Zhruba stovka občanů z různých částí Turnova vyslyšela výzvu radnice a zúčastnila se setkání na Střelnici v podvečer 19. června. Cílem bylo definovat souhrnné stanovisko města a jeho obyvatel k navrhované podobě nové silnice I/35 na území města. Velmi kultivované, dvouapůlhodinové setkání se neslo ve tvůrčí atmosféře, během níž měl každý účastník možnost vyjádřit svůj názor.
Diskuze byla připravena ve spolupráci města s obecně prospěšnou společností Agora CE, která se efektivnímu zapojení veřejnosti i facilitaci veřejných projednání věnuje dlouhodobě. Občané se rozesadili ke stolům podle místních částí Turnova, přišla i většina zastupitelů. Budou to oni, kdo budou ve čtvrtek 26. června na veřejném zasedání rozhodovat o tom, jak by se město mělo dál postavit k trase „dálnice“ I/35 z Turnova do Jičína, resp. jaký by byl ideální průchod rychlostní silnice Turnovem.
Úvod setkání patřil starostovi města Tomáši Hockemu, který téma shrnul v historických souvislostech:
* Po velké vlně nesouhlasu občanů na přelomu tisíciletí a po protestech proti záměru vést rychlostní silnici přímo pod Valdštejnem a pod Troskami byla zpracována nová trasa, která byla podobná té dnešní (mj. v ní byl most údolím Libuňky namísto tunelu pod Pelešany). Současně byly prověřovány varianty jižní – trasa z Mnichova Hradiště přes Kněžmost k Sobotce a napojení na komunikaci Mladá Boleslav – Jičín, a superseverní – za Železným Brodem a kolem Semil k Lomnici nad Popelkou a odtud k Jičínu. Nakonec byla jako jediná možná trasa označena tzv. severní, což je ta současná, která byla schválena obcemi, je zanesena v plánovací dokumentaci Libereckého kraje (ZUR) a v dokumentech ministerstva dopravy.
* V letech 2010 až 2014 probíhalo dohadovací řízení mezi městem Turnovem a ministerstvem dopravy – posun od územní rezervy v šířce 450 metrů se stavební uzávěrou ke koridoru 150 metrů v údolí Libuňky.
* V letech 2015 a 2016 vznikla technická studie Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s přeložkou silnice II/283 a tunelovým řešením v oblasti Mašov – Pelešany.
* V letech 2015 až 2021 probíhalo zpracování a schvalovací proces dokumentace o vlivu na životní prostředí nové trasy I/35 (tzv. EIA).
* Mezi lety 2021 až 2024 byla zpracována a schválena dokumentace EIA pro přivaděč Zelený háj – Žernov.
* V roce 2023 byla zpracována podrobnější technická studie společností Valbek. Trasa je od té doby považována za konečnou a byla již opakovaně při různých příležitostech prezentována.
* V únoru 2025 se uskutečnilo setkání zástupců ŘSD se starosty dotčených obcí k budoucí mimoúrovňové křižovatce Ohrazenice a měsíc na to došlo na projednání záměru na Střelnici v Turnově za účasti zástupců kraje, ŘSD a ministerstva dopravy – na základě tohoto jednání mj. došlo ke zřízení nezávislé geologické komise a posléze i k výběru a jmenování krajinného ekologa.
* Stavba přeložky I/35 je rozdělena na čtyři etapy: MUK Ohrazenice, Ohrazenice – Turnov, Turnov – Čímyšl a Čímyšl – Úlibice.
* Město Turnov se ke stavbě od roku 2010 trvale vyjadřuje prostřednictvím připomínek – mj. prodloužení tunelu pod Pelešany o 400 metrů, ověření geologických poměrů, zpracování detailního vyhodnocení vlivu na krajinný ráz, pořízení akustické studie, průchodnost území při stavbě a další.
* Přínos přeložky podle města Turnova: Komfortní napojení na Jičín a Hradec Králové, vymístění tranzitní nákladní dopravy z centra města, odlehčení hlukové zátěže pro obyvatele vedle současné I/35 a odlehčení trasy stávající komunikace na Jičín.
