Na obzoru je pravděpodobně největší investice, která byla kdy na Turnovsku realizována. Blíží se jí snad jen projekt Čistá Jizera, který ale probíhal v širším regionu, a jednou v budoucnu výstavba jižního obchvatu města.
Zásadní rekonstrukce turnovského nádraží v částce 1,5 miliardy korun má být zahájena v roce 2025. Obnášet bude kompletní změnu celého kolejiště, zmizí úvrať směrem na Jičín, vlaky z tohoto směru budou nově přímo zajíždět k jednomu ze zastřešených nástupišť, nové bude zabezpečovací zařízení, výhybky a další zabezpečovací prvky budou obsluhovány z jednoho centrálního pracoviště. „Projekt byl pracovníky Správy železniční dopravní cesty představen turnovským zastupitelům na pracovním jednání. Jak nám bylo vysvětleno, zásadním záměrem je zrychlení jízdy rychlíků na trati Liberec – Pardubice o 40 minut. A k tomu je zapotřebí zkrátit a zrychlit křížení vlaků v jednotlivých stanicích. Proto nové zabezpečovací zařízení, proto podchody a nástupiště,“ vysvětluje starosta Turnova Tomáš Hocke.
To vše si vyžádá velké stavební úpravy, například vchod do podchodů k nástupištím ale nebude z historické nádražní haly, ale z perónu před ní, na jednotlivá nástupiště bude samozřejmě umožněn i bezbariérový přístup za pomoci výtahů. Projekt již prošel posuzováním na ministerstvu dopravy, kde byl schválen, nyní je ve fázi zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí, vlastní stavební práce mají začít v roce 2025.
Předpokládaná doba výstavby je dva roky, dá se předpokládat, že dlouhé měsíce nebudu vlaky jezdit vůbec a přeprava cestujících se zcela přesune do autobusů náhradní přepravy. V polovině tohoto desetiletí tedy část Turnova u nádraží čeká zásadní stavební ruch, který se přirozeně dotkne každodenního života obyvatel. Ve finále ale bude mít město jedno z nejmodernějších nádraží v širokém regionu.
V této souvislosti je také dobré připomenout, že nezávisle na modernizaci nádraží v Turnově probíhají jednání o rychlostním železničním spojení Prahy s Libercem. Zatím se rýsuje podoba rychlostní železnice mezi Prahou a Mladou Boleslaví. Koridor dál k Liberci ještě stanoven nebyl, je nicméně dost pravděpodobné, že Turnov mine, už jen kvůli nutné úvrati, což by zajíždění do turnovského nádraží obnášelo, a tedy i snížené rychlosti spojení.

Podoba budoucího kolejiště turnovského nádraží. Díky novému zabezpečovacímu zařízení bude umožněn současný vjezd více vlaků, čímž se urychlí jejich odbavení, vybudována budou dvě ostrovní nástupiště s podchody a jedno vnější nástupiště, zmizí úvrať na Jičín. Podle schváleného harmonogramu postupu prací v příštím roce záměr projde posouzením stavby na životní prostředí, stavební povolení by mělo být vydáno do října 2023, poté proběhne výběrové řízení na zhotovitele, stavba má být zahájena nejpozději v lednu 2025 a nové nádraží uvedeno do provozu na konci roku 2026.
Související články (celkem 17)
- PO PŘELOŽCE SILNICE I/35 JE TU PRO TURNOVSKO DRUHÉ VELMI VÁŽNÉ TÉMA K DISKUZI: RYCHLOSTNÍ ŽELEZNICE
- VLAKY MEZI TURNOVEM A ŽELEZNÝM BRODEM, RESP. STAROU PAKOU NEBUDOU JEZDIT OD DUBNA DO ZAČÁTKU ZÁŘÍ! NAHRADÍ JE AUTOBUSY
- Z LIBERCE DO PRAHY VLAKEM ZA 69 MINUT. MILIARDOVÁ REKONSTRUKCE TURNOVSKÉHO NÁDRAŽÍ ČASOVĚ POSUNUTA
- ANKETA ZASTUPITELŮ NA TÉMA I/35 A REKONSTRUKCE NÁDRAŽÍ
- REKONSTRUKCE TURNOVSKÉHO NÁDRAŽÍ: NOVÉ INFORMACE
- MILIARDOVÁ REKONSTRUKCE TURNOVSKÉHO NÁDRAŽÍ SE BLÍŽÍ
- MILIARDOVÁ REKONSTRUKCE TURNOVSKÉHO NÁDRAŽÍ SE BLÍŽÍ
- NÁDRAŽÍ JAKO ZE ŠKATULKY, NĚKDE ALE CHYBÍ ŽIVOT
- Miliardová investice do turnovského nádraží?
- TURNOV II MÁ NOVÝ SPOLEČENSKÝ PROSTOR PRO SETKÁVÁNÍ – POBOČKU KNIHOVNY NA NÁDRAŽÍ
- NÁDRAŽÍ JE BRANOU DO MĚSTA
- NA NÁDRAŽÍ SE PILNĚ PRACUJE, KNIHOVNA A POŠTA ZDE BUDOU FUNGOVAT UŽ NA PODZIM
- CESTUJÍCÍM V TURNOVĚ SE SLAVNOSTNĚ OTEVŘELA ZREKONSTRUOVANÁ HALA VÝPRAVNÍ BUDOVY
- TO SE VIDÍ MÁLOKDY, NEHODA NA ŽELEZNIČNÍM PŘEJEZDU NA PERCHTĚ
- DLOUHO PŘIPRAVOVANÁ REKONSTRUKCE NÁDRAŽNÍ BUDOVY ZAČALA
- DOPRAVNÍ TERMINÁL: ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ A VÝZVA DO BUDOUCNA
- DOPRAVNÍ TERMINÁL U NÁDRAŽÍ: STAVBA NEJSPÍŠ ZAČNE V PŘÍŠTÍM ROCE