DISKUZE, KUDY POVEDE RYCHLOSTNÍ SILNICE I/35 SKONČILA, TEĎ JE ČAS UŽ JEN NA VYLEPŠENÍ

0

Emotivní příspěvek z řad občanů na červnovém zasedání turnovského zastupitelstva. To si opravdu jedinečnou přírodu Českého ráje necháme zničit dálnicí? Nemohla by dálnice I/35 vést na Jičín tzv. Jižní variantou přes Mnichovo Hradiště, Kněžmost a Sobotku?

Přiznejme si, že tyto debaty, jakkoli zásadní, jsou u konce. V průběhu dvacetiletí tady byla kolem tohoto záměru spousta emocí, zjednodušeně se dá napsat, že žádné jiné téma nevyvolalo tak zásadní reakci veřejnosti. Ta byla celkem pochopitelná, protože první návrh trasy vedl přímo pod Valdštejnem a údolím dál až pod Trosky a přes Ktovou pokračoval do Újezda pod Troskami a směrem na Jičín. Nejkrásnější místa Českého ráje by se tak nevratně proměnila, protože dálnice, to nejsou jen čtyři silniční pruhy, ale také doprovodné služby, jako odstavná parkoviště, čerpací stanice, skladovací prostory. Vzedmula se ohromná vlna nesouhlasu, napříč regionem putovaly protestní pochody, konala se velká setkání, na kterých lidé vyjadřovali svůj nesouhlas. Přípravné práce se tak na poměrně dlouhou dobu zastavily. Poté se objevily tři varianty vedení rychlostní silnice. Jižní varianta byla již ta výše uvedená přes Kněžmost, severní trasa z Turnova do Úlibic, ale již ne těmi nejcennějšími místy, ale v podstatě podkozákovským údolím do Rovenska pod Troskami, projednávána byla dokonce i tzv. superseverní varianta ze Železného Brodu na Semily a Lomnici nad Popelkou.
Problém byl průchod Turnovem. Dlouho byl i v zastupitelstvu odpor proti jižnímu obchvatu a trase pod Pelešany. Ten byl trochu zmírněn faktem, že by mohlo jít o tzv. vystřídaný třípruh a pod Pelešany se zhruba 400metrovým tunelem. To je samozřejmě jen úlitba, protože je jasné, že i kdyby vznikl třípruh, tak s rezervou pro čtyřpruh. Konala se spousta zjitřených jednání na úrovni města i kraje. Poslední protesty občanů jsme zaznamenali docela nedávno v souvislosti s přivaděčem Zelený háj, kterou inicioval spolek Tisovka.
Jestliže si uděláte čas, tak jen na serveru TvA je ze starší historie na toho téma přes 90 článků – viz https://www.turnovskovakci.cz/?s=d%C3%A1lnice+R35.

Nyní je už tohle vše historie. Poslední rozhodnutí o definitivní trase, resp. navazujících komunikacích bylo vydáno v minulém měsíci:
„A jsme zase o krok blíž ke stavbě rychlostní silnice I/35, která by měla propojit Turnov s Jičínem. Dne 20. června 2024 vydal Krajský úřad Libereckého kraje kladné stanovisko EIA pro stavbu „I/35 Turnov – Úlibice – přivaděč Zelený háj (II/283)“. Přivaděč má vést od budoucí silnice „I/35 Turnov – Úlibice“ směrem na Semily.
Hlavní trasa přeložky silnice I/35 Turnov – Úlibice, která propojí Liberecký a Královéhradecký kraj, se skládá ze čtyř úseků – MÚK Ohrazenice, Ohrazenice – Valdštejnsko, Valdštejnsko – Čímyšl (součástí této stavby je zmiňovaný přivaděč Zelený háj), Čímyšl – Úlibice. Cílem nové silnice je nahradit stávající nevyhovující trasu. Úsek z Turnova do Jičína je aktuálně na trase silnice I/35 nejproblematičtějším. Nový úsek silnice I/35 je dlouhý 35 km a předpokládaná cena je 23 miliard Kč (bez DPH). Začít stavět by se mohlo v roce 2028,“ píše se v tiskové zprávě, kterou vydalo Ředitelství silnic a dálnic
Zmíněnou trasu schválila obecní zastupitelstva, je zahrnuta v dokumentaci krajů a ministerstva dopravy. Jde o definitivní verzi. Nyní bude probíhat projektová příprava a za čtyři pět let by se mělo začít stavět. V současnosti probíhají intenzivní stavební práce např. v okolí Hořic.
Nová rychlostní silnice má zrychlit spojení z Libereckého kraje do sousedního Královéhradeckého a dál do Pardubického a Jihomoravského kraje a odvést tranzitní dopravu z obcí. Má být i alternativou k přetížené D1.

Schválenou trasu považuje za definitivní i turnovský starosta Tomáš Hocke. „Máme samozřejmě několik možností, můžeme vše zdržovat a oddalovat. Pak se ale vystavujeme problému, že stavba nové rychlostní silnice skončí před Turnovem a my se i nadále budeme potýkat s problémy, které potřebujeme řešit. Proto považuji za přínosnější bavit se o konkrétní podobě rychlostní silnice, kde budou zálivy, kde tunely, kde trasa povede v zářezu. Pro nás konkrétně je tady ještě požadavek na prodloužení tunelu pod Pelešany,“ shrnul starosta.

Podle studií by mohla nová silnice odvést až 80 procent tranzitní dopravy z centra Turnova, kterým v současnosti podle posledního sčítání dopravy denně projíždí až 15 tisíc aut včetně těžké tranzitní nákladní dopravy.

Související články (celkem 30)

Zobrazit další související články...
Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.