ANKETA ZASTUPITELŮ NA TÉMA I/35 A REKONSTRUKCE NÁDRAŽÍ

0

Otázka: Jaký je váš názor na nové infrastrukturní projekty, jako jsou nová silnice I/35 nebo rekonstrukce vlakového nádraží v Turnově?

Ing. arch. Václav Hájek (Nezávislý blok)
Téma obchvatu města Turnova se řeší už několik dekád. V rámci tranzitní dopravy je obchvat určitě žádoucí. Turnov má vzhledem ke své morfologii tu nevýhodu, že nalezení trasy pro takový obchvat se neobejde bez složitých dopravních staveb, jako jsou tunely a mosty. Je důležité trasu v rámci Turnova do maximální možné míry odhlučnit, aby se snížení komfortu bydlení dotklo co nejméně obyvatel. Důležité je také zapojení nové silnice do krajiny. V tomto ohledu spoléhám na kontrolní orgány státní správy.
S ohledem na zatížení města dopravou je také důležité rozlišit vnitroměstskou dopravu a tranzitní. Obchvat města nám určitě zásadně nepomůže s vnitroměstskou dopravou. V tomto ohledu je mnohem účinnějším nástrojem decentralizace institucí, jako jsou školy, sportoviště, obchody a služby. Takovým přístupem se dopravní zatížení rozmělní rovnoměrně.
Vlakové nádraží v Turnově II hrálo vždy důležitou roli v rámci celorepublikové železniční sítě. V průběhu několika posledních let proběhla zdařilá rekonstrukce historické budovy nádraží. V rámci plánované rekonstrukce by měly nově vzniknout podchody pod kolejišti včetně výtahů. Dále by mělo dojít k odstranění objektu vedle historické budovy a jeho nahrazení krytým vstupem do podchodů. V rámci rekonstrukce je plánovaný i nový administrativní objekt. To vše jsou dle mého názoru žádoucí změny. Otázkou je, jaký osud bude mít sousední objekt pošty a bývalých uhelných skladů, které by bylo vhodné zapojit do městské struktury Turnova II.

RNDr. Otto Jarolímek (Společně pro Turnov)
Oba tyto projekty jsou učebnicovými příklady plýtvání penězi daňových poplatníků ze strany státu. Oba v sobě mají zrnko potřebnosti a užitečnosti, to je však obaleno dalšími nesmyslnými stavebními investicemi, které je prodražují o několik řádů.
Turnov určitě potřebuje přeložku silnice II/283, která nyní prochází napříč centrem města přes náměstí Českého ráje. Liberecký kraj (jde o krajskou komunikaci) však není schopen nalézt pro tuto přeložku vhodný koridor, a tudíž celou akci přehrává na stát, který tento koridor „proráží“ v návaznosti na ekonomicky i ekologicky zhoubný projekt stavby rychlostní silnice R35. Jeho součástí je i tzv. jižní obchvat Turnova, který dopravní situaci ve městě nijak neprospěje a přinese pouze znehodnocení nemovitého majetku části turnovských občanů a poškození krajinářsky hodnotného jižního okraje Turnova.
Určitě nerozporuji potřebnost modernizace zabezpečovacích zařízení na železnici, výstavba podchodů k nástupištím na turnovském nádraží je však absurdním nesmyslem. Z vlastní zkušenosti (jezdím vlakem poměrně často) hodnotím současné řešení těchto nástupišť (jde o tzv. nádraží turnovského typu) jako velmi bezpečné a přehledné. Jeho doplnění světelnou signalizací či závorami spouštěnými v okamžiku příjezdu nebo odjezdu vlaku by znamenalo úplný bezpečnostní luxus. Pomineme-li velké železniční uzly, mají podchody k nástupištím význam pouze u stanic na koridorových tratích, jimiž část vlaků projíždí bez zastavení relativně velkou rychlostí. Tato situace v Turnově vůbec nenastává a podchody zde přinesou pouze komplikace cestujícím při přestupech. Zvláště postiženi budou cestující s těžkými a objemnými zavazadly a občané se sníženou pohyblivostí.

Ing. Jiří Klápště (PROTO)
Město Turnov má řadu palčivých problémů a jedním z nich je doprava ve městě. Tisíce aut projíždějící historickým centrem srdce Českého ráje jsou ostudou. Vybudování obchvatu města by mělo být jasnou prioritou nejen města, ale i Libereckého kraje. Naší povinností je pracovat na maximálním urychlení této stavby s absolutním respektem k obyvatelům, kterých se přímo či nepřímo dotkne, i ke krajině Českého ráje. Zásadní je zejména prodloužení tunelu pod Pelešany a přijetí všech možných kompenzačních opatření (minimalizace vizuálního dopadu mimoúrovňových křižovatek, zářezy silnice, ozelenění) tak, aby dopady hluku, exhalací, prašnosti a vlivu na krajinu byly co možná minimální.
Bylo zpracováno několik studií, které prověřovaly potřebnost čtyřproudé (dálniční) silnice. Žádná neprokázala, že by minimálně do roku 2050 (z hlediska intenzity dopravy) taková silnice byla potřeba. Z pohledu vlivu na krajinu (např. atraktivita dálnic pro různé skladovací areály), zábor zemědělské půdy i investiční náročnosti bude adekvátní a dostatečná nová silnice v tzv. střídavém třípruhu.
Co se týká rekonstrukce vlakového nádraží v Turnově, chápu potřebnost zrychlení vlakové dopravy a zvýšení bezpečnosti cestujících, nicméně je pro mě s otazníkem výše plánované investice, která přesahuje miliardu korun.

