Víc než tisícovka lidí dorazila v sobotu 30. ledna na Dlaskův statek na oblíbený masopust. Folklorní soubor Horačky, muzejníci, tradiční masopustní masky a občerstvení z domácí zabíjačky… Poprvé uspořádali pracovníci turnovského Muzea Českého ráje masopust na Dlaskově statku v roce 1998. „Hrozně to letí, tehdy se masopustní obchůzky již skoro nechodily, tradice z našeho venkova téměř vymizela. Dnes masopust pořádají skoro ve všech obcích v okolí, tak jsme snad návratu tradice pomohli. Je to i jedno z poslání muzeí,“ shrnuje ředitelka muzea Vladimíra Jakouběová. Kromě akce přímo v areálu statku letos masopustní průvod vyrazil i na obchůzku na Bukovinu a do Ábelova mlýna.
Po návratu na Dlaskův statek mohli být návštěvníci svědky tradičního obřadu předání vlády nad obcí, čehož se zhostil turnovský starosta Tomáš Hocke, představeny byly jednotlivé masky včetně jejich funkce v průvodu, muzejníci opět připravili krátká masopustní představení – Nevěrná žena a Stínání kohouta, program zakončilo pochovávání basy, což k masopustu neodmyslitelně patří.
Z HISTORIE
Masopustní tradice sahá do dávné minulosti. I když se mu dnes často přisuzuje křesťanská symbolika, původně šlo o pohanskou slavnost, která označovala začátek nového úrodného období. Veškeré obřady a zvyklosti mívaly souvislost se zemědělskými pracemi, neboť po dlouhé zimě se v tomto čase všichni začínali připravovat na jaro. Zároveň byl masopust jakýmsi mezidobím mezi Vánocemi a Velikonocemi a měl oslavovat hojnost a bohatou nadcházející úrodu. Jedly a pily se zásoby z loňského roku, aby se vyprázdnily spíže pro novou úrodu a také aby si lid naposled „užil neřestí“ před nadcházejícím obdobím velikonočního půstu. Proto bylo také jeho obsahem hodování, konaly se plesy, svatby a hlavně zabíjačky. Masopustní období začíná už na Tři krále a trvá do Popeleční středy, která zahajuje předvelikonoční půst.
Samotný masopustní rej, jak jej známe dnes, trval tři dny a vrcholil o masopustním úterý, kdy odpoledne chodil maškarní průvod, slavilo se a pilo. Den zakončilo pohřbívání masopustu (nebo basy). Celý tento obřad byl velmi veselý, ostatně jako celé masopustní období. (Zdroj: Muzeum Českého ráje v Turnově)
Související články (celkem 21)
- DLASKŮV STATEK OŽIL MASOPUSTEM
- TISÍCOVKA LIDÍ PŘIŠLA NA MASOPUST NA DLASKOVĚ STATKU
- RADIMOVICE ŽIJÍ. MASOPUST JE JEN JEDNOU Z AKCÍ BĚHEM ROKU!
- JAKÝ OBRAZ DÁVAJÍ MASOPUSTY V ROVENSKU, NA VŠENI, VE SKALANECH A V RADIMOVICÍCH?
- MUZEJNÍCI UCHOVÁVAJÍ TRADICE PRO BUDOUCNOST
- MASOPUST VE ZNAMENÍ MÁLEM ZAPOMENUTÝCH LIDOVÝCH HER
- MASOPUST NA DLASKOVĚ STATKU V NOVÉM POJETÍ
- MASOPUST NA DLASKOVĚ STATKU LETOS NOVĚ. STOJÍ TO V SOBOTU ZA NÁVŠTĚVU!
- LETOŠNÍ MASOPUSTNÍ VESELÍ UKONČILY DĚTI ZE ŽS V ALEŠOVĚ ULICI
- MASOPUST NA DLASKOVĚ STATKU 2013 JE MINULOSTÍ, TĚŠTE SE NA TEN V ROCE 2014
- NA „CHLAPAJDĚ“ U NÁDRAŽÍ SE NEUČILO, DĚTI SLAVILY MASOPUST
- MASOPUST NA DLASKOVĚ STATKU 2012: MRÁZ NEVADIL
- MASOPUST DRŽÍME (DLASKŮV STATEK 11. ÚNORA)
- MASOPUST NA DLASKOVĚ STATKU 2011
- NA DLASKOVĚ STATKU ŘÁDILY MAŠKARY UŽ PO DVANÁCTÉ
- MASOPUST V ROVENSKU POD TROSKAMI
- JAK TO VYSKEŘŠTÍ OSLADILI EVROPĚ
- MASOPUST ODSTARTOVAL SEZONU NA DLASKOVĚ STATKU
- MASOPUST SE VRACÍ DO ČESKORAJSKÝCH OBCÍ