* V posledních týdnech se vedení města opakovaně sešlo se zástupci občanských iniciativ z Mašova, Pelešan, sídliště Přepeřská, z Nudvojovic, ulic Nad Perchtou a Koškovy. Jedná se o spolky: Sdružení občanů Nudvojovic, SOS Přepeřská a Tunel pod rájem.
* Plánované nadcházející kroky ŘSD: V září letošního roku by mělo dojít ke spuštění datového skladu pro větší informovanost, na podzim bude představeno koncepční řešení nové silnice, proběhne další konzultace s obcemi. Měly by také být k dispozici výsledky aktuálního sčítání dopravy, které nyní fyzicky probíhá. Stejně tak geologické průzkumy mají být hotové do konce letošního roku vyjma prostoru kolem vodního zdroje v Nudvojovicích.
* V letech 2026 až 2028 je plánován výkup pozemků a v letech 2029 až 2031 samotná výstavba (v roce 2030 bude dokončen úsek Úlibice – Hradec Králové).
„Město Turnov je stavbou přeložky I/35 nejpostiženějším na celé trase. Jedná se o největší dopravní stavbu od doby, kdy vznikl silniční průtah městem. Vedení města záměru věnuje maximální pozornost a vše pravidelně u dotčených orgánů připomínkuje. Vnímám nervozitu obyvatel zejména částí města, kterých se stavba přímo dotkne. Nejsme tady od toho, abychom zlikvidovali Turnov, chceme rozumné řešení, chceme slyšet názor občanů a podle toho se zastupitelé města rozhodnou, jak postupovat dál,“ řekl na setkání starosta Tomáš Hocke. Zmínil i několik dnů staré rozhodnutí spolků SOS Český ráj, které z mnoha důvodů žádají o zrušení EIA na stavbu „dálnice“ z Turnova do Úlibic. Zdůraznil i fakt, že když se rozhodneme jít úplně proti stavbě, tak se nemusí postavit nic a veškerá doprava z Úlibic do Turnova se bude odehrávat na stávající trase vedoucí obcemi. A připomněl, že obce Semilska a Podkrkonoší by měly rády lepší napojení na českou dálniční síť.
Zásadní pro průběh setkání na Střelnici 19. června bylo formulování obav a přínosů přeložky I/35 v dané lokalitě. To se u jednotlivých stolů snažili shrnout obyvatelé postižených lokalit.
V MAŠOVĚ se obávají zejména hlukové zátěže celého území a zničení krajinného rázu. Hluk se z dálniční estakády nad Jizerou bude šířit všude a nezabrání mu ani hlukové stěny. Bude slyšitelný prakticky na celém území města. Může dojít i ke znečistění vodního zdroje v Nudvojovicích. Občané upozorňují na riziko sesuvu celého mašovsko-pelešanského kopce a obávají se, že ŘSD nebude spolehlivým partnerem, který bude plnit dané sliby. Dojde i k nevratnému narušení přirozeného nástupiště do Českého ráje.
Obyvatelé SÍDLIŠTĚ PŘEPEŘSKÁ svoji lokalitu považují za nejvíce postiženou, protože dálnice by měla vést jen několik desítek metrů od prvního bytového domu. Podle nich tedy dojde k výraznému zhoršení kvality bydlení. Stavba je podle nich v rozporu s čl. 35 Ústavy ČR, ve které má každý občan nárok na příznivé životní prostředí. Nová silnice znásobí současný objem tranzitní dopravy a zničí životní prostředí. Jedinou variantou průchodu kolem sídliště je tunelové řešení bez křížení se stávající komunikací na Přepeře, což by mohlo přinést případný vznik nového logistického centra. Občané mají též výhrady k samotnému ŘSD, v republice je totiž hned několik míst, kde se běžně jezdí, a přitom tyto silniční stavby nejsou zkolaudovány!
