PO „DÁLNICI“ Z TURNOVA DO HRADCE KRÁLOVÉ V ROCE 2032?

0

Na tři stovky zájemců dorazily v pondělí 9. září vpodvečer na turnovskou Střelnici, kde se uskutečnilo setkání s ministrem dopravy Martinem Kupkou na pozvání senátora Raduana Nwelatiho. Téma bylo trasování rychlostní silnice Českém rájem, resp. v úseku Ohrazenice – Úlibice, které aktuálně regionem po několika letech opět silně rezonuje.

Úvodem téma shrnul moderátor setkání Jiří Klápště, jinak vedoucí Správy CHKO Český ráj. Ten zmínil mj. že téma trasování rychlostní silnice se v našem regionu řeší intenzivně posledních 20 let. Původní navržená trasa přímo pod Troskami byla naprosto nepřijatelná, postupem let byl přijat kompromis na vedení současné trasy v podobě jižního obchvatu Turnova a dále tunelem pod Pelešany, za Valdštejnskem se trasa posune do údolí pod Kozákovem a zadem do Rovenska pod Troskami, odtud dál do Újezdu pod Troskami a kolem Libuně a Železnice do Úlibic.

Na vizualizaci ŘSD se můžete podívat ZDE:

Kompromisem byl vystřídaný třípruh, nyní to vypadá, že část bude stavěna jako čtyřpruh. Nová silnice nicméně mj. výrazně odlehčí od tranzitní dopravy středu Turnova a umožní napojení na dálniční síť obyvatelům Semilska a Jilemnicka. „Nesmí se ale stát, že vznikne stavba, která znehodnotí to nejcennější z území Českého ráje, proto bude třeba hledat řešení co nejšetrnější. Fatální by bylo, kdyby při mimoúrovňových křižovatkách měla vzniknout velká logistická centra. To je ostatně hrozba pro celý úsek z Turnova do Úlibic,“ uvedl Klápště. Senátor Raduan Nwelati zdůraznil, že pro něho je cílem setkání slyšet názory obyvatel regionu, které bude jako místně příslušný senátor poté prosazovat.

Jak úvodem řekl ministr dopravy Martin Kupka, přišel zájemcům představit, v jaké fázi přípravy stavba je. Připomněl, že na celou trasu včetně přivaděče Zelený háj bylo vydáno kladné stanovisko EIA, tedy posouzení vlivu stavby na životní prostředí. Navržená trasa je zahrnuta v zásadních dokumentech Libereckého a Královéhradeckého kraje a ministerstva. Je kompromisem, na kterém se shodují odborníci na životní prostředí a krajinu, hydrogeologové, dopravní experti a další, kladné stanovisko vyjádřily i jednotlivé obce.

Je mně jasné, že i tady platí, co v jiných koutech republiky, že kdekoli a má stavět železnice nebo dálnice, tak vždycky má tento záměr příznivce i odpůrce. Severní varianta, jak je navržena, prošla spletitým příběhem, má za sebou dramatické spory. Ale ani dříve navrhované jižní nebo superseverní varianta nebyly ideální. Je třeba také zdůraznit, že silnice z Hradce Králové do Úlibic se intenzivně staví. A na státu je ta nevděčná role definitivně rozhodnout, což se stalo a nyní je před námi diskuze s místními samosprávami o hledání nejvhodnějšího technického řešení s projektanty, aby všichni odcházeli co nejvíce spokojeni a aby stavba netvořila v území nepřekročitelnou překážku. Jako rodák z Jilemnice jsem si plně vědom toho, jak cenným územím nová silnice prochází,“ zdůraznil ministr dopravy.

