LIDÉ NA STŘELNICI DISKUTOVALI S MINISTREM DOPRAVY A ZÁSTUPCI ŘSD

0

Ve středu 19. března proběhlo v Turnově zhruba dvou a půl hodinové setkání ministra dopravy, vedení Ředitelství silnic a dálnic ČR, kraje a města s veřejností na téma přeložky silnice I/35. Do sálu Střelnice našlo cestu zhruba 450 lidí.

Zastoupení svolavatele setkání s veřejností – ŘSD – bylo na nejvyšší úrovni. Přítomen byl generální ředitel ŘSD Radek Mátl, ředitel Správy Liberec Jan Wohlmuth a mediálně známý tiskový mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Do Turnova přijeli i ministr dopravy Martin Kupka, hejtman Libereckého kraje Martin Půta a jeho náměstci Jiří Klápště a Jan Sviták. Jednání se účastnil starosta Turnova Tomáš Hocke. V sále byl přítomen také senátor Ondřej Lochman.

Ještě před samotným jednáním problematiku z pohledu Turnova shrnul starosta Tomáš Hocke, především na jeho popud toto setkání s veřejností ŘSD uspořádala. „Přeložka silnice I/35 je důležitá nejenom pro Turnov, je důležitá pro celý Liberecký kraj, a především pro obce, které leží pod horami a pro obce, kterými prochází stávající trasa I/35. Musím konstatovat, že se o nové silnici bavíme nějakých 20 let. Je potřeba zkusit se posunout dál. V roce 2028 nebo 2029 bude nová silnice v Úlibicích a potom těch 32 kilometrů buď budou jezdit kamiony po té stávající silnici, anebo budou jezdit po nějaké nové. A my jsme tady od toho, abychom vedli diskuzi o tom, jak nová přeložka I/35 má vypadat a jakým způsobem má být začleněna do krajiny. Snažíme se komunikovat s veřejností, kterou to samozřejmě eminentně zajímá, protože nová silnice má procházet nejcennějším územím Českého ráje a z velké části městem Turnovem, které je na celé trase nejvíce postižené. Je úlohou a odpovědností nás, politiků, novou silnici upravit tak, aby co nejlépe zapadla do krajiny.“

Úvod samotného jednání před zaplněným sálem Střelnice patřil ministru dopravy Martinu Kupkovi. Ten shrnul kroky učiněné v loňském a na počátku letošního roku – od reakce na otevřený dopis obcí, kladné posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA) a setkání se starosty v Rovensku pod Troskami až po vznik pracovního místa krajinného ekologa, který by měl stavbu připomínkovat z pohledu ochrany přírody. Zmínil důležitost nové silnice i pro obce Semilska, zdůraznil dopravní zátěž centra Turnova, odkud by měla být odvedena tranzitní doprava. „Máme zájem na tom, aby se v těch dalších krocích podařilo najít co nejlepší technické řešení. Nikdo z nás, jak tady sedíme, se nechceme podepsat a nepodepíšeme se pod záměr, který by brutálně zasahoval do krajiny. Samotná stavba dnes nestojí v bodě nula. Má za sebou už poměrně náročný příběh a velkou historii a mnoho vášní, kudy by trasa měla vést (superseverní, jižní a současná severní – pozn. aut.). Dnes navržená trasa je v daném území ukotvena a na nás je, abychom to taky dokázali zrealizovat a spoustu lidí, kteří na novou komunikaci čekají, nezklamali tím, že se o tom jenom mluví, ale ve skutečnosti je stavba daleko k realizaci. Jsme tady, abychom věcně odpověděli na otázky, vyvrátili případné zbytečné obavy a posunuli se dál.“

„Myslím, že jsme v posledních letech věnovali hodně úsilí, abychom došli k nějakému kompromisu i se samosprávami všech obcí na území Libereckého kraje, na jejíchž území nová silnice povede. Já samozřejmě rozumím tomu, že je tady velká skupina lidí, kteří nechtějí žádnou silnici. Rozumím tomu a respektuju to. Na druhou stranu je potřeba vzít úplně vážně plány ŘSD a ministerstva dopravy a podívat se také na to, že se mezi Jičínem a Olomoucí staví v tuto dobu hned několik úseků silnice I/35. Stavba dojde do Úlibic za nějaké tři čtyři roky a je na nás, aby se pak plynule pokračovalo. Budeme hledat takové úpravy, aby krajina mezi Turnovem a Jičínem byla zasažena co nejméně, ale říkat vám, že zasažena nebude, nebudu, protože každá liniová stavba samozřejmě tu krajinu, kterou prochází, mění,“ řekl hejtman Martin Půta.