Občané PELEŠAN vidí jako největší riziko stavby aktivaci sesuvu celého území, dále pak hlučnost, zničení krajinného rázu a narušení hydrogeologických poměrů. Apelují na vznik kvalitního geologického průzkumu, který bude připomínkován i nezávislou geologickou komisí. Že s tím vším přímo úměrně souvisí také zásadní snížení cen nemovitostí, je logické. Pelešanští založili spolek PRO TUNEL RÁJEM, který chce občany zastupovat, informovat a jednat s dotčenými orgány a politiky. Inicioval i petici na řešení průchodu dálnice Turnovem v hluboko raženém tunelu. Více na www.protunelrajem.cz.
Ve své odpovědi na tuto iniciativu starosta T. Hocke uvedl, že tunelové řešení je pro Turnov pravděpodobně nejčistší variantou, záleží ale na rozhodnutí zastupitelů a následně na dalších jednáních. „Líbí se mně, že v Rakousku tunely budovat umí a u nás v České republice to nejde. Jednání bude těžké, ale jsme tu od toho, abychom to zkusili. Jen nevím, jestli na to mám dostatečné politické krytí. K vyhotovení variantního projekčního řešení hluboko raženého tunelu je totiž nutná vůle ze strany ŘSD i ministerstva dopravy, potažmo Libereckého kraje. Je to stavba v rozsahu, který násobně přesahuje možnosti města. Podpora bude potřeba napříč celým politickým spektrem,“ doplnil starosta.
NUDVOJOVIČTÍ se obávají zhoršené kvality života, prašnosti, hlučnosti a snížení ceny nemovitostí.
Obyvatelé ulic NAD PERCHTOU A KOŠKOVY mají největší obavy z hlukové zátěže a také z vlastní realizace stavby. Dojde též k nárůstu tranzitní nákladní dopravy, která zde dosud není. Zda stavba městu skutečně pomůže, je sporné.
Občané z TURNOVA I a II zdůrazňují negativní důsledek nové silnice v podobě možného vzniku dalších skladovacích hal a celkového zvýšení dopravy. „V územním plánu Turnova není v současnosti plánované žádné překladiště a není to ani v okolních obcích. Tady je výsostným právem každé obce v rámci územního plánu vyčlenit nebo nevyčlenit pozemky na tuto podnikatelskou aktivitu,“ řekl k tématu starosta Hocke.
Zazněl i návrh vrátit se k výrazně ekonomičtější tzv. jižní variantě dálnice.
CO BUDE DÁL?
Zásadní bude usnesení zastupitelstva města na veřejném zasedání 26. června. Následovat budou jednání s ŘSD, ministerstvem dopravy a dalšími orgány o souboru podnětů a požadavků vzešlých z přípravných schůzek a z rozhodnutí zastupitelstva.
Apel občanů, který zazněl v závěru setkání 19. června na Střelnici k turnovským zastupitelům, byl jednoznačný: „Prověřte variantu hluboko raženého tunelu pod celým Turnovem.“ Zdá se, že právě na tomto řešení panuje nejširší shoda mezi obyvateli – pokud tedy má dálnice Turnovem skutečně vést.
Pozn. aut.: Velké poděkování patří všem, kdo se na organizaci a moderaci setkání podíleli. Jednalo se o ukázkový příklad toho, jak by měl vypadat demokratický rozhodovací proces a otevřená komunikace s občany.
Záznam jednání bude k dispozici na YouTube účtu města Turnova.
