HAS, CO TĚ (NE) PÁLÍ XV. ANEB MAJÍ TURISTÉ DŮVOD MÍT NAŠE MĚSTO V OBLIBĚ?

0

Normal 0 21 MicrosoftInternetExplorer4 st1:*{behavior:url(#ieooui) } /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:“Normální tabulka“; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:““; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:“Times New Roman“;} Silná koruna odvádí střední a méně bohatou klientelu ze západních evropských zemí od úmyslu prožít prázdniny v Čechách. Už to tady pro ně není tak finančně přívětivé a když ještě nedávno díky faktu, že ušetřili, přihmouřili turisté zvyklí na určitý standard v nabídce služeb obě oči, dnes už ne, nebo alespoň už ne tolik. Bohužel právě o neexistenci doplňkových služeb a celkové nepřívětivosti, se toho napsalo v případě Českého ráje hodně. A vidíte změny?

Ono opravdu přestává stačit krásná krajina, na kterou jsme právem pyšní. Střety cykloturistů a pěších na Zlaté stezce, malá nabídka občerstvení a zázemí v podobě sociálních zařízení a parkovišť, zhoršená kvalita samotné krajiny (za všechno jmenujme alespoň devastaci údolí Plakánku u Kosti po lesní těžbě).

Nabídka přímo v srdci Českého ráje, v Turnově, také moc nepřesvědčuje, že jde o vyhlášené turistické centrum. V minulých letech se konaly o prázdninách pro zpestření a zlepšení atmosféry alespoň koncerty na náměstí, obchodníci tolik nežehrali na prázdné či poloprázdné prodejny i za špatného letního počasí. Prý i z kempu ze Sedmihorek za deště turisté zajedou raději do velkých nákupních center v Mladé Boleslavi nebo Liberci, kde zaparkují bez problémů přímo před obchodem a suchou nohou nepřízeň počasí v pohodě přečkají. Právě proto už i mezi některými turnovskými obchodníky zaslechnete podporu stavby „Hypernovy“ na Koňském trhu. „Bude tam dobrá možnost parkování, a když už někdo do nového obchodního centra, které se na podzim začne stavět, zavítá, třeba si udělá i čas na malou procházku obchody v Hluboké a Sobotecké ulici,“ říkají někteří. To je opravdu nebývalý názorový posun.

200808061004_zap_359_08_turnov

 

Že by nová konkurence měla přinést žádoucí zlepšení kvality služeb, to vyplývá i ze tří poněkud tristních zastavení, které napsal spolupracovník TvA Petr Kučera. Ten se prošel turnovskými ulicemi uprostřed prázdnin a zaznamenal, co viděl a zažil:

 

Je všeobecně známo, že turisté přinášejí městu kromě jiného i peníze. Obvykle ale záleží na mnoha i nepatrných nebo drobných okolnostech, jsou-li ochotni své peníze utratit  tam, kam přijedou. Služby, za které si zaplatí, by měly odpovídat svou kvalitou vynaloženým finančním prostředkům. Neměly by být předražené a pokud jsou, měly by mít nadstandardní úroveň. Všechny tyto náležitosti by měly být v rovnováze.

Turnov a jeho okolí je oblíben především turisty, kteří přepočítávají každou korunu nebo euro v peněžence a starostlivě zvažují, za co a kde své obvykle těžce vydělané peníze utratí. Často do města přijedou „jen“ vlakem, autobusem nebo na kole a vyhledávají tu různé samoobsluhy a restaurace, kde se dá levně najíst, a hotely či ubytovny, kde se dá levně přespat.

Uvedl bych tři konkrétní příklady – drobnosti, které kazí našemu městu pověst.

Ti, kteří přicházejí od vlakového nebo autobusového nádraží směrem do centra, se zastavují v jedné nejmenované pekařské prodejně, aby se zásobili různým pečivem, kterého je tady opravdu značný výběr. Ve stísněném krámku bez jakékoli klimatizace nebo jen větráku začnou všichni brzy lapat po dechu, dělá se jim špatně z nesnesitelného a těžkého vzduchu, navíc je obsluhuje zoufalá zpocená prodavačka, z jejíhož čela sálají krůpěje potu. V době luxusních klimatizovaných hotelů a luxusních bouráků s klimatizací, které sviští kolem Palackého ulicí, majiteli nestojí za to, aby té prodavačce, turistům i našincům usnadnil život? Nakupování tady je velmi nepříjemné, pečivo dobré, ale zákazníci vycházejí ven značně pobledlí…

Ti, kteří přicházejí od vlakové zastávky Turnov město a jdou tudy na náměstí, se často zastaví v jedné samoobsluze. Ta nabízí bohatý sortiment zboží, je velmi dobře a kvalitně zásobená. Jenže… Je umístěna do tak neuvěřitelně stísněných prostor, že nejen nakupující, ale i prodavačky do sebe neustále vrážejí, i když neradi, různě si překážejí a otírají se neustále o sebe lokty. Kdo nakupuje potraviny přímo v centru, ví své… Škoda té velké samoobsluhy, které se říkalo „stovka“, a kde je dnes asijské bistro…

A restaurační zařízení? Jedna ukázka za všechny. Nejmenovaný podnik s ubytováním a letní zahrádkou se nachází v širším centru Turnova. Nedávno jsem tu byl s kamarádem na pivu. Seděli tu kromě nás jen tři mrzutí turisté. Pivo jsme si objednali, servírka ho přinesla, a když jsme se napili, vytřeštili jsme oči. Bylo úplně teplé.  Zeptali jsme se servírky, co že nám to přinesla? Že to pivo je teplé! „No, víte, my máme poruchu chladícího zařízení,“ odvětila. „A proč jste nás na to neupozornila předem?“ ptám se. A ona jen pokrčila rameny. Každý jsme zaplatili 23 korun. Už jsme se napili, bylo pozdě pivo vracet a ani nám to nikdo nenabídnul…

Myslím, že chce-li město příchozím ukázat přívětivou a vlídnou tvář, není to jen otázka anglicky nebo italsky psaných nápisů (obvykle špatně) a světelných reklam. Je to otázka souhry mnoha drobností, které z místa utvářejí vítanou destinaci pro odpočinek nebo rekreaci. Na některé (jen ty negativní) jsem upozornil hlavně proto, že jsou snadno odstranitelné. Co vy na to?

PETR KUČERA

p.kuczera@centrum.cz

 

Prázdninovo turistické letní diskusní téma je tedy otevřeno. Máte-li něco na srdci, napište….

Související články (celkem 20)

Zobrazit další související články...
Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.