Není těch textů kolem „dálnice“ R35 už nějak hodně? Není kontraproduktivní zveřejňovat další komentáře a stanoviska? Tak jsme přemýšleli v redakci nad tím, jaký zvolit další postup v této letité kauze. Nejsou čtenáři zahlceni? Jaké vlastně píšeme příspěvky a komentáře? Nedávno jsme zveřejnili výzvu, že bychom rádi publikovali také nějaký příspěvek na téma podpory severní varianty koridoru R35 uprostřed Českého ráje. A je pravda, že takovýchto „podepsaných“ příspěvků je minimálně, v podstatě žádný. Proto když nás pan Brožek požádal o zveřejnění svého textu, který sice již v některých médiích byl publikován (ale podle něho v pozměněné a zkrácené verzi), souhlasili jsme s tím, že se na TvA objeví v úplném a nikým nekráceném znění:
LŽI A PRAVDY O SILNICI
Krajský radní Martin Sepp řekl pravdu – o silnici se lže! A odpůrcům „dálnice“ se to nelíbí a tak píší veřejné i jiné dopisy, v kterých překrucují pravdu a lžou dál. Protože lží už bylo proneseno mnoho, tady je nabídka pravdy:
Pravda je, že politici všech barev a úrovní jsou většinou zbabělci. Kdyby to nebyla pravda, už dávno by rozhodli, kudy koridor R35 vést. Vycházeli by z projektů, studií, posudků a odborně i profesně doložených faktů. R35 není sci-fi. Drak Michael na tom s Rozkošnou Ktovou nemohou nic změnit. Tak například pravda je, že se odkládal severní obchvat Turnova zbytečně o desítky roků, že jižní neřeší nikdo, že „průnik“ byl řešen tak geniálně, že dostat se na něj od Lomnice nebo Přepeř musíte stejně projet polovinou města. Pravda je, že se odkládají vlastní řešení a navrhují se obchvaty Tatobit, Lestkova, Bělé, Sedmihorek, Radvánovic, Ktové a všech dalších obcí – bez ohledu na jejich obyvatele a natož přírodu. Ale vést to kolem Mašova, to ne, byť je tam naplánován koridor už asi 40 roků. Nebo lžu? Je možná nepříjemnou pravdou, že ti, co tam poblíž stavěli, to věděli už dávno předtím.
Mluvím pravdu nebo lžu, když tvrdím, že odpůrci nové silnice nemají rádi přírodu? Tvrdím, že by měli právě kvůli přírodě silnici chtít! Že jim nejde o přírodu, ale o své soukromé zájmy, bydliště, osobní prospěch! Kdybych lhal, tak by nemohli chtít, aby kamion z „Hamburku do Istanbulu“ – jak to schválně nazývají – nejel kolem chráněné oblasti Český ráj rovně, ale mnohakilometrovou oklikou. Tím mj. podporují větší zábor půdy (přírody), větší zamoření ovzduší, v budoucnu větší náklady na údržbu, více mrtvých … Lidí, ježků, motýlů, všeho! Bože, proč? Bydlí na Výšince nad vyprojektovaným tunelem, koupili hájenku poblíž navržené trasy, mají v trase políčko, vzpomínky, chtějí do sněmovny se válet, v Ktové se nechtějí dívat na most … Upřímně – chtěli byste jižní variantu, kdybyste bydleli nad Plakánkem? A co betonová lobby? V super severní variantě by si betonáři „rochnili“, proč to odpůrcům nevadí? Neodvažuji se porovnávat přírodu kolem Železného Brodu k Lomnici, ze Železnice do Úlibic, od Volavce k Úlibicím, od Valečova k Bousovu a od Bousova do Úlibic. Každá ta krajina má svou duši, řečeno mluvou odpůrců severní varianty.
Dovolím si jedno malé osobní vybočení. Za duší přírody jsem „prolezl“ nejen české, ale detailně i většinu slovenských hor, projel Evropu od norských fjordů po jih Francie. Nějaké srovnání mám, nějak jsem se tam dostal, něco jsem se zatajeným dechem obdivoval. Ponechávám na nestranném uvážení, zda degradace krajiny od Valečova přes Sobotku do Úlibic ve srovnání se severní variantou je seriozní či falešná a uměle zveličená.
