Při modernizaci železnice se v minulých desetiletích na Liberecký kraj zapomnělo. V regionu není ani kilometr elektrifikovaných tratí, sice aktuálně probíhají nákladné opravy staničních budov, ale cestovní rychlost se nijak závratně nezvýšila. V modernizovaných budovách většinou není poskytována téměř žádná služba, tak bývají často terčem vandalů. Cestování z Turnova do Prahy či do Hradce Králové trvá prakticky stejně dlouho, jako podle jízdních řádů starých přes půl století. O úrovni vozového parku nemluvě. Rychlíky z Liberce směr Praha a Pardubice obstarávají zastaralé motoráčky, které v zimě občas spustí klimatizaci a v létě topí. Stísněné sedačky jsou všechno, jen ne pohodlné. Že třeba před nějakými čtyřmi desítkami let jezdil na spoji Liberec – Brno jídelní vůz, že tu byla prostorná kupé první i druhé třídy, to zní v porovnání s dneškem jako sci-fi.
Problematická úroveň cestování vlakem z hlavního města do Libereckého kraje by se, doufejme, měla v blízké době radikálně změnit. Po desetiletích diskuzí se téma rychlostní železnice do Liberce výrazně alespoň ve verbální rovině posunulo. Že rychlostní spoje z hlavního do krajského města Turnov kvůli úvrati minou, je bohužel realita.
Viz tisková zpráva Libereckého kraje:
VLAKEM Z LIBERCE DO PRAHY ZA ŠEDESÁT DEVĚT MINUT. NOVÉ ŽELEZNIČNÍ NAPOJENÍ BUDE ZA DESET LET A PŘIJDE NA BEZMÁLA 86 MILIARD KORUN
Odborníci z oblasti dopravy, zástupci dvou krajů, několika měst a obcí se koncem března sešli na jednání k vlakovému spojení Liberec–Praha. Představili vše, co je už v souvislosti s novou tratí dokončeno a hovořili o tom, co je nutné ještě připravit a schválit. Liberecký kraj bude na dubnovém zasedání zastupitelstva schvalovat změny krajského územního plánu v souvislosti s přípravou nové železniční tratě z Prahy do Liberce. Projektové přípravy se týkají nejen Libereckého, ale také Středočeského kraje.
„Pět let odborníci pracují na projektu nového a rychlejšího železničního spojení z Prahy do Liberce. Podle schválené studie by měl vlak tuto vzdálenost překonat za šedesát devět minut, což je velký posun oproti současným dvou a půl hodinám,“ uvedl hejtman Libereckého kraje Martin Půta. „V dubnu na krajském zastupitelstvu budeme projednávat aktualizaci zásad územního rozvoje Libereckého kraje a dotčenou oblast budeme umisťovat dle studie do územního plánu tak, aby se stavba mohla projektovat. Jsem velmi rád, že Správa železnic stále drží termín dokončení vlakového spojení v roce 2034.“

Obrázek ze Studie proveditelnosti trati Mladá Boleslav – Turnov – Liberec, prezentované Správou železnic ČR v loňském roce, ukazuje návrh trasování rychlostní železnice Turnovskem. Zaujme zejména oblast Svijan, kde se v úzkém koridoru z Loukova budou muset vedle sebe vejít dálnice, stávající železniční trať a nová rychlostní železnice. V návrhu ožívá Příšovická spojka do Doubí, navržená už za II. světové války, která eliminuje turnovskou úvrať a tím významně zrychluje cestu do Liberce. Nová trasa na Liberec se má více držet dálnice, takže z Doubí do Sedlejovic bude napřímena. Sychrov s tunely a historickým mostem má být železnicí budoucnosti opuštěn, stejně jako trasa z Hodkovic nad Mohelkou do Jeřmanic přes Rychnov u Jablonce n. N. (část této trasy by měla být zachována a sloužit pro nákladní dopravu. Text TvA).
Spojení Praha Liberec je součástí sítě TEN-T comprehensive (globální) jak pro osobní, tak pro nákladní železniční dopravu. Studie proveditelnosti pro železniční napojení Mladá Boleslav – Turnov – Liberec – státní hranice byla schválená Centrální komisí ministerstva dopravy 30. května 2023. Studie proveditelnosti pro daný úsek je schválena ve variantě 200PF. Pro tuto variantu je zajištěna územní ochrana, včetně přeložky tratě v Hodkovicích nad Mohelkou (varianta 200PFJ).

Problematickým místem budou Svijany, kde vedle sebe má být dálnice, stávající železniční trať a rychlostní železnice…
V roce 2022 byl předpoklad finanční náročnosti stavby bezmála 52 miliard korun. V současné době se cena kvůli nárůstu cen zvýšila o 66 %, tedy na 86,6 miliardy korun.
Nová železniční trať Turnov–Liberec má být dvoukolejná s povolenou rychlostí 200 km/h. Současná trať je navržena ke zrušení s tím, že pro nákladní dopravu zůstane k užívání úsek Hodkovice nad Mohelkou – Rychnov u Jablonce nad Nisou. Trať bude plně elektrifikována. Zahájení prací je předběžně plánováno na rok 2030.

