KROKY K VÝSTAVBĚ KOMUNIKACE I/35, KTERÉ PŘINESL ROK 2023

0

Co přinesl rok 2023 v plánech na výstavbu nové komunikace I/35? Proběhlo geodetické měření jednotlivých úseků plánované stavby nebo příprava dokumentace vlivů přivaděče Zelený háj na životní prostředí (tzv. EIA).

Ředitelství silnic a dálnic ČR (dále ŘSD) v roce 2023 zajistilo geodetické měření pro čtyři úseky plánované stavby I/35 Turnov – Úlibice, a to v úseku mimoúrovňové křižovatky (dále MÚK) Ohrazenice, MÚK Ohrazenice – MÚK Valdštejnsko, dále v úsecích MÚK Valdštejnsko – MÚK Čimyšl (včetně přivaděče na Zelený háj) a MÚK Čimyšl – MÚK Úlibice.
ŘSD v tomto roce také zajistilo zpracování projektu podrobného geotechnického průzkumu a následně geotechnického dozoru (samostatně na jednotlivé úseky). Na rok 2024 investor stavby připravuje inženýrsko-geologický průzkum celé trasy a následně v roce 2025 zadá vypracování projektové dokumentace pro vydání společného územního a stavebního povolení.

Zároveň s geodetikou probíhala příprava dokumentace vlivů záměru přivaděče Zelený háj (II/238) na životní prostředí (tzv. EIA). Přivaděč a jeho uvedení do (alespoň předběžného) užívání současně s novou komunikací I/35 je jednou ze zásadních podmínek EIA vydané pro výstavbu celého úseku I/35 Turnov – Úlibice.
Pozn.: Proces EIA (posuzování vlivů záměrů na životní prostředí) je v ČR upraven zákonem o posuzování vlivů na životní prostředí. Je založen na systematickém zkoumání a posuzování jejich možného působení na životní prostředí.
Dokumentace vlivů záměru I/35 Turnov – Úlibice – přivaděč Zelený háj (II/283) byla předložena k posouzení Krajskému úřadu Libereckého kraje, v následném připomínkovém řízení své stanovisko vyjádřilo i město Turnov.

Mezi stanoviska města k přivaděči Zelený háj patří požadavek na to, aby jeho výstavba byla uvedena jako prioritní na začátku výstavby I/35. Prioritou je odvedení těžké dopravy a s ní spojených negativních vlivů ze stávajících komunikací i sídel, které by jinak dopravou stavebního materiálu byly nadměrně zatíženy.
Dále město Turnov požaduje již při přípravě projektu zahrnout doplňkovou infrastrukturu – odpočívadla a místa pro vážení kamionů. Vzhledem k dopravnímu zatížení a možným důsledkům pro obyvatele město rovněž požaduje, aby mimoúrovňová křižovatka Ohrazenice a obchvat Turnova byly řešeny v rámci stavby celé silnice I/35 v jejím počátku.

Starosta Tomáš Hocke připomínkování dokumentace městem komentuje: „Přivaděč Zelený háj je zásadní záležitostí, protože je součástí jedné z největších dopravních staveb, které se v našem regionu připravují. Už když byl v roce 2021 Ministerstvem životního prostředí ČR posuzován záměr komunikace I/35, stala se realizace přivaděče jednou z podmínek souhlasného stanoviska. Pro město Turnov je to skutečně zásadní, protože tento přivaděč má z našeho města odvést těžkou tranzitní dopravu směřující do lomu v Košťálově nebo na Jilemnicko. Pro naše město je to velká naděje, aby se mohlo změnit životní prostředí v centru, které je dopravou v současné době silně zatíženo. Město Turnov tedy plánovanou stavební akci vítá. Ve stanovisku, které jsme nyní poskytli k záměru, dáváme najevo, že chceme, aby byl přivaděč vystavěn jako první etapa, a to nejen z hlediska odvedení tranzitní, ale také staveništní dopravy. Jde nám o to, aby stavba ještě neprohloubila zatížení stávajících komunikací a obcí. Dále je pro nás důležité, aby na první etapu navazovala výstavba mimoúrovňové křižovatky v Ohrazenicích. Kdyby totiž nová komunikace I/35 byla dokončena z druhé strany od Jičína, veškerá doprava by ústila do současného průtahu městem. A tomu chceme předejít.“

O dalším vývoji přípravných prací stavby nové silnice I/35 budeme veřejnost i nadále informovat.
Marcela Jandová, tisková mluvčí města Turnova

Související články (celkem 12)

Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.