MASOPUST NA DLASKOVĚ STATKU LETOS NOVĚ. STOJÍ TO V SOBOTU ZA NÁVŠTĚVU!

0

Už to málem vypadalo, že letos masopust na Dlaskově statku nebude. Podle ředitelky Muzea Českého ráje Vladimíry Jakouběové už průvody chodí v mnoha okolních obcích, takže ta základní myšlenka, a sice vrátit tradiční zvyky našich předků do současného venkova, byla naplněna vrchovatě. Také obyvatelé Dolánek, přilehajících k Dlaskovu statku, se k akci chovají zdrženlivě, takže se většinou vše odehrávalo uvnitř. Nakonec je ale všechno jinak. Do akce se zapojí obyvatelé Bukoviny, masopust na Dlaskově statku bude tak letos nejen úplně jiný, ale svým pojetím, tj. obchůzkou po staveních, se plně navrátí k tradicím.

„Až deset rodin na Bukovině je ochotno nás přijmout, je to nový impuls. Část obyčejů přiblížíme návštěvníkům na statku a jeho okolí, pak vyjdeme nahoru Trhovkou na Bukovinu, obejdeme stavení a vrátíme se zase na statek, kde bude tradiční svatba i pochování basy. Pro pravidelné návštěvníky masopustu by to mohlo být žádoucí osvěžení, pro ty, kdo sem přijedou poprvé, tak uvidí vše, co k masopustu patří,“ přibližuje ředitelka muzea.

n201402112046_vakci_22_014_masopustExpozice Dlaskova statku bude v sobotu 15. února otevřena už od 9.00 hodin. Návštěvníci si budou moci prohlédnout všechny tradiční masky: Turky, kominíky, slaměné, nevěstu, ženicha, šašky, ženušku, židy, medvěda a mnohé další. Od 10.00 hodin pak příchozí mohou ochutnávat speciality domácí zabijačky, masopustní koblihy a samozřejmě i dobré moky pro zahřátí. Na 13. hodinu je plánováno zahájení hlavního programu s představením masek a jejich postavením v průvodu. Poté se všichni vydají na obchůzku (asi kolem 13.30 hodin).
Součástí masopustního průvodu byly od nepaměti různé maškary, nejčastěji žebrák, cikán nebo cikánka, kominík, židé, medvědář (vodil na řetízku medvěda), kobyla, anebo muž převlečený za ženu. Těchto tradičních masek chodí čím dál méně, zato se pravidelně objevují převleky a masky, které baví lidi svým vtipem, originalitou a také tím, což je pro ně typické, že reagují na událost nebo věc ze současnosti, snaží se ji parodovat nebo glosovat a lidé se tak každý rok těší, kdo co zajímavého a zábavného zase vymyslí. Protože zábava a veselí patří k masopustu stejně jako hodování a alkohol, v žádné chalupě je kromě drobného obnosu pro masky přichystáno něco na zahřátí a do žaludku – koblihy, jitrnice, jelita, zelňáky a samozřejmě slivovice či jiná pálenka.

Po návratu průvodu na Dlaskův statek se uskuteční svatba a pochování basy. Kromě muzejníků, kteří se tradičně akce účastní v maskách, uvidíte také vystoupení folklorního souboru Horačky z Podještědí.

Masopustní tradice sahá do dávné minulosti. I když se mu dnes často přisuzuje křesťanská symbolika, původně šlo o pohanskou slavnost, která označovala začátek nového úrodného období. Veškeré obřady a zvyklosti mívaly souvislost se zemědělskými pracemi, neboť po dlouhé zimě se v tomto čase všichni začínali připravovat na jaro. Zároveň byl masopust jakýmsi mezidobím mezi Vánocemi a Velikonocemi a měl oslavovat hojnost a bohatou nadcházející úrodu. Jedly a pily se zásoby z loňského roku, aby se vyprázdnily spíže pro novou úrodu a také aby si lid naposled „užil neřestí“ před nadcházejícím obdobím velikonočního půstu. Proto bylo také jeho obsahem hodování, konaly se plesy, svatby a hlavně zabíjačky. Masopustní období začíná už na Tři krále a trvá do Popeleční středy, která zahajuje předvelikonoční půst. Samotný masopustní rej, jak jej známe dnes, trval tři dny a vrcholil o masopustním úterý, kdy odpoledne chodil maškarní průvod, slavilo se a pilo. Den zakončilo pohřbívání masopustu (nebo basy). Celý tento obřad byl velmi veselý, ostatně jako celé masopustní období. (Zdroj: Muzeum Českého ráje)

Související články (celkem 36)

Zobrazit další související články...
Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.