DENÍČEK TURNOVSKÝCH ŘIDIČŮ (DÍL XXI.) – TENTOKRÁT PŘEDEVŠÍM NA TÉMA, CO S ULICÍ 28. ŘÍJNA

0

Turnovští a přespolní řidiči si pomalu zvykají na výrazný zásah do zdejší dopravy. Od soboty 8. ledna platí nejzásadnější omezení, které akce Čistá Jizera vyvolalo. Práce byly zahájeny v prostoru křižovatky ulic 5. května a 28. října (odbočka k nemocnici) a dále budou pokračovat směrem ke Hruštici. Objízdné trasy jsou koncipovány takto: Ve směru z Turnova na Semily je doprava vedena z ulice 28. října do ulice 5. května jednosměrně v jednom jízdním pruhu až na Hruštici. Ve směru od Semil do Turnova se jezdí z Hruštice na Károvsko a následně jednosměrně do Aleje legií, Žižkovy a Husovy ulice a dále křižovatkou „U Borovičků“ do ulice 5. května.

Toto radikální dopravní opatření, které pro některé řidiče obnáší okružní jízdu po městě, znamená hlavně citelný zásah do života obyvatel Károvska a Aleje legií, kteří se ve svých ulicích budou setkávat s dopravou, na kterou nikdy nebyli zvyklí. Už se objevily první vážné problémy, například chodci z Károvska, chtějí-li jít pěšky dolů do města kolem urnového háje na Hruštici, nemají kamionům kam uhnout. Chodník v horní části není a příkopy lemují haldy sněhu. Pozitivní na celém opatření je skutečnost, že se zklidnila doprava v těžce zkoušené ulici 28. října, což dalo možnost tankodrom, ve který se vozovka proměnila, alespoň částečně vyspravit.

ČISTÁ JIZERA: NEJDŮLEŽITĚJŠÍ OTÁZKY A ODPOVĚDI TĚCHTO DNŮ

Na otázky odpovídá Milan Hejduk, předseda Vodohospodářského sdružení Turnov, které je investorem rekonstrukce kanalizací v rámci projektu Čistá Jizera.

 

* Kdy skončí práce na výstavbě a rekonstrukci kanalizací v Turnově?

Postupně, nejdéle do konce srpna 2011. Je vidět, že některé ulice jsou již nyní těsně před dokončením, a proto bude obtěžujících výkopů a stavební techniky každým měsícem ubývat. 

 

* Kdy skončí práce na obnově povrchů v jednotlivých ulicích?

Postupně, nejdéle do konce září 2011 s výjimkou ulice 5. května. 

 

* Kdy skončí práce na kompletní přeměně ulice 5. května?

Snad do konce roku 2011, ale investorem je Liberecký kraj, nelze nyní říci konkrétní datum.

 

* Co bude letos nejsložitější?

Koordinovat stavby a objízdné trasy v oblasti nad náměstím. Proti sobě jdou technologické postupy výstavby kanalizace, vodovodů a stovek nových přípojek k objektům. Rozsahem náročná bude především stavba klíčové silnice 5. května včetně dvou nových kruhových objezdů, kde je investorem někdo jiný než my a s jejímž postupem nás z Libereckého kraje dosud nikdo neseznámil. Je tu také složitá stavba úplně nové Zborovské ulice násobená očekávaným působením jiných síťařů ve vilové čtvrti, dopravou extrémně zatížené hlavní objízdné trasy a například také pokládání finálních asfaltových vrstev v Husově a Žižkově ulici.

 

* Co bude se současným stavem ulice 28. října, který nyní spíš připomíná tankodrom?

Jsme si společně se zástupci města vědomi, že se ji musíme stále a průběžně pokoušet opravovat, protože se po očekávaných oblevách její dnešní neúnosný stav ještě zhorší. Bohužel každá dílčí oprava je velmi nákladná a pouze dočasná, protože na silnici v tomto technickém stavu neexistuje technologicky vhodné řešení opravy a současně se počítá s celkovou rekonstrukcí ulice po dokončení prací v ulici 5. května. Vždy to budou zbytečně vynaložené peníze. Turnov v tomto reálném případě doplácí na historický stav silnic a hlavně na to, že nemá i po desítkách let diskusí postavenu další vnitřní obchvatovou komunikaci centra. Podkladní vrstvy ani povrchy ulice 28. října nebyly vůbec připravené zejména na extrémní zátěž nákladní dopravou, což jsme předem věděli, ale jiné řešení nebylo. Nikdo však nečekal až takovou míru poškození, ke které napomáhá i extrémní zimní období. Postupně se proto pokoušíme o lokální opravy různými způsoby, které nemají dlouhou životnost. Na jaře zvážíme možnost celoplošné opravy na dobu, než se zahájí celková rekonstrukce ulice včetně sítí v ní umístěných. To je předpokládáno v roce 2012.

 

* Co objízdné trasy nově ukázaly?

Že je co nejdříve nutné zahájit celkovou rozsáhlou rekonstrukci ulice 28. října, jako klíčové městské komunikace od centra podél dalších důležitých objektů směrem k nemocnici. Současně město musí začít promýšlet a připravovat celkovou rekonstrukci Havlíčkova náměstí. Toto téma bude od počátku složité tím, že zastupitelé města musí předem z pohledu urbanismu definovat, k čemu by mělo budoucí kompletně nové náměstí sloužit. A ani odvážná úvaha podzemních parkovišť s oddychovou úpravou na povrchu, kterou relativně běžně vidíme v evropských městech naší velikosti, by neměla být předem zavrhnuta klasickou výmluvou, že není dost peněz.

Související články (celkem 29)

Zobrazit další související články...
Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.