MINISTR K R35: JIŽNÍ VARIANTA JE PŘIJATELNĚJŠÍ

0

Poměrně zásadní stanovisko zaznělo z úst ministra životního prostředí Martina Bursíka v pondělí 23. června před do posledního místečka zaplněnou galerií Muzea Českého ráje v Turnově. „Nejsme spokojeni, jak Krajský úřad Libereckého kraje nakládá s připomínkami našeho ministerstva,“ citovala Bursíka MFDnes. Přitom, jak na setkání zaznělo, v případě, že by krajský úřad nevyhodnocoval varianty rychlostní komunikace R35 objektivně, může mu ministerstvo jako ústřední orgán státní správy odebrat posuzování vlivu navržených tras na životní prostředí.

Když by na toto radikální řešení došlo, nebude to samozřejmě zase tak jednoduché, protože podle jiného výkladu může ministerstvo rozhodovací pravomoc kraji odebrat při posuzování samotné stavby, ale ne při posuzování trasy při tvorbě zásad územního rozvoje. Že se ale Bursík k odpovědnosti a hlavně k „ministerskému“ dohledu nad touto zásadní stavbou nahlas přihlásil, považuje hodně lidí, kteří s dálnicí pod Troskami nesouhlasí, za velkou výhru.

To ostatně TvA potvrdila i protidálniční aktivistka Martina Pokorná. „Pan ministr pozval mě, Markétu Kovaříkovou ze sdružení S.O.S. Český ráj a další aktivisty přímo na ministerstvo ke konzultaci. Předneseme tam samozřejmě i skutečnost, že nám úředníci kraje brání dostat se k potřebným materiálům. A to já sama jsem dokonce krajská zastupitelka,“ připomněla Pokorná.

Jak na turnovském setkání také zaznělo, pro ministerstvo životního prostředí je přijatelnější jižní varianta R35 kolem Mnichova Hradiště. Že by mohl být pod Troskami realizován čtyřpruh, to Bursík přímo odmítl. O konečné trase by se podle něho mělo rozhodovat bez vedlejších politických vlivů. Velkým nebezpečím pro ochranu přírody a jedinečnosti Českého ráje je skutečnost, že kolem dálnice bude také tzv. rozvojová oblast. Nejde tedy jen o příliv tranzitní dopravy ze severu na jih Evropy, kterou nová R35 logicky přivede, ale i o čerpací stanice, skladovací haly, výrobní objekty ad.
Ve hře jsou nicméně stále všechny tři varianty – jižní kolem
Mnichova Hradiště, severní pod Troskami a superseverní přes Železný Brod.

n200806251137_zap_321_08_mapaA aby to bylo ještě zamotanější, je tu v této souvislosti ještě jedna zajímavá informace, která dosud nikde pořádně nezazněla. Ministerstvo pro místní rozvoj připravuje zásadní a velmi důležitý dokument – Politiku územního rozvoje – celorepublikový územní plán (ZDE). Tento materiál bude závazný pro kraje při pořizování zásad územního rozvoje (krajské územní plány) a také pro každou obec při územním plánování. Všechny záměry, které tu budou obsaženy, budou muset obce i kraje převzít do svých územních plánů. Mezi těmito záměry jsou i dálnice a rychlostní silnice.
Až do poloviny září t.r. mohou všechny obce i jejich občané a občanská sdružení posílat připomínky k návrhu „Politiky“. Více informací najdete na www.pur.eps.cz.
Co je v zatím publikovaném a k připomínkování předloženém návrhu zajímavé ve vztahu k R35, je skutečnost, že v úseku Turnov – Úlibice (Jičín) se mluví pouze o zkapacitnění silnice, tedy ve smyslu stoupací pruhy a maximálně obchvaty obcí, o čtyřpruhu ani řeč. Zajímavostí je také návrh stejné úpravy trasy Mladá Boleslav – Kolín – Jihlava – Rakousko (Wien). Vše je patrno z přiloženého obrázku…

Související články (celkem 49)

Zobrazit další související články...
Sdílet

Autor článku

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.