HAS, CO TĚ (NE) PÁLÍ XI. – DOPRAVA (DOLEVA), STÁLE AUTY UCPANÉ MĚSTO

0

Nebude to pro obyvatele Turnova žádná nová zpráva. Již mnohokrát ji četli, slyšeli v rádiu nebo viděli v televizi. Turnov patří mezi dopravní křižovatky a bohužel tu nikdy v minulosti nebylo zrealizováno něco podobného jako v Jičíně nebo Hradci Králové, kde dnes existují funkční obchvaty měst, v Hradci dokonce v podobě noblesního Gočárova okruhu. Jenže: Vyřeší obchvat Turnova, který jistě jednou vznikne, problémy jeho centra?

Částečně ano, projíždějící kamiony Soboteckou ulicí a náměstím, které se v Hluboké ulici zastaví u dvou přechodů, to je ekologický šok pro plíce okolojdoucích. Odklon tranzitní dopravy z Valdštejnska směrem na Mírovou pod Kozákovem by jistě pomohl. Mnoho ale neřeší. Problém máme „zakopaný“ doma! Převážná část vozidel, která projedou náměstím, totiž přes Hruštici nepřejede, rozplynou se v postranních ulicích.

Dostatečně to vyplývá z dlouhodobého sledování žáků ZŠ ve Skálově ulici. Jim, jejich učitelům a speciálně panu řediteli Marešovi za naprosto konkrétní příspěvek do diskuse o turnovské dopravě patří ohromný dík. Žáci, kteří v roce 1999 realizovali v ulicích první dopravní výzkum, jsou dnes dospělí lidé. Někteří už možná mají děti a ty stejně jako jejich rodiče musí denně procházet dopravou a zplodinami zahlceným centrem. Pro alespoň částečné řešení se ve městě neudělalo nic. Pravda – smělé plány na vnitřní okruh tu jsou, z roků diskusí ale ještě z různých důvodů (nesouhlas občanů, hygienické správy ad.) nevyplynulo ani konkrétní trasování vnitřního okruhu, natož aby na jeho realizaci někdo na radnici sháněl peníze. A Město Turnov nikdy na stavbu stamilionového dopravního řešení svého centra peníze mít nebude, ty musí získat jinde…

Než se tak stane a řešení se nejen najde, ale i zaplatí a fyzicky zrealizuje, odroste nám další generace. Proto se autor tohoto textu společně s Pavlem Dvořákem rozhodl nabídnou k diskusi alespoň částečné řešení, které by pomohlo hned a nestálo stamiliony. Berte to tak, že nás prostě už nebaví přešlapovat na místě a říkat co by, kdyby a dál se dívat na dopravní zácpy, které město sužují každý den.

n200802192134_zap_82_08_prechodyJak je uvedeno výše, žáci ZŠ ve Skálově ulici provádí dopravní výzkum na různých místech Turnova od roku 1999. První tabulka, kterou najdete ZDE, dává dostatečný přehled. Průzkum byl prováděn mezi 9 a 10 hodinou dopolední, ve špičkách je počet vozidel ještě vyšší. Z tabulky je patrné snížení dopravní zátěže v horní části Nádražní ulice (koloniál u Roubíčků) po zprovoznění severního obchvatu města, dnes tam projede skoro o polovinu vozidel méně. To na náměstí Českého ráje je to přesně opačně – 524 vozidel během hodiny v roce 1999 a 1028 vozidel, která během hodiny projela náměstím za hodinu vloni, to je příliš závažné zjištění, než abychom nad tím jen mávli rukou – vždyť každé tři vteřiny zde ve sledovaném čase projelo jedno vozidlo! I přes Hruštici směrem na Semily ve sledovaném období projede dnes dvojnásobný počet vozidel. Když se ale pozorně podíváte na tabulku, třeba vloni se nám jich z počtu těch, co projela náměstím a poté Hrušticí, někde celých 600 (!) ztratilo v dolení části města! Ještě přehlednější je situace na grafu ZDE. I tohle všechno ale vlastně dávno víme, že dopravní zácpy si děláme v centru hlavně my, Turnováci, sami!

Možná dobrá polovina vozů městem projíždí jen s řidičem. Některé dopravní špičky jsou opravdu jen umělé a zbytečné, například když rodiče vozí auty své děti do a ze ZŠ v Žižkově ulici. Největší množství popojíždějících a zastavujících aut ale mají na svědomí přechody v Hluboké ulici a v ulici 5. května. Jestli se český řidič za poslední léta v něčem přiblížil vyspělé Evropě, tak je to v dávání přednosti chodcům na přechodech. Vždyť si vzpomeňte, kolikrát jste po přechodu mezi Korunním princem a bufetem Granát šli sami!? Někdo říká, že by pomohl světelný přechod. Asi ano, ale jen tzv. inteligentní s automatickou detekcí vozidel na všech přilehlých ulicích, a s možností dálkového zapnutí červeného světla při průjezdu sanitky, policie nebo hasičů. Jenže takový systém by přišel na dost velkou sumu peněz a přece jen centrum Turnova není centrum Prahy…

I laik vidí, že by se prostým přemístěním, resp. zrušením některých přechodů musela situace radikálně zlepšit. Sice lze namítnout, že doprava bude dále vzrůstat, otázkou ale je, jestli bude v centru také kde zaparkovat a jestli se nakonec stále větší části lidi nevyplatí chodit pěšky. Vraťme se ale k tomu nejjednoduššímu řešení, a to zrušení a přemístění přechodů. Asi se shodneme, že nejproblematičtější je to právě v hrdle na konci Hluboké ulice u bufetu Granát. Úzký chodník, kde se při vstupu na náměstí málem nevyhnou ani dva lidé. To má za následek, že zde nikdy nestojí větší skupina, ale jednotlivci. Výsledek je, že skoro každé auto dnes před tímto přechodem buď zastaví nebo alespoň přibrzdí. Není to zbytečné? Přechod je to samozřejmě hodně využívaný, není ale právě ten hlavní brzdou plynulosti turnovské dopravy? Co by stálo jeho zrušení a přeložení doprostřed náměstí? Mohli bychom případně zrušit i další přechod mezi infocentrem a kostelem sv. Františka. Jistě, někteří spoluobčané budou hlasitě nadávat, že musí udělat pár kroků navíc. Není ale tohle řešení alespoň na přechodnou dobu pěti až deseti let, než v Turnově někdo zaplatí řešení vnitřní dopravy? Odhadované náklady? Pár desítek tisíc, které by snad ještě napjatý městský rozpočet unesl.

Nabízí se samozřejmě spousta dalších námětů na řešení, jako například fungující městská hromadná doprava, která by vyhovovala natolik, že by lidé prostě neměli potřebu do centra zajíždět autem. To je ale řešení za miliony korun. Smyslem tohoto textu bylo nabídnou variantu, o které jsme přesvědčeni, že by pomohla a současně nezatížila neúměrně městskou pokladnu…

200705310914_zap_125_07_has

Související články (celkem 20)

Zobrazit další související články...
Sdílet

Autor článku

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.