Nebude to pro obyvatele Turnova žádná nová zpráva. Již mnohokrát ji četli, slyšeli v rádiu nebo viděli v televizi. Turnov patří mezi dopravní křižovatky a bohužel tu nikdy v minulosti nebylo zrealizováno něco podobného jako v Jičíně nebo Hradci Králové, kde dnes existují funkční obchvaty měst, v Hradci dokonce v podobě noblesního Gočárova okruhu. Jenže: Vyřeší obchvat Turnova, který jistě jednou vznikne, problémy jeho centra?
Částečně ano, projíždějící kamiony Soboteckou ulicí a náměstím, které se v Hluboké ulici zastaví u dvou přechodů, to je ekologický šok pro plíce okolojdoucích. Odklon tranzitní dopravy z Valdštejnska směrem na
Dostatečně to vyplývá z dlouhodobého sledování žáků ZŠ ve Skálově ulici. Jim, jejich učitelům a speciálně panu řediteli
Než se tak stane a řešení se nejen najde, ale i zaplatí a fyzicky zrealizuje, odroste nám další generace. Proto se autor tohoto textu společně s Pavlem Dvořákem rozhodl nabídnou k diskusi alespoň částečné řešení, které by pomohlo hned a nestálo stamiliony. Berte to tak, že nás prostě už nebaví přešlapovat na místě a říkat co by, kdyby a dál se dívat na dopravní zácpy, které město sužují každý den.
Jak je uvedeno výše, žáci ZŠ ve Skálově ulici provádí dopravní výzkum na různých místech Turnova od roku 1999. První tabulka, kterou najdete ZDE, dává dostatečný přehled. Průzkum byl prováděn mezi 9 a 10 hodinou dopolední, ve špičkách je počet vozidel ještě vyšší. Z tabulky je patrné snížení dopravní zátěže v horní části Nádražní ulice (koloniál u Roubíčků) po zprovoznění severního obchvatu města, dnes tam projede skoro o polovinu vozidel méně. To na náměstí Českého ráje je to přesně opačně – 524 vozidel během hodiny v roce 1999 a 1028 vozidel, která během hodiny projela náměstím za hodinu vloni, to je příliš závažné zjištění, než abychom nad tím jen mávli rukou – vždyť každé tři vteřiny zde ve sledovaném čase projelo jedno vozidlo! I přes Hruštici směrem na Semily ve sledovaném období projede dnes dvojnásobný počet vozidel. Když se ale pozorně podíváte na tabulku, třeba vloni se nám jich z počtu těch, co projela náměstím a poté Hrušticí, někde celých 600 (!) ztratilo v dolení části města! Ještě přehlednější je situace na grafu ZDE. I tohle všechno ale vlastně dávno víme, že dopravní zácpy si děláme v centru hlavně my, Turnováci, sami!
I laik vidí, že by se prostým přemístěním, resp. zrušením některých přechodů musela situace radikálně zlepšit. Sice lze namítnout, že doprava bude dále vzrůstat, otázkou ale je, jestli bude v centru také kde zaparkovat a jestli se nakonec stále větší části lidi nevyplatí chodit pěšky. Vraťme se ale k tomu nejjednoduššímu řešení, a to zrušení a přemístění přechodů. Asi se shodneme, že nejproblematičtější je to právě v hrdle na konci Hluboké ulice u bufetu Granát. Úzký chodník, kde se při vstupu na náměstí málem nevyhnou ani dva lidé. To má za následek, že zde nikdy nestojí větší skupina, ale jednotlivci. Výsledek je, že skoro každé auto dnes před tímto přechodem buď zastaví nebo alespoň přibrzdí. Není to zbytečné? Přechod je to samozřejmě hodně využívaný, není ale právě ten hlavní brzdou plynulosti turnovské dopravy? Co by stálo jeho zrušení a přeložení doprostřed náměstí?
Nabízí se samozřejmě spousta dalších námětů na řešení, jako například fungující městská hromadná doprava, která by vyhovovala natolik, že by lidé prostě neměli potřebu do centra zajíždět autem. To je ale řešení za miliony korun. Smyslem tohoto textu bylo nabídnou variantu, o které jsme přesvědčeni, že by pomohla a současně nezatížila neúměrně městskou pokladnu…
Související články (celkem 20)
- HAS, CO TĚ (NE)PÁLÍ XX. – ANEB VÝZVY ROKU 2009
- HAS, CO TĚ (NE)PÁLÍ XIX. – MÁ PROJEKT TVA BUDOUCNOST?
- HAS, CO TĚ (NE)PÁLÍ XVIII. ANEB VÍTEJ, MILÁ STŘELNICE, MEZI NÁMI
- HAS, CO TĚ (NE)PÁLÍ XVII. ANEB VÍTEJTE V LIBERECKÉM KRAJI
- HAS, CO TĚ PÁLÍ XVI.: NUDA V TURNOVĚ ANEB NEBUDE UŽ BRZO ČESKÝ RÁJ BEZ TURISTŮ?
- HAS, CO TĚ (NE) PÁLÍ XV. ANEB MAJÍ TURISTÉ DŮVOD MÍT NAŠE MĚSTO V OBLIBĚ?
- HAS, CO TĚ (NE) PÁLÍ XIV. – ZÁSADNÍ ZMĚNY V PANOCHOVĚ NEMOCNICI
- HAS, CO TĚ (NE) PÁLÍ XIII. – ÚPRAVA KŘIŽOVATKY U HRUBOROHOZECKÉHO ZÁMKU BYLA DOKONČENA
- HAS, CO TĚ (NE) PÁLÍ XII. – ŠŤASTNÁ TŘINÁCTKA?!
- HAS, CO TĚ (NE) PÁLÍ XI. – DOPRAVA (DOLEVA), STÁLE AUTY UCPANÉ MĚSTO
- HAS, CO TĚ (NE) PÁLÍ X. – VÝZVY ROKU 2008 V TURNOVĚ
- HAS, CO TĚ (NE) PÁLÍ IX.
- HAS, CO TĚ PÁLÍ VIII. ANEB ZUBAŘI NEJSOU…
- HAS, CO TĚ PÁLÍ VII. ANEB KAMERY, KAMERY, KAMERY
- HAS, CO TĚ PÁLÍ VI. – STÁLE PLATÍ, ŽE HLAS LIDU, HLAS… ? (ZAMYŠLENÍ)
- HAS, CO TĚ PÁLÍ V. ANEB NOČNÍM TURNOVEM TAM A ZPĚT
- HAS, CO TĚ PÁLÍ IV. ANEB TEMNOTA V TURNOVĚ
- HAS, CO TĚ PÁLÍ III. ANEB OPRAVENÉ ULICE
- HAS, CO TĚ PÁLÍ II. ANEB JAK NEMÁME (MÁME?) RÁDI TURISTY