A na každé trase je nějaký Kozákov, Veliš, Valdštejn nebo Valečov, z kterého je vidět daleko, daleko… Asi právě proto se zvýšila návštěvnost Drábských světniček, že ty skály jsou vidět ze silnice na Prahu. Pravda je, že navržený koridor nemá s chráněnou krajinnou oblastí nic společného, že si CHKO Český ráj oddechne, až nepovede přeprava po její hranici, jako vede nyní, ale mnohem dále v polích… A především, že si oddychne spousta sídlišť a lidí v nich. O řidičích ani nemluvě.
Zcela lživé je tvrzení, že jižní varianta je pro přírodu nejvhodnější z důvodu reliéfu. Hitlerovy rovinné dálnice jsou dodnes v Evropě značně problematickým předělem, především pro volnou migraci živočichů. O tom se „zelení“ i učí nejen v civilizované cizině, už i u nás! Učí se, že mosty a tunely jsou pro přírodu při stavbě silnic to nejvhodnější řešení. Proto byla vymyšlena i fráze – co je ekologické, je i ekonomické. Tím argumentovali „zelení“ u Plzně, kvůli požadovaným tunelům se oddaluje mnoho roků dokončení dálnice Českým středohořím na Drážďany. Zde máme jiné „zelené“. Zde to neplatí. Nebo jsou tak hloupí? Anebo lžou? Nebo lžu já? Lžete vy, hlasití milovníci přírody a duší krajiny. Pro své osobní zájmy chcete krajinu zničit více, než je třeba. Vědomě a promyšleně – a jak se vám to do pletich hodí.
Demokracie a diskuse. Pravda, převrácená naruby. Pravda je, že se diskuse nekoná a demokracie trpí. Odpůrci silnice vedou jednostranný monolog, člověka s jiným názorem čeká na srazech typu „Kozákov“ nebo „Muzeum Českého ráje“ buď hádka, nebo osočování, urážky, nenávistné pohledy, vyhrůžky. Lituji úředníky, že mají v těch podmínkách něco vysvětlovat, zdůvodňovat, předkládat. Tam nemá smysl chodit. Odpůrci silnice lžou permanentně, vymýšlejí si obstrukce, lživé informace, překrucují fakta. Tisknou se plakáty se silnicí přes Trosky, CHKO Český ráj bez vyznačené hranice, chodí se pochody proti silnici, kde silnice nepovede. Šlo se vám dobře po cestě ze Sedmihorek do Pelešan, kterou jsem kdysi postavil? Tak tam také silnice nebude, ale až se postaví daleko v polích, bude tam ještě větší ticho, než je nyní. To bude báječné, viďte?! Zastrašují se projektanti i úředníci řečmi o korupci, nekompetentnosti, spolčení …Ovlivňují se ankety – viz poslední případ aktivistky Pokorné – to je morální vzor do sněmovny přímo ukázkový, atd., atd.
Media – tak teď nevím, jak to napsat. Cenzura prý není, ale článek je delší, než dvanáct řádků, které může určit šéfredaktor – a místo článku tam bude třeba velikananánská fotka středověkých hliněno slámových staveb pana Duška, kterým problém silnice nemůže dozajista konkurovat. Kéž by se našel statečný nezelený redaktor, který by se tím vším marasmem chtěl chvíli zabývat! Nebyl naivní a psal pravdivě o tom, jak se hájí příroda. Nabízím mu spolupráci.
Pana Seppa neznám, ale určitě si někdo vymyslí, že jsem znal jeho babičku. To je jedno. Tímto mu chci poděkovat za to, že jako první regionální politik vyslovil to, co my, nekřičící většina, dávno víme. O dálnici se lže! Pane Seppe, děkuji! Z politiků jste první, dík za statečnost! Ale trochu vám zkazím radost. Už dlouho před vámi jsem to někam napsal. A hádejte, jak to dopadlo. Že jste si to nepřečetl? Já také ne tam, kde jsem chtěl. Asi tam byla nějaká potřebnější fotka!
To ještě závěr není. Závěrem chci navrhnout, aby každý místo hádek předložil ke svým argumentům také řešení. Pokud řešení nemá, nechť mlčí.
Zadání:
1. Tranzit Praha – východ Krkonoš a opačně.
2. Tranzit Liberec – Hradec Králové a opačně.
Podmínky (zjednodušeně): Moderní silnice s výhledem do příštího století vedená mimo osídlení, mimoúrovňové křížení, v nadzemní části mimo území CHKO Český ráj.
