DOPRAVNÍ TERMINÁL U NÁDRAŽÍ: STAVBA NEJSPÍŠ ZAČNE V PŘÍŠTÍM ROCE

0

Turnovská radnice uspěla s žádostí o dotaci z fondů Evropské unie s I. etapou výstavby dopravního terminálu u vlakového nádraží. Město na stavbu dostane z požadovaných 100 milionů Kč celkem 93 milionů a zbytek bude muset doplatit z rozpočtu. „Ano, je velmi pravděpodobné, že výstavba bude moci začít už v příštím roce,“ řekla starostka Turnova Hana Maierová.

Co vše řeší 100 milionová akce? Především dlouho ze všech stran skloňovaný přesun autobusového nádraží z centra města k nádraží ČD. Dále je to rekonstrukce přednádražního prostoru, upraven a rozšířen bude vjezd k nádražní z obou obslužných ulic. „Nové autobusové nádraží vznikne na ploše dnes již nevyužívaného autobazaru vedle kubistického domu. Bude ze dvou třetin zastřešeno, v budoucnu by nad ním mohl vzniknout parkovací dům,“ přiblížila starostka. Z nového autobusového nádraží povede také cesta pro pěší do uličky mezi papírnictvím a prodejnou automobilových náhradních dílů. Stavebně nejnáročnější budou přeložky sítí, kterých je v prostoru před železničním nádražím velké množství a stavební práce jistě v zejména v roce 2010 ovlivní každodenní život v této lokalitě města.

V této souvislosti je důležité rozhodnutí turnovských zastupitelů, a sice, že se má pokračovat i v přípravě rekonstrukce stávající budovy Českých drah. Patová situace, kdy starostka prosazovala pokračování projektu a místostarosta Jaromír Pekař chtěl další pokračování zastavit z důvodu nepřiměřeně vysokých finančních požadavků Českých drah a celkových nákladů na stavbu, je překonána. Nejtěsnější většinou 14 hlasů zastupitelé na svém zářijovém zasedání rozhodli, že práce na II. etapě dopravního terminálu mají pokračovat.

Díky tomu bychom se v Turnově  mohli dočkat komplexního řešení. Oprava nádražní budovy má přijít na zhruba 50 milionů korun, asi čtyři miliony by k dotaci Evropské unie musela přidat radnice z rozpočtu a k tomu ještě přibližně stejnou sumu na roční provozní náklady vypočtené Českými drahami, byť někteří zasvěcení rozporují výpočty zástupců Českých drah jako výrazně nadhodnocené.

 

„Projektová dokumentace by měla být dokončena na jaře příštího roku tak, abychom mohli požádat o dotaci v příštím kole grantových výzev Evropské unie,“ uvedla starostka Maierová. Další etapa výstavby dopravního terminálu řeší rekonstrukci vstupní haly výpravní budovy, kde by mělo být zázemí pro cestující železniční i autobusové dopravy, sociální zařízení a infocentrum.

 

Jediným stínem na celém projektu dopravního terminálu je zdevastovaný a vybydlený areál bývalých uhelných skladů. Majetkové poměry jsou mírně nepřehledné, část vlastníků žije v Německu. „Snažili jsme se opakovaně s majiteli jednat. Chtěli jsme například postavit chodník za Delvitou ke dvěma ordinacím lékařů, k dohodě nedošlo. Neutěšený stav bývalých uhelných skladů se snaží řešit stavební úřad, jednání jsou ale složitá, doufejme, že se objeví alespoň soukromý investor, který tady postaví nějaké prodejny nebo tržnici,“ dodala starostka.

Související články (celkem 13)

Sdílet

Autor článku

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.