Výsledky Studie proveditelnosti trati Mladá Boleslav – Turnov – Liberec – státní hranice představila Správa železnic. Zástupci Libereckého kraje, statutárního města Liberce, dotčených měst a obcí i krajského koordinátora veřejné dopravy KORID LK se v úterý 30. ledna seznámili se závěry studie a s plánem dalšího postupu přípravy modernizace tohoto železničního spojení.
„Jsem rád, že modernizace vlakového napojení našeho kraje na Prahu má již konkrétní podobu,“ uvedl Martin Půta, hejtman Libereckého kraje. „Jet z Liberce do hlavního města vlakem nedává cestujícím už nějaký ten rok žádný smysl, protože tím ztratí tři hodiny času. Vlaky na této trati nejsou vůbec konkurenceschopné. Dlouhodobě jsme proto volali po změně.“
Centrální komise Ministerstva dopravy ČR koncem května minulého roku schválila Studii proveditelnosti trati Mladá Boleslav – Turnov – Liberec – státní hranice ve variantě s označením 200PF. Modernizovaná železnice bude z větší části dvoukolejná, kromě přestavby stávajících úseků dojde také k výstavbě nových přeložek, rychlost vlaků se zvýší až na 200 km/h. Díky tomu se zkrátí doba jízdy mezi centry Liberce a Prahy na 69 minut. Železnice tak bude moci na této trase konkurovat silniční dopravě. Podle schválené varianty se téměř v celé trase zruší stávající vedení trati mezi Turnovem a Libercem. Výjimkou bude úsek Hodkovice nad Mohelkou – Rychnov u Jablonce nad Nisou, který bude zachován pro nákladní obsluhu. Z Liberce na státní hranici s Polskem dojde k elektrifikaci ve stávající stopě a rekonstrukci vybraných úseků. Kromě výše uvedeného spojení je součástí 200PF varianty i elektrifikace tratí ve Frýdlantském výběžku.
Správa železnic plánuje zahájit výstavbu nejdříve v roce 2030. Investiční náklady jsou v této chvíli vyčísleny na desítky miliard korun.
(Zdroj: TZ Libereckého kraje s využitím tiskových zpráv Ministerstva dopravy ČR a studie proveditelnosti.)
Pro TvA pohled z Turnovska shrnul starosta Tomáš Hocke:
„Z Liberce do Turnova bychom měli po nové dvoukolejné trati dojet za 17 minut. Budování nové trasy bude ale velmi náročné ekonomicky i prostorově, protože vlaky mají jezdit rychlostí 200 kilometrů v hodině a všechna křížení musí být mimoúrovňová. Koridor bude odhlučněn protihlukovými stěnami a vymezen ploty. Například v Hodkovicích nad Mohelkou mají být do územní rezervy zahrnuty dvě varianty,“ přiblížil starosta.
Jak doplnil, železniční trať bude elektrifikována, expresní spoje budou zastavovat kromě cílových stanic v Praze a v Liberci už jen v Mladé Boleslavi. Turnov budou míjet tzv. Čtveřínskou spojkou od Příšovic do Doubí, odkud bude nová trať napřímena a ve směru do Liberce trasována mimo současný koridor. Počítá se, že část povede v tunelech. Některé stávající úseky budou modernizovány, další zrušeny, nebo budou sloužit pro nákladní dopravu. Mohou se proměnit i v cyklostezky. Koridor bude nyní zapracován do Zásad územního rozvoje Libereckého kraje.
Co se týká miliardové rekonstrukce turnovského nádraží (viz související články), záměr stále platí, došlo ale k časovému posunu. Podle nových informací by stavba měla probíhat v letech 2026 až 2028.
Související články (celkem 15)
- Z LIBERCE DO PRAHY VLAKEM ZA 69 MINUT. MILIARDOVÁ REKONSTRUKCE TURNOVSKÉHO NÁDRAŽÍ ČASOVĚ POSUNUTA
- ANKETA ZASTUPITELŮ NA TÉMA I/35 A REKONSTRUKCE NÁDRAŽÍ
- REKONSTRUKCE TURNOVSKÉHO NÁDRAŽÍ: NOVÉ INFORMACE
- MILIARDOVÁ REKONSTRUKCE TURNOVSKÉHO NÁDRAŽÍ SE BLÍŽÍ
- MILIARDOVÁ REKONSTRUKCE TURNOVSKÉHO NÁDRAŽÍ SE BLÍŽÍ
- NÁDRAŽÍ JAKO ZE ŠKATULKY, NĚKDE ALE CHYBÍ ŽIVOT
- Miliardová investice do turnovského nádraží?
- TURNOV II MÁ NOVÝ SPOLEČENSKÝ PROSTOR PRO SETKÁVÁNÍ – POBOČKU KNIHOVNY NA NÁDRAŽÍ
- NÁDRAŽÍ JE BRANOU DO MĚSTA
- NA NÁDRAŽÍ SE PILNĚ PRACUJE, KNIHOVNA A POŠTA ZDE BUDOU FUNGOVAT UŽ NA PODZIM
- CESTUJÍCÍM V TURNOVĚ SE SLAVNOSTNĚ OTEVŘELA ZREKONSTRUOVANÁ HALA VÝPRAVNÍ BUDOVY
- TO SE VIDÍ MÁLOKDY, NEHODA NA ŽELEZNIČNÍM PŘEJEZDU NA PERCHTĚ
- DLOUHO PŘIPRAVOVANÁ REKONSTRUKCE NÁDRAŽNÍ BUDOVY ZAČALA
- DOPRAVNÍ TERMINÁL: ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ A VÝZVA DO BUDOUCNA
- DOPRAVNÍ TERMINÁL U NÁDRAŽÍ: STAVBA NEJSPÍŠ ZAČNE V PŘÍŠTÍM ROCE