Stávající železniční trať z Turnova na Liberec je navržena ke zrušení (na snímku je historický most v Sychrově)
(Pozn. red.: Podrobná specifikace koridoru zatím není veřejně známá, bude jasnější až v návaznosti na Zásady územního rozvoje Libereckého kraje, které budou v dubnu projednávány na krajském zastupitelstvu a objeví se v další fázi projektových dokumentací. Mj. bude třeba v dotčených obcích počítat s ochrannými pásmy budoucí rychlostní tratě.)
REKONSTRUKCE ŽELEZNIČNÍ STANICE TURNOV
Také tady je připraven miliardový projekt, zahájení prací se rok od roku posouvá. Podle starosty města Tomáše Hockeho nyní platí termín zahájení prací v roce 2026, resp. v roce 2027. Práce mají trvat dvě stavební sezony. „V nejbližších dnech by mělo proběhnout jednání se zástupci Správy železnic v návaznosti na připravovanou dlouhodobou výluku z Turnova do Železného Brodu (ZDE), tak bychom se mohli dozvědět přesnější termín,“ uvedl starosta.
Rekonstrukce to bude nicméně zásadní. Změní se kompletně celé kolejiště, zmizí úvrať od Jičína, vlaky z tohoto směru budou zajíždět přímo k nástupišti. Druhou částí prací je úprava vlastní staniční budovy. Část, kde je dnešní stanoviště výpravčích a nocležna, bude zbourána. Na jejím místě bude vstup do podchodů ke třem krytým nástupištím a administrativní část stanice. Nové bude zabezpečovací zařízení, které bude umožňovat současné vjezdy vlaků ze všech směrů. Náklady na rekonstrukci byly před dvěma lety odhadovány na 1,5 miliardy Kč, dnes to bude podstatně víc.
Související články (celkem 17)
- PO PŘELOŽCE SILNICE I/35 JE TU PRO TURNOVSKO DRUHÉ VELMI VÁŽNÉ TÉMA K DISKUZI: RYCHLOSTNÍ ŽELEZNICE
- VLAKY MEZI TURNOVEM A ŽELEZNÝM BRODEM, RESP. STAROU PAKOU NEBUDOU JEZDIT OD DUBNA DO ZAČÁTKU ZÁŘÍ! NAHRADÍ JE AUTOBUSY
- Z LIBERCE DO PRAHY VLAKEM ZA 69 MINUT. MILIARDOVÁ REKONSTRUKCE TURNOVSKÉHO NÁDRAŽÍ ČASOVĚ POSUNUTA
- ANKETA ZASTUPITELŮ NA TÉMA I/35 A REKONSTRUKCE NÁDRAŽÍ
- REKONSTRUKCE TURNOVSKÉHO NÁDRAŽÍ: NOVÉ INFORMACE
- MILIARDOVÁ REKONSTRUKCE TURNOVSKÉHO NÁDRAŽÍ SE BLÍŽÍ
- MILIARDOVÁ REKONSTRUKCE TURNOVSKÉHO NÁDRAŽÍ SE BLÍŽÍ
- NÁDRAŽÍ JAKO ZE ŠKATULKY, NĚKDE ALE CHYBÍ ŽIVOT
- Miliardová investice do turnovského nádraží?
- TURNOV II MÁ NOVÝ SPOLEČENSKÝ PROSTOR PRO SETKÁVÁNÍ – POBOČKU KNIHOVNY NA NÁDRAŽÍ
- NÁDRAŽÍ JE BRANOU DO MĚSTA
- NA NÁDRAŽÍ SE PILNĚ PRACUJE, KNIHOVNA A POŠTA ZDE BUDOU FUNGOVAT UŽ NA PODZIM
- CESTUJÍCÍM V TURNOVĚ SE SLAVNOSTNĚ OTEVŘELA ZREKONSTRUOVANÁ HALA VÝPRAVNÍ BUDOVY
- TO SE VIDÍ MÁLOKDY, NEHODA NA ŽELEZNIČNÍM PŘEJEZDU NA PERCHTĚ
- DLOUHO PŘIPRAVOVANÁ REKONSTRUKCE NÁDRAŽNÍ BUDOVY ZAČALA
- DOPRAVNÍ TERMINÁL: ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ A VÝZVA DO BUDOUCNA
- DOPRAVNÍ TERMINÁL U NÁDRAŽÍ: STAVBA NEJSPÍŠ ZAČNE V PŘÍŠTÍM ROCE