Ing. Michal Kříž (ANO 2011)
Velké infrastrukturní projekty městu Turnov, respektive vládnoucí koalici, vůbec nejdou. Vlakové nádraží je jen světlou výjimkou, která potvrzuje pravidlo. Musím pochválit umístění pobočky Městské knihovny Antonína Marka, která je nejen hezkou, ale i funkční. Městu to navíc přidává zajímavou raritu v rámci republiky. Určitě je také škoda, že zde musí končit pobočka České pošty. Ale tady moje pochvala končí.
Silnice I/35 v nedohlednu, vedení města nechce nijak pomoci ŘSD s přípravou, například přívětivějším plánem rozvoje města, nebo výkupem pozemků pod budoucím obchvatem města, které se dají následně prodat ŘSD. To radši utrácí desítky milionů korun nákupem pozemků a staveb na Koňském trhu v záplavovém území, aby se tam posléze nic nedělo a jen to zadlužilo město, takže se musejí odkládat opravy silnic a chodníků ve městě. A že by začala vládnoucí koalice řešit parkování v Turnově výstavbou parkovacího domu, to už není na pořadu dne vůbec. Tyto dlouhodobé vize a projekty nepřinášejí okamžité PR, o které jde vedení města, a především panu starostovi.

Ing. Zbyněk Miklík (Česká pirátská strana)
Stavba komunikace I/35 v části Turnov – Úlibice je pro Turnov velmi důležitou dopravní stavbou, především z pohledu odlehčení tranzitní dopravy přes samotné centrum města. Nákladní vozy proudící náměstím Českého ráje jsou něco, co už možná bereme jako samozřejmost, ale normální to rozhodně není. Hluk, prach, neustálé střídání chodců, brzd a startování motorů jsou kombinací, která z hlavního turnovského náměstí dělá jednu velkou rušnou křižovatku. Chápu také pohled občanů, kterým se plánovaná stavba z mnoha pohledů „nelíbí“. Ano, jde o zásah do krajiny. Stavba bude mít na krajinný ráz nějaký vliv. Jde primárně o stavby velkých mostů a zářezů, kterými komunikace povede. Mosty, které jsou navrženy v délkách až 500 metrů, budou do jisté míry rušivým prvkem. Podobně jsou na tom „zářezy“, které mohou působit z určitých pohledů jako „zub“ v krajině (jde o jejich hloubku). Nic není černobílé, a pokud se stavba bude oddalovat až za rok 2029 dalším posuzováním, tak se těch náklaďáků v centru města nikdy nezbavíme. Vždy je nutné vidět souvislosti, priority a najít kompromis. Co je priorita? Zrušit tranzit městem, snížit intenzitu dopravy v centru Turnova a zlepšit tím lidem životní podmínky, nebo v žádném případě ničím nenarušit zažité výhledy do krajiny?
Z plánované rekonstrukce turnovského nádraží mám velkou radost. Investice Správy železnic ve výši až 2 mld. Kč je dobrá zpráva pro všechny, kdo vlakem cestují. Současná podoba přístupu na jednotlivá nástupiště je velmi nebezpečná disciplína, která je ve městech velikosti Turnova nevídaná.

Ing. Tomáš Špinka (ODS)
V nejbližších letech bude do páteřní dopravní infrastruktury v Turnově investovat stát obrovské finanční prostředky. Obě akce mají ohromné dopady do života nás – obyvatel města. Mírnější dopad bude mít rekonstrukce vlakového nádraží, která by měla také dříve začít a logicky být tak první z realizovaných. Výsledkem by mělo být moderní bezpečné vlakové nádraží, které zrychlí dopravní spojení v regionu. Cestujícím nabídne pohodlí (kryté nástupiště), ale i bezpečnost (podchody). Největší změna bude asi „přímá“ cesta na Jičín. Město musí v rámci této stavby řešit veřejné prostranství v okolí nádraží, a tak vhodně doplnit tuto stavbu. V oblasti železnice je škoda, že Turnov vypadl jako zastávka na plánovaném vysokorychlostním koridoru Praha – Liberec.
Větším zásahem pak bude jistě stavba silnice I/35. Trasování je nyní již neměnné (územní plány kraje i města). Je na vedení Turnova, aby udělalo všechno možné pro co nejmenší „zásah“ do města (protihlukové stěny, délka tunelu, přírodní protihluková opatření – stromy). Já sám bych se přikláněl k čtyřproudé verzi silnice. Díky ní bude rychlejší průjezd bez zbytečného brzdění a dalších nežádoucích efektů – asi si dokážeme představit zvýšený hluk v údolí Libuňky díky brzdícím kamionům pro řazení do zúženého pruhu. Proto – když už se silnicí „nic neuděláme“, tak ji alespoň udělejme pořádně a bezpečně.

(Editorka ankety: Marcela Jandová, tisková mluvčí města Turnova.)

Související články (celkem 15)

Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.