Bude to historicky největší investice, která kdy do Turnova přišla. Zhruba za dva, možná tři roky proběhne kompletní rekonstrukce turnovského nádraží. Počítá se s náklady ve výši jedné a půl až dvou miliard korun. Proměna to bude radikální, z dnešní podoby nádraží zůstane prakticky jen část budovy od vestibulu směrem ke knihovně, resp. terminálu. „Záměr platí, měli jsme na radnici nedávno schůzku se zástupci investora ze Správy železnic ČR. Se zahájením prací se počítá v roce 2025, možná o něco málo déle. Peníze na takto rozsáhlou stavbu mají být připraveny,“ říká starosta města Tomáš Hocke.
Proměna to bude zásadní. Odstraněno bude kompletně celé stávající kolejiště. Vzniknou nová krytá nástupiště s podchody. Zrušena bude dnešní úvrať ve směru od Jičína, vlaky budou zajíždět přímo k nástupišti. Příjezdy a odjezdy vlaků se zrychlí, čímž se o další minuty zrychlí také cestovní rychlost z Turnova všemi směry, protože současné zabezpečovací zařízení mj. neumožňuje současný vjezd vlaků z některých směrů. Zbourána bude část výpravní budovy od podchodu až k poště. Zde vznikne nový moderní objekt, kde budou soustředěny obsluha nádraží, dopravní kancelář a další zázemí železniční stanice. „Tady bude třeba citlivě pracovat s veřejným prostorem, kde se budou střetávat pěší, hromadná a individuální doprava, to vše v návaznosti na přednádražní prostor s parkem T. G. M. Bude to pro všechny zúčastněné velká výzva,“ přibližuje starosta.
Opraveny budou i železniční viadukty na Přepeřské a v Palackého ulici. Zrušeny budou některé drobné navazující přejezdy a přechody, mj. se diskutuje o zachování přechodu z Daliměřic od Hostince U Luků na Kotlerovo nábřeží. Ten by město chtělo zachovat.
V každém případě nás v následujících letech čeká kolem nádraží opravdu čilý dopravní ruch. Už třeba proto bude dobré, když v té době již budou fungovat nájezdy a sjezdy na průtah městem ve Fučíkově ulici a v Ohrazenicích.
BUDOUCNOST BÝVALÝCH UHELNÝCH SKLADŮ
V současné době z areálu bývalých uhelných skladů u nádraží už v podstatě stojí jen obvodové zdi. „Majitelé se nás dotazovali, jestli mají zbourat vše, za město jsme spíše doporučovali, aby prostor zatím zůstal ohrazen, než se rozhodne o jeho dalším využití,“ uvádí starosta Tomáš Hocke. Zatím se podle něho nabízí prostor využít na parkování autobusů, aby mohlo být centrální parkoviště Na Lukách uvolněno pro parkování osobních aut. Centrální parkoviště bude ve chvíli, kdy dojde k úpravám údolní nivy Jizery ještě využívanější než nyní, mělo by to být hlavní nástupiště na cyklostezku Greenway Jizera, a to jak ve směru na Malou Skálu, tak i na druhou stranu směrem na Přepeře a Svijany.
Druhou možností využití areálu uhelných skladů je prodej nějakému developerovi, který by tady postavil bytový dům se službami. „Obě varianty mně přijdou jako smysluplné, bude záležet na majitelích areálu,“ uzavřel starosta.
Související články (celkem 15)
- Z LIBERCE DO PRAHY VLAKEM ZA 69 MINUT. MILIARDOVÁ REKONSTRUKCE TURNOVSKÉHO NÁDRAŽÍ ČASOVĚ POSUNUTA
- ANKETA ZASTUPITELŮ NA TÉMA I/35 A REKONSTRUKCE NÁDRAŽÍ
- REKONSTRUKCE TURNOVSKÉHO NÁDRAŽÍ: NOVÉ INFORMACE
- MILIARDOVÁ REKONSTRUKCE TURNOVSKÉHO NÁDRAŽÍ SE BLÍŽÍ
- MILIARDOVÁ REKONSTRUKCE TURNOVSKÉHO NÁDRAŽÍ SE BLÍŽÍ
- NÁDRAŽÍ JAKO ZE ŠKATULKY, NĚKDE ALE CHYBÍ ŽIVOT
- Miliardová investice do turnovského nádraží?
- TURNOV II MÁ NOVÝ SPOLEČENSKÝ PROSTOR PRO SETKÁVÁNÍ – POBOČKU KNIHOVNY NA NÁDRAŽÍ
- NÁDRAŽÍ JE BRANOU DO MĚSTA
- NA NÁDRAŽÍ SE PILNĚ PRACUJE, KNIHOVNA A POŠTA ZDE BUDOU FUNGOVAT UŽ NA PODZIM
- CESTUJÍCÍM V TURNOVĚ SE SLAVNOSTNĚ OTEVŘELA ZREKONSTRUOVANÁ HALA VÝPRAVNÍ BUDOVY
- TO SE VIDÍ MÁLOKDY, NEHODA NA ŽELEZNIČNÍM PŘEJEZDU NA PERCHTĚ
- DLOUHO PŘIPRAVOVANÁ REKONSTRUKCE NÁDRAŽNÍ BUDOVY ZAČALA
- DOPRAVNÍ TERMINÁL: ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ A VÝZVA DO BUDOUCNA
- DOPRAVNÍ TERMINÁL U NÁDRAŽÍ: STAVBA NEJSPÍŠ ZAČNE V PŘÍŠTÍM ROCE