V další části pak zasvěceně odpovídal na dotazy občanů. Řešilo se téma, jestli je vůbec rychlostní silnice potřeba, protože podle některých přítomných intenzita dopravy mezi Turnovem a Jičínem spíše klesá, nebo jestli by nebylo lepší využít v současné době připravované zkapacitnění komunikace mezi Mladou Boleslaví a Jičínem. Tady ministr nesouhlasil, podle sčítání dopravy z roku 2020 naopak intenzita dopravy v tomto úseku stoupá a ministerstvo aktuálně připravuje další sčítání, které by to mělo potvrdit. Trasa z Mladé Boleslavi do Jičína vůbec neřeší dopravní problémy Turnova a obcí na současné trase I/35. „Co se týká logistických center, tady nikdo do jejich vzniku zvenčí nemůže zasahovat, ani vláda, ani ministerstva či kraje. Jestli na daném místě skladový areál vznikne, nebo nevznikne, to mají plně v rukou zastupitelstva obcí,“ zdůraznil Kupka. K problému, který řeší v Pelešanech (hluková zátěž, nestabilní podloží, komunikace v tunelu), ministr připustil možnou úpravu délky tunelu. Že v Turnově přemostění přes Jizeru bude probíhat na mostní estakádě je jasné, proto bude třeba hledat řešení v podobě patřičné protihlukové ochrany území. V případě jižního obchvatu města by intenzita dopravy přes náměstí měla klesnout ze současných 16 tisíc denně pod deset tisíc s tím, že samozřejmě velkou část dopravní zátěže centra obstarávají místní. Tranzitní nákladní doprava by ale z centra měla zmizet. Podobně by se mělo ulevit třeba také občanům Tatobit.

Emeritní starostka Karlovic Vlasta Špačková, která byla starostkou obce v letech 1990 až 2015 připomněla, že na přeložku silnice I/35 již zdejší obyvatelé čekají od 70. let minulého století. Jeden z pořadatelů setkání Lukáš Bělohradský shrnul všechna pro a proti a požádal ministra, aby navržená trasa byla ve svém faktickém řešení co možná nadstandardní v rámci republiky, protože si to tento výjimečný region zaslouží. Senátor Nwelati v závěru více než dvouhodinového setkání připustil, že podobné diskuze se zástupci ministerstva či ŘSD, na kterých lidé dostanou ty nejaktuálnější informace, by se měly uskutečnit častěji.

ROZHOVOR S MARTINEM KUPKOU
Po oficiální části programu pan ministr poskytl rozhovor TvA, ČTK a Českému rozhlasu Liberec.

* Pane ministře, s jakými pocity z Turnova odjíždíte?
Byla to věcná debata. Je mně jasné, že stavba má své příznivce a odpůrce. Snažil jsem se zasvěceně argumentovat. Máme za sebou roky vážných diskuzí, které dospěly k současnému kompromisu, tak je třeba stavbu brát. Jsou vydaná kladná stanoviska všech dotčených orgánů včetně obcí. A jak už jsem řekl, na státu je ta nevděčná role ve výsledku rozhodnout. Nedostatek odvahy přivedl Českou republiku v minulosti k tomu, že spousta potřebných a důležitých dopravních staveb nestojí. A tu chybu bychom neměli opakovat.

* Třípruh, čtyřpruh…
Část z Ohrazenic po mimoúrovňovou křižovatku Žernov, kde se bude napojovat přivaděč ze Zeleného háje, je koncipována jako čtyřpruh, dále do Úlibic jako vystřídaný třípruh.

* Můžete uvést i nějaké termíny?
Rychlostní silnice z Hradce Králové do Úlibic má být hotova v roce 2028. S výstavbou této části bychom rádi začali v roce 2029, a protože to bude velmi náročná stavba, je předpokládaný termín dokončení v roce 2032. Stavba bude mít vládní i regionální prioritu, jedná se o jednu z tras základní dálniční sítě České republiky, která má být hotová v roce 2033.

* Co bude aktuálně následovat?
Nyní práce přejde do rukou projektantů, kteří ve spolupráci se zástupci místních samospráv budou řešit konkrétní podobu jednotlivých úseků. Dle mého má tato stavba smysl a ve finále přinese úlevu pro tisíce lidí, kteří v tomto území žijí.

Související články (celkem 12)

Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.