Chci být příkladem. Protože se mi tunel pod Výšinkou nelíbí, navrhuji vést silnici od Ohrazenic po starém koridoru, nezahýbat k Výšince, ale vést ji rovně do svahu pod Hlavaticí v tunelu s vyústěním v proluce pod Pelešanským hřbitovem a po estakádách přes Libuňku, trať a stávající I/35 s napojením na nově navrhovaný koridor v polích za benzinkou… Krátkou spojkou od Zeleného háje kolem Holenic umožnit tranzit z Krkonoš. Vím, svážné území! Je na Výšince i na Hlavatici. Neznám, jak jsou ty svážné vrstvy mocné, ale zakopat se do kompaktní matečné horniny kvádrových pískovců by patrně mnohé vyřešilo. A hluk z estakád z prostoru dnešní benzinové pumpy by byl určitě menší, než z trasy od Výšinky. Pozor! Kvůli srnkám a bezpečné jízdě všude plot! Ozelenit! Vysázet biokoridory od mostu k mostu, od mostu k tunelu…
S politiky jsem začal, s politiky i končím. Radní v Turnově hlasováním o tom, že nechtějí silnici přes Turnov, podlehli nesoudným „zeleným“ a řekli své A. Jako občan, který u Turnova bydlí a přes Turnov jezdí, vyzývám vás – vyslovte i B! Sdělte svým občanům a občanům okolních obcí, jak navrhujete dopravu v Turnově řešit. Fronty od nemocnice a Přepeř. Pěší zóny. Tranzit z Krkonoš. Konkrétně, žádné bludy, žádné obecné fráze a v Turnově – ne na úkor jiných obcí. Určitě nějaké B máte, když jste zamítli A. Předem děkuji za vaši statečnost.
Zdeněk Brožek, lesník
Související články (celkem 49)
- DOKUD SE NESPOJÍ DÁLNICÍ PRAHA S ČESKÝMI BUDĚJOVICEMI, TĚŽKO SE BUDOU SPOJOVAT OHRAZENICE S ÚLIBICEMI, ŘÍKÁ STAROSTA TURNOVA
- ROZHODUJEME O BUDOUCNOSTI
- DÁLNICE V ČESKÉM RÁJI NEBUDE, RYCHLOSTNÍ SILNICE ALE ANO ANEB BOUŘE VE SKLENICI VODY
- STAROSTOVÉ A KRAJ JEDNALI O SILNICI TURNOV – ROVENSKO P. T. – ÚLIBICE
- NOVÝ MINISTR DOPRAVY CHCE URYCHLIT STAVBU R35
- VLÁDA SCHVÁLILA R35 TURNOVEM A ČESKÝM RÁJEM: KACHNA, KTERÁ ZABRALA
- OTEVŘENÁ VÝZVA MINISTRU DOPRAVY PAVLU DOBEŠOVI…
- KRAJŠTÍ ZASTUPITELÉ SCHVÁLILI ZUR I S R35, BOJ ČÁSTI OBČANŮ A OBCÍ ČESKÉHO RÁJE VŠAK NEKONČÍ
- KRAJŠTÍ ZASTUPITELÉ BUDOU ROZHODOVAT O ÚZEMNÍM ROZVOJI KRAJE A O KOMUNIKACI R35
- R35 SE NYNÍ UŽ ASI DEFINITIVNĚ PŘIBLÍŽILA TURNOVU
- KRAJ VEŘEJNĚ PROJEDNÁVAL ZÁSADY ÚZEMNÍHO ROZVOJE, R35 JE BLÍŽE ČESKÉMU RÁJI A TURNOVU
- ZASTUPITELÉ VZKÁZALI DO LIBERCE: R35 V KATASTRU MĚSTA NECHCEME
- KRAJ CHYSTÁ PROJEDNÁNÍ ZÁSAD ÚZEMNÍHO ROZVOJE, PROTIDÁLNIČNÍ AKTIVISTÉ SBÍRAJÍ PODPISY
- SUPERPLÁN MINISTERSTVA DOPRAVY NA PŘÍŠTÍCH 15 LET O STAVBĚ R35 MEZI HRADCEM KRÁLOVÉ A LIBERCEM NEHOVOŘÍ
- NA R35 V NEJBLIŽŠÍCH 20 LETECH ZAPOMEŇTE
- ROZHODLI ZASTUPITELÉ PROTI VŮLI OBYVATEL KRAJE?
- R35 JEDNOU NEJSPÍŠ POVEDE TURNOVEM A ČESKÝM RÁJEM
- R35 V LIBERCI: ON-LINE REPORTÁŽ ZE ZASEDÁNÍ KRAJSKÝCH ZASTUPITELŮ
- ZASTUPITELÉ LIBERECKÉHO KRAJE SE BUDOU VYJADŘOVAT K DÁLNICI R35