PROBLEMATIKA NOVÉ I/35 V DALŠÍCH KROCÍCH MĚSTA TURNOVA

0

Po červnovém setkání s obyvateli na téma nové podoby silnice I/35 v Turnově projednalo zastupitelstvo města souhrnný materiál a přijalo nová usnesení, která určují další postup města v této otázce. Jak na červnovém zasedání zastupitelstva mj. zaznělo, zastupitelé napříč politickým spektrem si uvědomují závažnost stavby pro naše město a jeho obyvatele, a to z hlediska kvality života i krajinného rázu. Zároveň vnímají státní, strategický zájem na stavbě této silnice i zájem obcí, které leží na trase stávající I/35, včetně navyšujícího se zatížení této komunikace tranzitní dopravou.

Návrh průchodu přeložky I/35 Turnovem

Město Turnov je, obdobně jako další aktéři, účastníkem stavebního řízení a partnerem státní správy. Zastupuje obyvatele města. Bude tlumočit jejich obavy, podněty a dohlížet na komunikaci mezi aktéry. Město Turnov není investorem ani objednatelem samotné silnice, proto nedokáže rozhodovat ani měnit projekt silnice ze své vůle.

Tím, kdo má rozhodující vliv na celý projekt, je Ministerstvo dopravy (řídícím orgánem je Centrální komise MD) a Ředitelství silnic a dálnic. Další partner v našich snahách o zlepšení stavby ve vztahu k Turnovu je Liberecký kraj. Zastupitelstvo města v souvislosti s jednáním s obyvateli, které se konalo 19. června, zrušilo usnesení z ledna 2025 a jednohlasně přijalo nové usnesení, které podporuje jako prioritní řešení přeložky silnice I/35 v katastru města Turnova kombinaci hloubeného a raženého tunelu v úseku Ohrazenice – Turnov -Valdštejnsko ve stávajícím vymezeném koridoru I/35. Zástupci města jsou pověřeni vést další jednání s ŘSD a MD s cílem dosáhnout dohody o zadání a financování studie proveditelnosti tunelové varianty přeložky I/35 přes katastr města.

Starosta města Tomáš Hocke k této variantě dodává: „Tunelová varianta v celé trase katastru města Turnova je jistě lákavá. Neznám asi starostu města nebo zastupitele, který by si takovou variantu nepřál. Musím však říct, že jednání s Ministerstvem dopravy a ŘSD byla od roku 2010 náročná. Už prosazení kilometrového tunelu pod Pelešany, společně s úpravou trasování nové silnice, bylo považováno ve své době za velký úspěch. Přesto se pokusíme o další politická jednání. Síly je potřeba spojit napříč politickým spektrem. Zastavení projektových prací na stávajícím návrhu nové silnice je z pohledu města nebezpečné. Ve finále může vést k tomu, že nová silnice bude přivedena z Jičína na Valdštejnsko, a protože nebude připraven úsek přes Turnov, povede doprava po stávající trase I/35. Kolony tak postupně zaplní stávající trasu I/35 a na ni navazující křižovatky, což ve finále bude znamenat potenciální ochromení dopravy v celém městě. Určitou nadějí je schválení projektové přípravy silnice I/16 Martinovice – Jičín (propojka Mladá Boleslav – Jičín) ze strany Centrální komise Ministerstva dopravy na konci června 2025. Je to silnice, která by mohla určitou část dopravního zatížení přenést. Zatím jsme však neviděli dopravní modely, které by toto přání ověřily.“

Zpět k usnesení zastupitelstva. V případě prokázání nerealizovatelnosti tunelové varianty město Turnov, jako obec velmi významně zasažená plánovanou přeložkou I/35, požaduje na MD a ŘSD prověřit podmínky pro fázi přípravy záměru, které jsou dané souhlasným závazným stanoviskem MZP/2021/710/2922 (vliv stavby na životní prostředí).