Průběh setkání jsme se pokusili zaznamenat v co nejširší podobě, ale neměli jsme ambici být naprosto vyčerpávající…
(Zpracováno s pomocí materiálu města Turnova)
Související články (celkem 30)
- FOTOGRAFOVÉ UKAZUJÍ, KUDY MÁ VÉST DÁLNICE
- KRAJINA URČENÁ K ODPISU? FOTOGRAFIE MÍST OHROŽENÝCH ZAMÝŠLENOU STAVBOU „DÁLNICE“ I/35
- Zastupitelé jednohlasně podpořili tunelovou variantu přeložky I/35
- SETKÁNÍ NA STŘELNICI, KTERÉ MOŽNÁ NAZNAČÍ, JAK DÁL PŘISTUPOVAT K TRASE „DÁLNICE“ Z TURNOVA DO JIČÍNA
- Občané vyslali zastupitelům jasný vzkaz, jak dále postupovat s trasováním dálnice I/35
- SPOLKY ČESKÉHO RÁJE ŽÁDAJÍ MINISTERSTVO O ZRUŠENÍ STANOVISKA EIA K ZAMÝŠLENÉ DÁLNICI Z TURNOVA DO JIČÍNA
- PŘIJĎTE SE POTKAT SE SPOLKEM PRO TUNEL RÁJEM – V NEDĚLI 22. ČERVNA V MAŠOVĚ
- PRO TUNEL RÁJEM: NOVÝ SPOLEK SE SNAŽÍ O BEZPEČNĚJŠÍ A EKOLOGIČTĚJŠÍ ŘEŠENÍ PŘELOŽKY I/35 V TURNOVĚ
- Setkání na téma I/35 v Turnově
- LIDÉ NA STŘELNICI DISKUTOVALI S MINISTREM DOPRAVY A ZÁSTUPCI ŘSD
- SETKÁNÍ NA STŘELNICI NA TÉMA PŘELOŽKY I/35
- PORADCE PRO KRAJINNÝ RÁZ BUDE DOHLÍŽET NA STAVBU SILNICE I/35 MEZI TURNOVEM A ÚLIBICEMI
- Plány projektu silnice I/35. ŘSD pořádá setkání s občany
- ŘSD informuje o plánované částečné uzavírce na I/35
- ZÁSTUPCI ŘEDITELSTVÍ SILNIC A DÁLNIC JEDNALI S OBCEMI V OKOLÍ TRASY PŘELOŽKY SILNICE I/35, NEJISTOTA STÁLE POKRAČUJE; SETKÁNÍ S OBČANY PROBĚHNE 19. BŘEZNA
- TROJÚHELNÍK SMUTKU ANEB ČESKÝ RÁJ V SEVŘENÍ DÁLNIC?
- ČÍM VÍC SE BUDE BLÍŽIT STAVBA „DÁLNICE“ NA JIČÍN, TÍM VÍC BUDE STOUPAT NERVOZITA
- PRÁCE NA PŘÍPRAVĚ STAVBY SILNICE I/35 MEZI TURNOVEM A ÚLIBICEMI POKRAČUJÍ
- V TRASE BUDOUCÍ SILNICE I/35 OHRAZENICE – ÚLIBICE ZAČAL PODROBNÝ GEOTECHNICKÝ PRŮZKUM
1 komentář
…. stavbou nove silnice I/35, vidim pouze prinosy. Reseni hloubkoveho razeneho tunelu by bylo elegantni reseni pro Turnov a okoli,nenarusovalo by krajinny raz a byl by vyresen problem okolo nestabilniho podlozi. Okolnim obcim by se velice ulevilo od pretizene a velmi huste dopravy. Vyresen by byl i problem bezpecnosti, na dalnicich jsou nasledky dopravnich nehod statisticky mene zavazne, nez na silnicich 1.tridy. O krajinny raz cele stavby od Turnova, az po Jicin obavy nemam. Po shlednuti poslednich vizualizaci jde o velmi setrnou stavbu k okoli. Doba si proste zada nove komunikace, pro zrychleni a bezpecnost v doprave. V Evrope je mnoho prikladu, kudy vedou dalnice- Rakousko, Italie, Nemecko atd…, dalnice protinaji Alpy na nekolika mistech a predpokladam, ze vetsina odpurcu I/35 po nich jezdi v zime na lyze a v lete k mori a rozhodne se nepohorsuji nad jejich stavbou, naopak jsou radi, ze do cile sve cesty se dostanou rychle a vcas. Pevne doufam, ze se po nasi I/35 svezeme do Jicina, a nasledne dal na Maravu co nejdrive to bude mozne a ze bude v cele delce ve ctyrpruhove variante.