NÁDRAŽÍ JAKO ZE ŠKATULKY, NĚKDE ALE CHYBÍ ŽIVOT

0

V Libereckém kraji prošly v posledních letech rekonstrukcí například hlavní budovy železničních stanic Frýdlant v Čechách, Raspenava, Česká Lípa, Tanvald, Vesec u Liberce, Jablonec nad Nisou, Smržovka, Semily, Železný Brod, v okolí Turnova Hrubá Skála, Rovensko pod Troskami, Sychrov a Příšovice. Další kompletní rekonstrukce stanic se připravují, jedná se o Turnov, Jablonné v Podještědí, Rynoltice, Hrádek nad Nisou, Chrastavu a Nový Bor.

Přímo v Turnově Správa železnic nechala v loňském roce opravit zastávku Turnov–město. Práce probíhaly od srpna do října a zahrnovaly opravu omítek, nátěr fasády, opravu střešní krytiny a výměnu oken. Finanční náklady činily 1,3 milionu Kč. „V širším okolí v současnosti probíhá kupříkladu oprava nádraží v Mnichově Hradišti za 24 milionů korun. Tu jsme zahájili vloni v červnu a stavební práce dosud probíhají podle harmonogramu, ukončení předpokládáme v říjnu letošního roku. Jedná se o celkovou opravu objektu včetně veřejně přístupných prostor, podlah, oken a dveří, střechy, hydroizolace, sanaci objektu a zlepšení zázemí pro zaměstnance a veřejnost. Práce zahrnují také zbourání objektu WC a demolici skladu, opraví se rovněž peronní přístřešek a plochy a chodníky v blízkosti výpravní budovy,“ přiblížil Dušan Gavenda, tiskový mluvčí státní organizace Správa železnic.

Železniční zastávka Turnov-město

V roce 2020 byly opraveny nádražní budovy v Příšovicích a v Sychrově. Zde se jednalo o dílčí opravy fasády, zapracování kabelů do omítky, její nátěr a výměnu prosvětlených nápisů označení stanice. V Příšovicích práce spočívaly v dílčích opravách fasády a vyspravení trhlin, dále pak ve výměně nebo opravě klempířských prvků, výměně osvětlovacích těles, nátěru celé budovy, ale také například v doplnění laviček a odpadkových košů. Opravy na nádražích Sychrov a Příšovice přišly v souhrnu na 2,1 milionu Kč.
Obě stanice jsou obsazeny výpravčími, takže jim nechybí život, při nepřízni počasí cestujícím poskytnou azyl otevřené čekárny. To třeba zastávka Turnov–město je na tom hůře. Opravena byla krásně, jako nástupiště do Českého ráje se nachází v ideální poloze. Zamřížovaný vstup do čekárny a do pracoviště obsluhy ale dojem kazí. Bezprizorní objekty opravených výpravních budov za miliony korun jsou pak často terčem vandalů, zejména sprejerů, které zde již těžko někdo zastaví.

Železniční stanice Sychrov

Příšovice

Velká investiční stavební akce je připravována v Turnově. V prvé řadě půjde o dokončení rekonstrukce výpravní budovy. Třetí etapa stavby završí dvě předchozí a její náplní bude především celková rekonstrukce provozní budovy navazující na již dokončené části. „Probíhat by měla v letech 2023 a 2024 v koordinaci s připravovanou komplexní rekonstrukcí železniční stanice Turnov, jejíž realizaci předpokládáme v letech 2024 až 2026. Podle schváleného záměru projektu má celková rekonstrukce kolejiště odstranit stávající úvraťové jízdy ve směru na Hrubou Skálu. Počítá se s vybudováním dvou ostrovních a jednoho vnějšího nástupiště u výpravní budovy, jejichž bezbariérové propojení bude zajištěno podchodem. Stavba má zahrnovat také nové zabezpečovací zařízení v navazujících traťových úsecích,“ uvádí Dušan Gavenda.

Chystá se velká rekonstrukce kolejiště železniční stanice Turnov

Rekonstrukce železniční stanice včetně výpravní budovy se připravuje i ve stanici Malá Skála. Zde budou v nové konfiguraci dvě dopravní koleje a jedna kusá manipulační kolej. U dopravních kolejí se zřídí nová nástupiště, která zajistí bezpečný a pohodlný nástup a výstup cestujících. Přístup na nástupiště zajistí centrální přechod s výstražným zařízením pro přechod kolejí, který se bude nacházet v blízkosti výpravní budovy. Přístup z ulice do prostoru nástupišť bude řešen bezbariérovou komunikací. Při komplexní rekonstrukci výpravní budovy dojde mimo jiné ke zřízení nových veřejných toalet, sanaci přístřešku a schodiště, k rekonstrukci chodníků v okolí výpravní budovy a k zajištění parkovacích míst pro automobily a jízdní kola.

Nová podoba železniční stanice Malá Skála

„V rámci stavby dojde také k částečné rekonstrukci traťového úseku Turnov – Malá Skála zahrnující rekonstrukci železničního svršku a spodku, tunelu a mostních objektů a zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech. Cílem je zvýšení traťové rychlosti a kapacity dráhy. Předpokládané náklady se dle schváleného záměru projektu pohybují ve výši 732 milionů Kč, realizaci předpokládáme v období 2023–2024,“ uzavřel Gavenda.

Související články (celkem 4)

Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.