POKLADNA ČESKÝCH DRAH V TURNOVĚ SE ZAVÍRÁ; ZMĚNA TARIFU JÍZDNÉHO

0

České dráhy se vloni rozhodly uzavřít svoji pokladnu na nádraží v Turnově. I přestože Liberecký kraj její provoz pro letošek ještě zachoval a finančně podpořil, rozhodl se od příštího roku již na jejím fungování dále nepodílet. Důvodem je zejména snaha kraje provozovat na regionálních linkách vždy jen jednu přepážku. Liberecký kraj řešil, zda zachovat případný další provoz turnovské pokladny společně s provozem osobních vlaků na trati Jaroměř – Stará Paka – Turnov – Liberec, neboť právě tam má doprava objednávaná krajem těžiště výkonů. Bylo tomu tak v době, kdy Liberecký kraj ještě jednal přednostně jen s dopravcem České dráhy, a. s., i později, kdy byli k jednáním přizváni také další dopravci.

„Při nakládání s veřejnými prostředky musíme postupovat zodpovědně a vážit efektivnost a účelnost jejich vydávání. Proto na všech místech plánujeme pro regionální vlaky provozovat pouze jedinou pokladnu. Od počátku se snažíme současnému provozu různých přepážek více dopravců předcházet. Stalo se tak i v Turnově, přestože Liberecký kraj nijak nerozhoduje o pokladnách pro rychlíky, které jsou objednávané Ministerstvem dopravy,“ uvedl hejtman Martin Půta. Za celé 1. pololetí 2022 bylo v Turnově prodáno celkem 72.756 jízdních dokladů. Z toho České dráhy prodaly 26.338 jízdenek, ARRIVA vlaky 46.418 kusů.
„Před rokem Rada Libereckého kraje schválila prodloužené financování provozu pokladny Českých drah o jeden rok. Tento vstřícný krok jsme učinili proto, aby měli dlouholetí zaměstnanci této přepážky čas situaci lépe vyřešit. Nyní nastala situace, že dočasná podpora Libereckého kraje musí skončit. Jsem rád, že České dráhy nás současně informovaly o tom, že se jim pro všechny stálé zaměstnance turnovské pokladny podařilo nalézt další uplatnění v jejich nejbližších, trvale provozovaných přepážkách v Mnichově Hradišti a v Mladé Boleslavi,“ dodal Jan Sviták, statutární náměstek pro resort dopravy.
Liberecký kraj se již několik let snaží přesvědčovat cestující, aby nakupovali jízdenky přímo ve vlaku u průvodčího, který je v tarifu IDOL bez přirážky. Pasažéři tak ve stanici nemusí hledat pokladnu, mohou jít přímo do vlaku, posadit se na vybrané místo a po příchodu průvodčího požádat o svůj lístek.
Filip Trdla, tiskový mluvčí Libereckého kraje

OD LEDNA PŘÍŠTÍHO ROKU SE MĚNÍ CENY V HROMADNÉ DOPRAVĚ. ČASOVÉ KUPÓNY A SÍŤOVÉ JÍZDENKY ZDRAŽOVAT NEBUDOU
Od 1. ledna 2023 upraví Liberecký kraj ceny jednotlivého jízdného v rámci integrovaného dopravního systému IDOL. Ty se zvýší o 10 až 12 %. Časových kupónů ani síťových jízdenek se změna týkat nebude. U nich zůstanou dosavadní ceny. Kraj chce zachovat rozsah dopravní obslužnosti a nadále ji zkvalitňovat. Změnu tarifu ještě musí schválit Zastupitelstvo Libereckého kraje.
„Celá republika se potýká s rostoucími cenami vstupů, aktuálně zejména růstem cen pohonných hmot. Pro rok 2023 počítáme s nárůstem nákladů na stávající rozsah dopravní obslužnosti až o 160 milionů korun. Je potřeba zdůraznit, že kraj nechystá rušení spojů a jeho snahou i nadále zůstává zajistit komfort, kvalitu služeb, a především dostupnost dopravy v okrajových částech regionu. Aby ale mohli dopravci vůbec vypravit své spoje a měly alespoň pokryté všechny náklady, je nutné navýšit cenu jízdenek. Pravidelných cestujících se tato změna nikterak nedotkne. Chceme je naopak tím, že pro ně současné ceny zachováme, podpořit. Zvedne se pouze cena jednorázových jízdenek, a to o 10 až 12 %, počínaje 1. lednem 2023,“ uvedl hejtman Martin Půta.

„V praxi se nyní cestující tím, že si koupí jízdenku, podílí na nákladech na dopravu jednou pětinou. Pokud si například lidé pořídí jízdenku za 20 korun, neznamená to, že její hodnota odpovídá pokrytí všech nákladů dopravcům. Znamená to, že kraj dalších 80 korun musí dopravci doplatit, protože jeho výdaje jsou u tohoto konkrétního příkladu celkově 100 korun,“ dodal Jan Sviták, statutární náměstek pro resort dopravy.
Se 160 miliony korun navíc na náklady na dopravní obslužnost Liberecký kraj počítá i zpětně pro rok 2022 tak, aby nedošlo k ohrožení fungování dopravních firem v regionu. Přestože smlouvy obsahují detailní výpočty pro aktuální postupy při zvyšování cen, prudký nárůst nákladů na pohonné hmoty je třeba řešit rychleji.
Cestující, kteří využívají dopravu v Libereckém kraji pravidelně, zvýšení cen nepocítí. „Chceme je motivovat, aby v dnešní nejisté době dali přednost veřejné dopravě, pokud možno dlouhodobě,“ doplnil Sviták. S ohledem na zhruba poloviční objem financí u časových a síťových jízdenek tak dojde ke zdražení v průměru o 5–6 %. „Počítáme s tím, že do rozpočtu kraje se zdražení promítne navýšením výnosů o 18 až 20 milionů korun,“ vysvětlil Sviták.
Liberecký kraj objednává zhruba 4,6 milionu kilometrů v železniční a 15 milionů kilometrů ročně v linkové dopravě. Nadto přispívá na provoz tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou a na vybrané linky městské hromadné dopravy, které obsluhují přilehlé obce. Ročně tak kraj vynakládá na dopravní obslužnost zhruba miliardu. Výnosy včetně kompenzací jsou na úrovni zhruba 400 milionů.
(Zdroj: TZ LK)

Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.