ÚVAHY PŘEDVOLEBNÍ: KACÍŘSKÉ MYŠLENKY O TURNOVSKÉ DOPRAVĚ

0

Ne, ne, předvolební úvaha se netýká voleb parlamentních, které nás čekají za pár dnů, ale míří do letošního podzimu, kdy se uskuteční neméně důležité volby komunální. Z pohledu Turnova možná ještě důležitější než parlamentní. Na podzim se do volebního klání chystá zapojit opravdu pestrá směsice stran, hnutí a jednotlivců. Komunální volby 2010 budou v Turnově nejpestřejší v celé polistopadové historii. A každý volební subjekt bude sestavovat volební program. Tu více, tu méně originální, tu více, tu méně splnitelný. Jak už konečně předvolební programy bývají. Tento právě zahájený seriál by měl tvůrcům předvolebních programů pomoci. Měl by odpovědět na otázky, co lidé považují za důležité a jaké navrhují řešení problematických věcí v každodenním životě ve městě a jeho okolí.

Asi se shodneme, že jedním z nejpalčivějších témat je doprava v centru města. V sobotu 15. května začaly nejrozsáhlejší práce na rekonstrukci kanalizace, které měly zásadně negativně ovlivnit dopravu v centru Turnova. Uzavřena je část ulice 5. května, kterou musí řidiči složitě objíždět. Určitě jste také stáli v koloně aut v Hluboké ulici, protože chodcům u Granátu je třeba dát přednost a navíc se nově musí dávat přednost při odbočení do Skálovy ulice vozidlům, které přijíždějí z Markovy ulice. To je asi nejkoliznější místo současných objížděk ve městě, protože absolutně proti všem zvyklostem místních řidičů. „Po jednom a půl týdnu trvajících dopravních opatřeních musím konstatovat, že jsme v centru Turnova neřešili žádnou dopravní nehodu, která by vyplývala ze změn předností v jízdě nebo změn pohybu vozidel. Řidiči jsou ostražitější, na křižovatce zastavují, i když třeba mají přednost. Z praxe vím, že daleko horší je, když se po stavebních pracech doprava vrátí k původnímu režimu, protože řidiči si mezitím zvyknou na objížďky,“ konstatuje Milan Čermák, vedoucí semilské dopravní policie.

Při přípravě uzavírky ulice 5. května se hodně mluvilo o dlouhých kolonách vozidel, které budou centrem jen popojíždět. Ano, ráno před osmou ve všední dny, kdy rodiče vozí děti do turnovských škol, bývá centrum ucpané, stejně tak v odpolední špičce. To ale bylo stejné i před uzavírkou ulice 5. května. Jinak po několikadenních zkušenostech je třeba konstatovat, že doprava v centru se naopak zrychlila, průjezd centrem je mnohdy plynulejší než dřív, což hodně motoristů překvapilo. Je to opravdu jen tím, že spousta řidičů nechala svá auta doma?

 

Proč tedy kacířské myšlenky o turnovské dopravě? Do Hluboké ulice je zakázán vjezd vozidlům nad 3,5 tuny, situace v této těžce zkoušené ulici se citelně zlepšila, neměl by tam ten zákaz pro těžká nákladní auta zůstat trvale? Ulice 28. října: Doprava v ulici, kde po stranách nestojí odstavená vozidla, je plynulá a rychlá. Nestálo by za úvahu hlavní vchod do školy udělat ze školního dvora, využít pozemku u bývalého Telecomu k parkování a odtud směrovat hlavní příchod k základní škole a ulici 28. října dopravně uvolnit? Neexistují nějaká legislativní i místní opatření (vyhlášky), jak zakázat průjezd centrem města těžkým nákladním vozidlům (myšlen tranzit městem)? Nešly by některé další skutečnosti ze současného systému objížděk trvale zapracovat do života města i po dokončení rekonstrukce kanalizace v ulici 5. května? Co myslíte? Je odvážné tvrzení, že třeba přímo z náměstí jde část dopravy odvést jinam a centrum města výrazně zklidnit? (Třeba promyšleným systémem jednosměrek.) Hodně z napsaného by asi vyřešil odklon tranzitní dopravy z Valdštejnska na Lestkov. Jeho výstavbu ale v nejbližších pěti až deseti letech nečekejte. Pomoc si musíme sami!

 

Pokusme se hledat společně nejdůležitější témata a ta potom společně řešit. Na názory a připomínky, resp. hledání toho správného „předvolebního programu“ máme půl roku…

Související články (celkem 20)

Zobrazit další související články...
Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.