Generální ředitel ŘSD Radek Mátl uvedl, že stavba se nyní nachází v klíčové době. Má vydané kladné stanovisko EIA, je stabilizovaná v územně plánovací dokumentaci a ŘSD začíná projektovat dokumentaci pro umístění a povolení stavby. Jsou vybráni projektanti, provádí se geologické průzkumy. „Budeme se bavit o tom, aby negativní dopady na životní prostředí byly co nejmenší. V letošním a příštím roce bude vznikat podrobná dokumentace, kdy budeme řešit spoustu technických aspektů, jak stavbu vhodně začlenit do krajiny. Tu nechceme zničit, ale do budoucna tudy bude jezdit velké množství vozidel a bude třeba se na to připravit. Je jasné, že nová silnice určitě přinese i negativa. Je jednoznačné, že nepřeklenete potoky a hluboká údolí bez toho, že byste postavili nějakou mostní estakádu, ale dá se udělat spousta opatření, aby to krajinu poškodilo co nejméně. Na dialog s lidmi jsme připraveni, jsme připraveni dělat i nestandardní věci navíc,“ shrnul Mátl.
Už v roce 2026 chce ŘSD začít s výkupy pozemků, rok na to by měla být podána žádost o stavební povolení. Cílem je vlastní stavbu zahájit v roce 2029, resp. 2030.

DISKUZE S OBČANY

Jedním z nejvíce problematických míst na trase, a možná na celé budoucí D35 až na Moravu, je částečně sypaný a částečně ražený tunel pod Pelešany. Obavy místních obyvatel a vlastníků nemovitostí shrnul Jaroslav Polák. Jak uvedl, zdejší občané mají své zkušenosti s nestabilním kopcem, jejich nové domy mají sedmimetrové základové pilíře, stavební úřad jim nechce povolit přípojky plynu, protože by mohl hrozit sesuv metrového výkopu. „Máme obrovské obavy, co se stane, proto mám otázku: Jak máme bránit naše majetky? Chcete některé domy poddolovat a v blízkosti novostaveb plánujete patnáct metrů hlubokou jámu. Domy popraskají již při samotné stavbě. Zároveň vás žádám jménem zdejších občanů o zřízení nezávislé geologické komise, která bude dozorovat stavbu pelešansko-mašovského tunelu,“ shrnul Jaroslav Polák.
Podle ministra Kupky bude před stavbou proveden pasport všech dotčených nemovitostí a stejný pasport bude proveden po dokončení stavby, aby byly uhrazeny případné škody. Také v průběhu stavby bude tato lokalita pod stálým dozorem a kdyby došlo k nějakému problému, bude okamžitě zastavena. Se zřízením nezávislé geologické komise ministr souhlasil.
Generální ředitel ŘSD poukázal na fakt, že technický vývoj ve stavebnictví jde velmi rychle kupředu. „Poučili jsme se z D8, kde při stavbě ujela část svahu, zde budeme klást mimořádný důraz právě na geologický průzkum. Dnes jsou nové možnosti, můžeme celý kopec protkat injektážemi, nebo ho i zmrazit, což dělají třeba v Rakousku. V Evropě byla postavena spousta tunelů v daleko horších podmínkách, jsem přesvědčen že tady to zvládneme bez komplikací,“ dodal Radek Mátl.

Dalším důležitým tématem byl průchod nové silnice v těsném sousedství sídliště Přepeřská. Jak zaznělo, bude-li komunikace jen v mírném zářezu, od nějakého druhého třetího patra nejbližšího paneláku bude už nepříjemně slyšet. Dojde ke zhoršení kvality života, klesne i cena nemovitostí. V návrhu zaznělo, že nejlepší by bylo, aby tady trasa byla zatrubněna. Protihlukové stěny obyvatele neochrání.
Odpovědí bylo, že s hlukem si musí poradit projektant. Zvládnout odhlučnění musí nejen na papíře, ale součástí kolaudačního řízení je také měření hlukové zátěže, provoz by nebyl možný, kdyby nebyly splněny hlukové limity.

