podnikatelů při stavbě silnice, navíc Český ráj bude lépe přístupný turistům a neskončí jako
– Odpůrci severní varianty jsou toho názoru, že Český ráj představuje pro turisty tak unikátní soubor přírodních úkazů, že do něj zavítají i bez přímé dálniční odbočky – ba naopak, město a jeho okolí budou vyhledávat proto, že tudy nebudou jezdit auta 130 kilometrovou rychlostí. A zcela nepopiratelně – povede-li tudy čtyřproudovka, bude ji využívat veškerá kamionová doprava ze severu i z jihu, tak jako ostatně všude jinde v Evropě. Svod kamionové, mezinárodní dopravy přímo mezi dvě části CHKO se jim jeví jako barbarství.
► Začátkem února 2003 bylo oficiálně založeno občanské sdružení „S drakem rval se
► Na jaře 2003 byl dokončen Koncept Územního plánu velkého územního celku Libereckého kraje. Jeho zpracování zajišťoval Krajský úřad Libereckého kraje, Odbor územního plánování a stavebního řádu. Tvůrcem dokumentace byla firma SAUL, s.r.o., Liberec. Veřejné projednání Konceptu s odborným výkladem architektů, kteří jej vytvořili, se konalo 19. června 2003 v
► Důležitá informace byla zaznamenána na počátku prázdnin 2004: Liberecký kraj má již k dispozici rovnocennou srovnávací studii tzv. jižní varianty dálnice (přišla na necelých 200 tisíc korun).
► V létě 2004 se konal první „Pochod proti dálnici“, který se od té doby po zamýšlené trase napříč Českým rájem koná každoročně.
►
► Veřejné projednání vyhodnocovací studie severní a jižní varianty trasování dálnice R 35 se uskutečnilo v Liberci 26. května 2005 za hojné účasti obyvatel Českého ráje. Odpůrci dálnice argumentovali zásadními nedostatky zpracování dokumentu.
► Ve středu 8. června 2005 se konalo mimořádné zasedání turnovského zastupitelstva. Na krajský úřad bylo odesláno oficiální stanovisko Turnova ve smyslu, že zastupitelstvo města na základě předložených nedostatků a připomínek nesouhlasí s úrovní zpracování posouzení vlivu variant I/35 na životní prostředí a žádá Liberecký kraj, aby dokumentaci nechal přepracovat a posoudit v novém procesu posouzení vlivu na životní prostředí. Zajímavost na okraj: Stejně jako zastupitelé turnovští, vyjadřovali se k posouzení obou variant také zastupitelé v Jilemnici. Ti jsou naopak pro severní variantu především proto, že v ní vidí lepší napojení části přilehlých Krkonoš na dálniční síť.
► Vznikla koalice SOS Český ráj, celkem 12 obcí uzavřelo smlouvu o spolupráci proti záměru vést rychlostní silnici severní variantou, v devíti obcích byly v roce 2006 přijaty stavební uzávěry, které znemožňují stavby jiných než místních komunikací.
► Začalo se diskutovat o možnosti tzv. superseverní varianty, která by z Liberce vedla přes Jablonec, Železný Brod, Semily a Lomnici do Jičína. Obce pod Krkonošemi by ji uvítaly. Kromě toho, že tato varianta je superseverní, byla by také superdrahá. Kupodivu nevadí protidálničním aktivistům…
Související články (celkem 49)
- DOKUD SE NESPOJÍ DÁLNICÍ PRAHA S ČESKÝMI BUDĚJOVICEMI, TĚŽKO SE BUDOU SPOJOVAT OHRAZENICE S ÚLIBICEMI, ŘÍKÁ STAROSTA TURNOVA
- ROZHODUJEME O BUDOUCNOSTI
- DÁLNICE V ČESKÉM RÁJI NEBUDE, RYCHLOSTNÍ SILNICE ALE ANO ANEB BOUŘE VE SKLENICI VODY
- STAROSTOVÉ A KRAJ JEDNALI O SILNICI TURNOV – ROVENSKO P. T. – ÚLIBICE
- NOVÝ MINISTR DOPRAVY CHCE URYCHLIT STAVBU R35
- VLÁDA SCHVÁLILA R35 TURNOVEM A ČESKÝM RÁJEM: KACHNA, KTERÁ ZABRALA
- OTEVŘENÁ VÝZVA MINISTRU DOPRAVY PAVLU DOBEŠOVI…
- KRAJŠTÍ ZASTUPITELÉ SCHVÁLILI ZUR I S R35, BOJ ČÁSTI OBČANŮ A OBCÍ ČESKÉHO RÁJE VŠAK NEKONČÍ
- KRAJŠTÍ ZASTUPITELÉ BUDOU ROZHODOVAT O ÚZEMNÍM ROZVOJI KRAJE A O KOMUNIKACI R35
- R35 SE NYNÍ UŽ ASI DEFINITIVNĚ PŘIBLÍŽILA TURNOVU
- KRAJ VEŘEJNĚ PROJEDNÁVAL ZÁSADY ÚZEMNÍHO ROZVOJE, R35 JE BLÍŽE ČESKÉMU RÁJI A TURNOVU
- ZASTUPITELÉ VZKÁZALI DO LIBERCE: R35 V KATASTRU MĚSTA NECHCEME
- KRAJ CHYSTÁ PROJEDNÁNÍ ZÁSAD ÚZEMNÍHO ROZVOJE, PROTIDÁLNIČNÍ AKTIVISTÉ SBÍRAJÍ PODPISY
- SUPERPLÁN MINISTERSTVA DOPRAVY NA PŘÍŠTÍCH 15 LET O STAVBĚ R35 MEZI HRADCEM KRÁLOVÉ A LIBERCEM NEHOVOŘÍ
- NA R35 V NEJBLIŽŠÍCH 20 LETECH ZAPOMEŇTE
- ROZHODLI ZASTUPITELÉ PROTI VŮLI OBYVATEL KRAJE?
- R35 JEDNOU NEJSPÍŠ POVEDE TURNOVEM A ČESKÝM RÁJEM
- R35 V LIBERCI: ON-LINE REPORTÁŽ ZE ZASEDÁNÍ KRAJSKÝCH ZASTUPITELŮ
- ZASTUPITELÉ LIBERECKÉHO KRAJE SE BUDOU VYJADŘOVAT K DÁLNICI R35