Dále město požaduje vypořádání a zohlednění níže uvedených požadavků obyvatel města Turnova ve spojitosti s projektovou přípravou nové přeložky silnice I/35:
* Zdůvodnění šířkového uspořádání 2+2 v úseku Ohrazenice – Žernov, a to na základě sčítání dopravy, dopravního modelu a predikce dopravních výkonů.
* V lokalitě Přepeřské trváme na trasování nové silnice v krátkém tunelu, který jako jediný může omezit negativní dopady na sídliště. Zrušit mimoúrovňové křížení Přepeřská s ohledem na snížení komfortu bydlení na sídlišti, a to na základě vyhodnocení dopravního modelu.
* Nový most směřující do Nudvojovic musí umožnit komfortní vedení chodníků a cyklostezky a případné napojení nově uvažované výstavby Nudvojovic.
* Zajištění kvalitního architektonického návrhu mostů v údolí řeky Jizery ve spojitosti s krajinným rázem, ochranou biotopu slepého ramena.
* Zajištění precizního návrhu protihlukových opatření na mostech a valech v údolí řeky Jizery, ověření jejich funkčnosti na již realizovaných stavbách ŘSD, to vše s ohledem na velké množství staveb ŘSD, které nejsou zkolaudovány a řadu let jsou provozovány ve zkušebním provozu.
* Prověření prodloužení tunelu Pelešany na avizovanou délku 1,3 km s ohledem na blízkost stávající obytné zástavby v blízkosti portálů tunelu.
* Zahájení pasportizace objektů v blízkosti uvažované trasy nové silnice, abychom snížili obavu obyvatel z poškození jejich obydlí.
* V rámci návrhu mimoúrovňové křižovatky Valdštejnsko prověření začlenění křižovatky do krajiny formou zářezů, snížení nivelet ke stávajícímu terénu, kratších tunelů. V rámci této křižovatky navrhnout odstavné parkoviště pro osobní automobily určené především návštěvníkům Českého ráje.
O dalších krocích města vás budeme informovat. Stejně tak můžete sledovat vývoj situace spojené s plánovanou přeložkou I/35 v seriálu článků na www.turnov.cz.
Marcela Jandová, tisková mluvčí města

AKTIVITY TURNOVA SOUVISEJÍCÍ S PŘELOŽKOU SILNICE I/35
„Z pověření zastupitelů města jsem na počátku července rozeslal dopisy ministru dopravy Martinu Kupkovi, generálnímu řediteli ŘSD Radku Mátlovi a Janu Wohlmuthovi, řediteli liberecké správy ŘSD. Další dopis, který seznamuje s rozhodnutím našeho zastupitelstva preferovat průchod přeložky I/35 Turnovem ve formě hloubeného a hluboce raženého tunelu, jsem adresoval hejtmanovi Martinu Půtovi a jeho náměstkovi pro dopravu Janu Svitákovi. Informoval jsem také našeho senátora Ondřeje Lochmana a všechny poslance zvolené v Libereckém kraji. Sešel jsem se i s europoslancem Janem Farským, který má blízko k resortu obrany. Povídali jsme si mimo jiné o možném využití tunelu pro civilní obranu,“ vypočítává své aktivity starosta Turnova Tomáš Hocke a dodává: „Na celé informační kampani spolupracuji se zastupiteli města napříč politickým spektrem. Děkuji jim za jejich zájem a součinnost.“
Uskutečnila se také schůzka zástupců projekční kanceláře, ŘSD, města a dotčených obcí ohledně úpravy křižovatky v Ohrazenicích. Ta se posune blíže ke Čtveřínu a v původním návrhu chyběl sjezd do Ohrazenic.
V pondělí 21. července se konalo setkání s vedením kraje, města a zástupců spolku Pro tunel rájem. Hejtman Půta na něm přislíbil iniciovat schůzku s ministrem dopravy. Pro kraj je nicméně stále důležitá navržená a schválená trasa, která kromě dopravy v centru Turnova řeší i obsluhu hospodářsky slabších lokalit Semilska a Jilemnicka a propojení Libereckého a Královéhradeckého kraje. Hejtman ale chápe i postoj obyvatel Turnova a Českého ráje hledat řešení, které co nejméně zhorší kvalitu života v tomto regionu. „Zaznamenal jsem rozhodnutí Centrální komise MD o zahájení přípravných projektových prací na nové komunikaci I/16 z Mladé Boleslavi na Jičín, která bude vycházet z dokončeného komplexu mimoúrovňových křižovatek u Kosmonos. Vnímám také rozhodnutí jičínského zastupitelstva, které se jednoznačně přihlásilo k současné schválené trase Českým rájem a trvá na maximálním zrychlení prací. Shrnuto: Veškerá aktivita Turnova nyní směřuje k tomu, aby se posoudila varianta tunelu pod Turnovem a porovnala se s nyní navrženým řešením. K tomuto posouzení se hlásí i Liberecký kraj, který by na tyto práce snad mohl finančně přispět. Hledáme zásadní řešení na následujících nejméně padesát let, a proto je k tomu také nutné takto přistupovat,“ dodal starosta Turnova.
-tva-

Aktualizace z 28. července: Starosta obdržel pozvánku na jednání s ministrem dopravy Martinem Kupkou, náměstkem hejtmana pro dopravu Janem Svitákem a GŘ ŘSD Radkem Mátlem na 4. září 2025.

Související články (celkem 44)

Zobrazit další související články...
Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.