ŘEŠENÍ DOPRAVY V CENTRU MĚSTA VE SLEPÉ ULIČCE. NOVÁ TRASA R35 MÁ VÉST TUNELEM POD VÝŠINKOU

0

Doprava v centru Turnova je asi nejskloňovanějším tématem ve městě. Původně byl v návrhu vnitřní dopravní okruh od zábavního podniku Magic podél Stebénky ke křižovatce U Raka a odtud nahoru kolem náměstí ulicí 28. října, ulicí Kinského a Husovou k obvodnímu policejnímu oddělení a odtud dolů k autobusovému nádraží novou odlehčovací komunikací. Od návrhu dopravního okruhu bylo před časem z mnoha důvodů upuštěno.

Ve hře je nyní už jen výstavba severozápadní odlehčovací komunikace centra z již dokončeného pátého ramena kruhové křižovatky kolem budoucí „Hypernovy“ na Koňském trhu do Palackého ulice a dál v sousedství autobusového nádraží a atletického stadionu na křižovatku ulic Husovy a Žižkovy. Proti tomuto záměru vystupuje poměrně silná a hlasitá skupina obyvatel, kteří si toto řešení nepřejí. Pro vedení města a zejména pro občany, kteří v této lokalitě nebydlí, je to ale jedna z mála možností, jak dopravě na přetíženém náměstí Českého ráje pomoci.

 

n200811051953_zap_478_08_markovaNakonec ale žádná odlehčovací komunikace být nemusí a vášně byly možná zbytečné. Proč? Nevyjde měření hodnot hluku dle nových hygienických limitů a od záměru bude upuštěno. Ostatně – z téhož důvodu nebude ani zobousměrnění Markovy ulice. Přitom na dopravě „nahoru a dolů“ kolem Střelnice se shodla radnice i s opozicí, proti návrhu nebyly zaznamenány vážnější výhrady. „Bohužel nové hygienické limity hluku dle nařízení vlády číslo 148/2006 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací, platné od 1. června 2006, nařizují velmi tvrdé podmínky. Měření hluku musí například probíhat dva metry od domů směrem ke komunikaci,“ přiblížil vedoucí odboru rozvoje města Miroslav Varga. Noční hygienický limit pro starou zástavbu je pro hlukovou zátěž z dopravy stanoven na 60 decibelů, denní na 70 decibelů. Měření hluku v Markově ulici provedené 30. září 2008 po dobu 24 hodin ale těmto limitům nevyhovělo, limit byl překročen o 2,1 decibelu. „Normy jsou přísné, nikdy bychom díky tomuto výsledku nedostali kladné stanovisko Krajské hygienické stanice pro stavební povolení. Práce na přípravě zobousměrnění Markovy ulice byly proto zastaveny. Obnoveny mohou být až v případě, že by vládní nařízení bylo zmírněno,“ uvedl Varga.

 

A stejný problém může nastat i v případě severozápadní odlehčovací komunikace centra města. Nové měření hodnot hluku z provozu osobní a nákladní dopravy proběhne v Husově ulici do poloviny listopadu. Při stejném měření v roce 2005 byl zde limit 70 decibelů v denní době dodržen. Pokud budou nyní naměřeny hodnoty vyšší, příprava odlehčovací komunikace bude zastavena. „Potom nezbude než jen trpně přihlížet, jak doprava v centru neúměrně vzrůstá a sledovat pomalu projíždějící kolony aut, protože jiné řešení zatím nemáme. Věřím ale, že limity v Husově ulici překročeny nebudou a my budeme moci odlehčovací komunikaci dál připravovat, protože nejhorší by bylo nedělat nic,“ zdůraznil Varga.

 

Jednou z často diskutovaných dalších možností, jak dopravě v centru Turnova ulehčit, je odklon dopravy jižním obchvatem s využitím připravované severní varianty R35, která by tranzitní dopravu směrem na Hradec Králové, ale i Semily odvedla mimo město. Právě v případě R35 je na stole nové, převratné řešení. „Podle posledních informací bylo firmou Valbek, která pro Liberecký kraj zpracovává studii trasování koridorů R35, upuštěno od trasy pelešanským údolím. To byla varianta, která byla dosud uváděna jako jediná. Dnes už ale neplatí právě z důvodu překročení hygienických limitů. Pro obyvatele lokality za železniční zastávkou, Kamence a části Pelešan to bude jistě převratná informace,“ připustil Varga.

 

A kudy vede nový návrh průniku R35 Turnovem? Jižním obchvatem od Nudvojovic bude čtyřpruhová komunikace přivedena za čističku odpadních vod, pokračovat by měla 460 metrů dlouhým mostem kolem Maškovy zahrady až mezi čerpací stanici Kontakt a Dioptru a za supermarketem Lidl se má zahloubit do tunelu pod Výšinku. Vyústění 1385 metrů dlouhého tunelu je naplánováno až za jahodárnou firmy Sempra na Vrchhůře. Toto na Turnov hodně krkolomné řešení má však podle Vargy daleko větší šanci na splnění hygienických limitů než varianta údolím pod Pelešany. V případě, že by tato trasa byla nakonec schválena, bude se muset změnit přístup k dalším navazujícím projektům. Jedním z nich je třeba koupaliště v Maškově zahradě, jehož existence by v blízkosti rychlostní silnice byla komplikovaná (na přípravě sportovního areálu mecenáš B. J. Horáček a radnice utratili desítky milionů korun!).

 

Nová trasa R35 mezi Turnovem a Jičínem nicméně není dosud známa, ve hře jsou zatím všechny tři varianty koridorů, tedy jižní kolem Mnichova Hradiště, severní Turnovem a kolem Rovenska pod Troskami a superseverní přes Železný Brod a Semily. Zajímavé bude sledovat i postoj nového vedení Libereckého kraje, protože jak ČSSD, tak KSČM se v předvolebních prohlášeních nejvíce přibližovaly superseverní variantě.

Související články (celkem 49)

Zobrazit další související články...
Sdílet

Autor článku

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.