ČÍM VÍC SE BUDE BLÍŽIT STAVBA „DÁLNICE“ NA JIČÍN, TÍM VÍC BUDE STOUPAT NERVOZITA

0

A není se co divit. O připravované stavbě přeložky I/35, která nahradí stávající komunikaci z Turnova na Jičín, se v poslední době opět hodně mluví. Na trase této „dálnice“, která má v budoucnu být alternativou k D1, se aktuálně hodně staví. Vznikají nové úseky kolem Hořic, letos bude mj. zprovozněn obchvat Vysokého Mýta, staví se i na Moravě. V roce 2028, resp. 2029 by nová čtyřproudá rychlostní silnice již měla ve směru od Hradce Králové končit v Úlibicích. Poté ji čeká nejnáročnější úsek, a to průchod nejcennějším územím Českého ráje. Navržené řešení je plné mostů a nadjezdů, třeba Rovensko pod Troskami má být jedním dlouhým mostem přímo obkrouženo. Dálniční most překlene i údolí Jizery pod Turnovem, než se silnice vnoří do tunelu pod Pelešany. Obyvatelé Mašova a Pelešan poukazují na fakt, že celý kopec pod Hlavaticí je nestabilní, ujíždí a až bude probíhat stavba tunelů (dva dvoupruhové tubusy částečně hloubené a částečně ražené), tak by jejich nemovitosti mohly být zásadně ohroženy. Není divu, že nervozita stoupá, zejména když ministerstvo dopravy a investor – Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) – s lidmi prakticky nekomunikují a informace zprostředkovává především město Turnov, potažmo Liberecký kraj.

Situací se zabývali ve čtvrtek 23. ledna turnovští zastupitelé na svém veřejném zasedání. A budiž řečeno, že to bylo zasedání hodně emotivní, ale kultivované. Šanci vystoupit se svými připomínkami využilo 16 občanů města a blízkého okolí, což je za poslední roky absolutně nejvíc. Sál Střelnice byl zaplněný lidmi.

Jak při projednávání tohoto bodu zaznělo, trasa budoucí komunikace je již dána, diskuze o jiné variantě (například jižní kolem Sobotky) už jsou „mimo hru“. Nová trasa I/35 je zahrnuta v plánovacích dokumentacích vlády ČR, ministerstva dopravy, krajů, měst i obcí. Platné je i posouzení vlivu na životní prostředí (EIA), a to včetně diskutovaného přivaděče Zelený háj.
Trasa z Ohrazenic do Úlibic je rozdělena na čtyři samostatné stavby. První je mimoúrovňová křižovatka Ohrazenice, kde jsou přípravné práce nejdál a letos by již mohlo proběhnout stavební řízení. Další úseky (Ohrazenice – Valdštejnsko, Valdštejnsko – Čímyšl a Čímyšl – Úlibice) se nacházejí ve stádiu příprav a výběru zpracovatelů jednotlivých úseků. V letošním roce také proběhne podrobný geologický průzkum – vrty mají jít až do hloubky 35 metrů. Tady se bude veřejnost hodně zajímat o výsledky právě z Mašova a Pelešan.

Veškeré informace, které jsou aktuálně na téma nové I/35 k dispozici, najdete na webu města Turnova (https://www.turnov.cz/cs/mesto/uzemni-plany-rozvoj-a-mpz/dopravni-a-rozvojove-studie/).

Jak na zasedání informoval starosta Turnova Tomáš Hocke, v prosinci se uskutečnilo setkání na ministerstvu dopravy, kde kromě něho byli přítomni také zástupci Libereckého kraje v čele s hejtmanem a novým náměstkem pro životní prostředí Jiřím Klápštěm, který je současně i turnovským radním. Setkání se zúčastnil také generální ředitel ŘSD Radek Mátl. „Apeloval jsem na ministra a na ŘSD, aby začali komunikovat s veřejností, protože právě úsek z Turnova do Úlibic bude hodně složitý, za roky diskuzí tu vzniklo hned několik občanských iniciativ, které se vůči stavbě vymezují. Přislíbena byla náprava, ale dosud na ni nedošlo,“ uvedl starosta. Jak dodal, město Turnov nemůže donekonečna suplovat práci státních orgánů – včetně ŘSD. „Všichni se té stavby obáváme, veřejnost je zneklidněna, i já jsem překvapen, že třeba místo městem požadovaného třípruhu je tu najednou čtyřpruh,“ dodal starosta.
Špatné by ale také bylo, pokud by rychlostní silnice končila v Úlibicích a do Turnova nadále doprava procházela obcemi, jako je tomu nyní. Nová I/35 má také v rámci Libereckého kraje zajistit lepší dopravní obslužnost Semilska a Jilemnicka.

