DÁLNICE V ČESKÉM RÁJI NEBUDE, RYCHLOSTNÍ SILNICE ALE ANO ANEB BOUŘE VE SKLENICI VODY

0

Středa 16. a čtvrtek 17. dubna byly na Turnovsku ve znamení zásadní informace: Dálnice v Českém ráji nebude! „Rychlostní silnice z Hradce Králové do Liberce nepovede. Ministerstvo dopravy po letech diskusí ustoupilo od stavby úseku přes Český ráj, kde podle úřadu nebude kapacitní rychlostní komunikace potřeba. Podle nových teoretických propočtů dopravy i v budoucnu postačí klasická dvouproudá silnice se stoupacími pruhy. O stavbu plnohodnotné čtyřpruhové silnice dosud usiloval Liberecký kraj, podle hejtmana Martina Půty (STAN) ji ale zřejmě ze svých zásad územního rozvoje vyškrtne.“ (Zdroj: ČTK)

„Nové teoretické propočty intenzity dopravy v letech 2025 a 2040 ukazují na to, že tam není nutné stavět čtyřpruhovou komunikaci ani dálnici,“ uvedl Martin Půta. „Předpokládám, že při aktualizaci Zásad územního rozvoje Libereckého kraje právě variantu silnice s přídavným pruhem použijeme a zapracujeme a nebudeme dál prosazovat stavbu dálnice nebo čtyřpruhu,“ řekl pro ČTK Půta.

Mají tedy ekologové a protidálniční aktivisté důvod k oslavám?
 
„Dálnice Českým rájem nepovede, to je jisté, protože v minulosti se vždy mluvilo o rychlostní silnici R35 v kategorii šíře 25,5 metru. Na základě územní studie Atelieru T-plan došlo k posunu pouze v tom, že tato studie doporučuje jako nejvýše přípustnou návrhovou kategorii kapacitní silnici o šířce 20,75 metru, resp. 14,75 metru, tedy vystřídaný třípruh. Z toho tedy vyplývá, že se stále uvažuje o výstavbě nové silnice v severním koridoru, která má být čtyř nebo tříproudá a samozřejmě obsahující mimoúrovňové křižovatky atd. Tedy se stále jedná o nezanedbatelný negativní zásah do krajiny Českého ráje zcela srovnatelný s původním návrhem,“ uvádí protidálniční aktivistka Markéta Kovaříková. „Já osobně stále tvrdím, že Český ráj se má před dopravními koridory chránit a doprava se má řešit tam, kde se rozrůstá průmyslová výroba, tedy stále prosazuji jižní variantu přes Mnichovo Hradiště.“

Turnovská zastupitelka Martina Pokorná připomíná usnesení zastupitelstva města, které nesouhlasí s vedením nového koridoru R35 přes katastr města a je podle ní diskutabilní, jestli je tím myšlen i dvoj či třípruh, který povede mimo stávající komunikaci I/35. „Turnovem z velké části v současnosti prochází čtyřpruh, je otázkou, proč bychom v Turnově měli mít vedle sebe dvě skoro rovnocenné silnice. V samotném Českém ráji už dle mého názoru nová liniová stavba bude stejným nebo podobným zásahem do krajiny jako čtyřpruh, tady větší rozdíl nevidím. V posledních dvou dnech jsem od novinářů dostávala dotazy, jestli jsme spokojení a máme pocit vítězství. Ano, určitě je to posun, protože my od počátku tvrdíme, že severní varianta dálnice R35 by nevratně poškodila Český ráj, který bychom měli pro budoucí generace chránit. Rovněž je velice přínosné, že současné vedení kraje akceptuje i názor města Turnova. O žádném vítězství se ale mluvit nedá právě vzhledem k obdobnému charakteru té silnice. Uvidíme samozřejmě, s čím přijde firma Valbek, která v současné době zpracovává variantní řešení trasování této komunikace,“ shrnula své pocity Martina Pokorná.

Seriál na téma R35 Českým rájem tedy pokračuje. Nyní čekáme na návrhy tras nové komunikace od firmy Valbek. Ty budou známy v horizontu maximálně několika měsíců.

Související články (celkem 49)

Zobrazit další související články...
Sdílet

Autor článku

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.