SENÁTOR NA TRASE RYCHLOSTNÍ KOMUNIKACE R35 HLEDAL NEJMÉNĚ „BLBÉ ŘEŠENÍ“

0

„Vy tady nežijete, někdy není možné silnici ani přejít, bojíme se o děti, když jdou ze školy. Diskuse je hezká věc, ale už s tím proboha něco dělejte,“ zaznělo důrazně ze strany občanů na parkovišti před pečovatelským domem v Radvánovicích. A když bylo řečeno „vy s tím něco dělejte“, byli myšleni hlavně politici. Senátor Jaromír Jermář, náměstek ministra dopravy Petr Šlegr, vedoucí CHKO Český ráj Jan Mocek, poslanec Pavel Ploc a dalších zhruba třicet účastníků cyklojízdy v neděli 15. června takových názorů vyslechli víc.

Starostka Karlovic Vlasta Špačková připomněla, že obecní zastupitelstvo jako jedno z mála v regionu souhlasí s trasou rychlostní komunikace R35 severní variantou, pouze ale s výhradou, že silnice má vést až za Rovenskem a nikoli pod Troskami kolem Boreckých skal.

n200806162210_zap_294_08_r35„Netajím se svým názorem, a sice, že Českému ráji by méně uškodila varianta jižní kolem Mnichova Hradiště,“ řekl senátor Jermář. Jak dodal, na druhou stranu ale vnímá pocity lidí, kteří kolem současné mezinárodní komunikace žijí a chtějí řešení co nejrychleji. „Jenomže nová R35, to je alternativa a odlehčení přetížené dálnici D1 a jako takovou ji musíme chápat. Nejedná se o řešení republikové dopravy, ale evropské a nová silnice logicky přitáhne tranzitní kamionovou dopravu. Myslím, že stát by měl právě dopravu řešit koncepčně a pokusit se její část převést na železnici, to je ale dlouhodobé řešení,“ vysvětlil své stanovisko senátor. Podle něho je důležité, aby s lidmi někdo mluvil, aby neměli pocit, že jsou z rozhodování vyloučeni a mít jiný názor je jen ku prospěchu věci.
Právě z diskuse by mělo vzejít, jak v Radvánovicích také zaznělo, nejméně „blbé řešení“! Už proto, že všechna řešení jsou v případě realizace nevratná a poznamenají osudy a životy lidí.

Přítomný náměstek ministra dopravy Petr Šlegr (Strana zelených) zpochybnil vůbec potřebnost budování rychlostní komunikace jako čtyřpruhu. „Dnes mezi Turnovem a Jičínem projede v průměru maximálně osm tisíc aut denně, to je ale hluboko pod normou pro stavbu čtyřpruhu, která je někde okolo 40 tisíc aut denně. Bohužel se dnes ze silnic stal pomyslný zásobovací pás firem, kdy logistika diktuje příjezd kamionu k výrobní lince přesně na minutu. Tady bohužel železnice není schopna tyto podmínky plnit,“ přiblížil svůj pohled náměstek ministra dopravy.

Poměrně zjitřená diskuse na parkovišti v Radvánovicích byla ukončena nabídkou starostky Špačkové, uspořádat ještě před krajskými volbami diskusní setkání v Karlovicích, na kterém by byl přítomen například současný náměstek hejtmana Radim Zika a další politici, kteří budou ve volbách kandidovat. Účast přislíbil jak senátor Jermář, tak také náměstek ministra dopravy a na cyklojízdě přítomný poslanec Pavel Ploc, který, jak přiznal, bral cyklojízdu po trase R35 hlavně jako důležité seznámení s problematikou a hlavně s rozdílnými názory lidí na řešení.

Cyklojízda senátora Jermáře vedla z Turnova do Rovenska pod Troskami. Je možná škoda, že jediní občané, kteří chtěli diskutovat, se sešli v Radvánovicích. Ještě na obecním úřadě v Hrubé Skále na účastníky čekal starosta Jan Houška. „Zklamán nejsem, možná k někomu informace o cyklojízdě nedorazila včas. Je pravda, že jsme mohli posbírat více rozdílných názorů, cením si ale hlavně zájmu mladých lidí, kteří se mnou jeli. V tom je podle mého budoucnost, aby se o věci veřejné začali zajímat hlavně mladí,“ dodal Jaromír Jermář.

O trasování rychlostní silnice R35 Českým rájem mezi Turnovem a Jičínem by mělo být rozhodnuto na konci letošního roku. Ve hře jsou stále všechny tři varianty. A sice jižní kolem Mnichova Hradiště, severní pod Troskami (s různými variantami hlavně v oblasti Rovenska pod Troskami) a superseverní z Liberce na Železný Brod a Semily. Liberecká projekční kancelář Valbek zpracovala pro Liberecký kraj všechny možné i nemožné varianty řešení. Existuje i zpracovaná digitální vizualizace. Krajský úřad podle informací TvA sestavil komisi odborníků, která je složena z pracovníků ministerstva pro životní prostředí, ministerstva dopravy a všech tří zúčastněných krajů – tedy Libereckého, Královéhradeckého a Středočeského. Tato komise má prý vybrat dvě nebo tři v úvahu přicházející varianty, které budou do září rozpracovány a na sklonku roku rozhodne o konečné trase dálnice R35 vláda České republiky.

Jízda senátora Jermáře byla další z větších akcí příznivců jižní varianty. V pondělí 23. června bude v turnovském Muzeu Českého ráje diskutovat ministr životního prostředí Martin Bursík (začátek je v 18 hodin). V sobotu 9. srpna bude možná poslední pochod proti dálnici R35. Povede z hradu Trosky do Sedmihorek.

Související články (celkem 49)

Zobrazit další související články...
Sdílet

Autor článku

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.