Ještě před vánočními svátky odeslaly obce Mikroregionu Český ráj – 14 obcí od Sobotky po Ktovou se sídlem na Vyskři – ministru dopravy otevřený dopis. V něm konstatují, že s již schválenou severní trasou souhlasí a uvědomují si její potřebnost z důvodu neúnosné dopravní zátěže obcí na současné trase. Znepokojeni jsou však podobou budoucí rychlostní silnice. Nespočet mostů a náspů by negativně ovlivnil život místních obyvatel, ale i pobyt návštěvníků regionu. Došlo by k nevratné devastaci unikátní krajiny. Zástupci obcí žádají ohleduplnější řešení k životnímu prostředí, aby byla komunikace v maximální míře umístěna do zářezů či sypaných tunelů a nedošlo tak k trvalému poškození jedinečného rázu krajiny Českého ráje.

A ještě jedna informace z prosincového setkání na ministerstvu dopravy. Zde bylo za účasti vedení kraje, města Turnova, ministerstva a ŘSD dohodnuto, že vznikne pozice krajinného ekologa, který by měl komunikovat s obcemi a veřejností a zasadit se o to, aby nová trasa byla co nejméně rušivá ke krajině. Náklady na jeho mzdu zaplatí polovinou Liberecký kraj a polovinou ŘSD.

V průběhu února by se také mělo uskutečnit setkání zástupců obcí a investora v Rovensku pod Troskami. Zatím však není známé datum a ani to, zda se bude moci zúčastnit také veřejnost.

Jak již bylo uvedeno, možnosti se k tomuto tématu na zasedání zastupitelstva vyjádřit využilo šestnáct občanů. Z jejich úst zazněly především obavy. Obyvatelé Pelešan a Mašova avizují možné zásadní problémy při hloubení tunelu, poukazovali na nestabilní podloží celé lokality, některé domy jsou vzdáleny jen několik desítek metrů od budoucí stavby. Lidé se také obávají hluku, bude třeba jednat o větších protihlukových opatřeních. Obavy mají i obyvatelé sídliště na Přepeřské. Starosta Vyskře Jan Kozák informoval o otevřeném dopise ministru dopravy a apeloval na větší míru komunikace s veřejností. Doufá, že dojde k zásadní úpravě navržené trasy, především ke snížení nivelity budoucí komunikace. Vzpomněl i společnou iniciativu náměstka hejtmana Jiřího Klápště a senátora Ondřeje Lochmana, jejíž cílem je vyvolat jednání, kterého se zúčastní i generální ředitel ŘSD Radek Mátl a zástupce ministerstva pro životní prostředí odpovědný za EIA. Cílem jednání je probrat možnosti úprav plánované silnice I/35, které by mohly výrazně přispět ke zmírnění dopadů této nové komunikace na okolní krajinu a životní prostředí a budou v souladu s platným stanoviskem EIA.

Další vystupující rozporovali uváděné zásadní snížení objemu tranzitní dopravy v centru Turnova, podle některých současná intenzita dopravy ve vzdálenějších obcích od města neodpovídá potřebě stavby čtyřpruhové komunikace. Připomenuto bylo také to, že město Turnov v minulosti dokonce severní variantu odmítalo, poté trvalo na střídavém třípruhu… Zajímavý byl také názor na změnu pojetí silniční dopravy ve smyslu využití jiných způsobů dopravy, jako příklad byla uváděna skutečnost, že v cenných lokalitách Rakouska či Walesu byla dokonce stavba dálnic zakázána.
Alarmující byla informace občana, jehož dům je určen k demolici, ale dosud s ním nikdo z rozhodujících státních orgánů či ŘSD nejednal!
„Udělejte si čas a projděte si budoucí stavbu od Ohrazenic po Valdštejnsko a představte si, jak bude vypadat staveniště, jak se bude hloubit tunel pod Pelešany, kde dojde ke zničení nástupiště do chráněných lokalit Českého ráje, takže se na Valdštejn ani nedostanete, představte si dlouhý most údolím Jizery, který po spuštění provozu přinese prach a hluk přímo do středu města…“ zaznělo mj. na Střelnici.

V závěru jednání k tomuto bodu zastupitelé přijali usnesení, které navrhl zastupitel Jiří Klápště:
„Zastupitelstvo města Turnova souhlasí s trasou silnice I/35, která je stabilizovaná v územně plánovacích dokumentacích Libereckého kraje a dotčených obcí, a podporuje její realizaci. Zastupitelstvo města požaduje prověřit další možné úpravy tohoto záměru, které budou maximálně šetrné ke krajině a životnímu prostředí – například zářezy, tunely, snížení nivelety apod., a nebudou vyžadovat nové posouzení EIA. Současně zastupitelstvo města ukládá starostovi města vyzvat ŘSD a ministerstvo dopravy k respektování tohoto usnesení.“
Pro návrh hlasovalo 22 zastupitelů, dva se zdrželi.

Téma nové komunikace  I/35 se bude na turnovské zastupitelstvo nyní vracet pravidelně, jakmile budou k dispozici nové informace.

Související články (celkem 14)

Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.