Pro stavbu přeložky I/35 se na setkání vyjádřila starostka Semil a senátorka Lena Mlejnková a zástupce obce Slaná, kteří si od lepšího napojení na dálniční síť slibují především zlepšení nelichotivých ekonomických poměrů.
„Region má problém s dopravou a zaměstnaností, ubývají nám obyvatelé, nemáme k dispozici rozvojové plochy jako třeba v Turnově, proto je pro nás důležité přiblížit se co nejvíce k rychlostní silnici,“ uvedla Mlejnková.

Další z řečníků upozornil na fakt, že CHKO Český ráj před třemi týdny oslavila 70 let existence. Bohužel je rozdělena na tři samostatná zemí, i když ji místní vnímají jako celistvý útvar právě i v místech, kudy je trasa rychlostní silnice navržena. Stavba dálnice je obecně přes CHKO zakázána, tady je to bohužel možné, i když celé území je součástí Geoparku Český ráj. Navíc hrozí, že u mimoúrovňových křižovatek vzniknou skladovací a výrobní haly.

Došlo i na návrh návratu k jižní variantě kolem Kněžmostu a Sobotky, přítomní rozporovali různá provedená sčítání dopravy s apelem, že především v úseku od Žernova do Úlibic bude intenzita dopravy velmi nízká, resp. že se sem zbytečně natáhne doprava, která tady zatím není. Podle některých není pravdou, že by se obchvatem města ulehčilo centru Turnova. Obyvatelé Rovenska pod Troskami trápí 500metrová mostní estakáda ve zhruba 20metrové výšce a chtěli slyšet, jak si s tím projektanti poradí, aby byl provoz odhlučněn a estakáda nebyla v krajině dominantní. Přítomní se také dozvěděli, že stavba nebude financována z evropských, ale národních zdrojů.
-pch-

PŘELOŽKA SILNICE I/35 – ODHAD NÁKLADŮ NA STAVBU JE 24 MILIARD KČ BEZ DPH
Stavba nové přeložky silnice I/35 mezi Turnovem a Úlibicemi je rozdělená na čtyři samostatné části, povede v již schválené variantě. Odhad nákladů je kolem 24 miliard Kč bez DPH. Součástí trasy budou i dva tunely. ŘSD plánuje, že stavbu zprovozní mezi roky 2032 a 2033.
Trasa silnice je rozdělená do čtyř staveb. Na všech se pracuje koordinovaně. Začátek úseku tvoří přestavba mimoúrovňové křižovatky (MÚK) Ohrazenice. Dál je to 5,5 kilometru dlouhý úsek Ohrazenice – Valdštejnsko, jenž zahrne i tunely Pelešany (délka 900 metrů) a Přepeře (150 metrů). Následuje 12,5 kilometru dlouhý úsek Valdštejnsko – Čímyšl včetně přivaděče Zelený háj. Trasu zakončí část Čímyšl – Úlibice dlouhá 14,5 kilometru. S ohledem na délku trasy s různou technickou náročností je rozčleněná na několik samostatných úseků, které lze v případě potřeby budovat časově a technicky nezávisle na sobě.
Mezi MÚK Ohrazenice a MÚK Žernov plánuje ŘSD čtyřproudovou komunikaci dlouhou 11,8 kilometru. Čtyřpruh vznikne hlavně proto, že na trase budou tunely. V tříproudovém uspořádání jsou tunely z pohledu dopravy, údržby a zejména bezpečnosti provozu nevhodné. Zbývající úsek mezi MÚK Žernov a MÚK Úlibice bude v podobě 2+1 jízdní pruhy, tedy tříproudová silnice dlouhá přes 21 kilometrů. Na celé trase by se mělo jezdit rychlostí 110 kilometrů v hodině.
„Uspořádání 2+2 v části trasy jsme zvolili z několika důvodů. Předpokládáme, že ve vybraném úseku bude provoz na horní hranici projektované kapacity 2+1 a dolní hranici 2+2. To znamená, že časem by 2+1 už kapacitně nestačila. Část současné I/35, která prochází Turnovem, je také v uspořádání 2+2. Nedávalo by tedy ani smysl projektovat okolo města nižší kategorii. A režim 2+2 je také bezpečnější a plynulejší,“ popsal mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
(Zdroj: TZ ŘSD)

Vizualizace trasy přeložky I/35 Ohrazenice – Úlibice (zdroj: ŘSD)

Související články (celkem 21)

Zobrazit další související články...
Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.