NOVÁ VÝZVA PODPORUJÍCÍ JIŽNÍ TRASU DÁLNICE ČESKÝM RÁJEM

1

Autokemp v Sedmihorkách o prázdninách místní příliš nenavštěvují, už proto, že vědí, že narazí na opravdu hodně lidí. Tento českorajský kemp je jedním z nejvyhledávanějších v České republice a trvale sbírá ocenění za nejlepší zázemí a servis, což v konečném důsledku znamená spokojenost návštěvníků, kteří se sem rádi vracejí. Nejinak je tomu letos. Místo na stan či na karavan musíte hledat a musíte mít přitom také trochu štěstí…

Výjimku místní udělali ve středu 23. července, a tak k ubytovaným přibyly ještě desítky lidí, kteří přišli na akci vyhlášenou spolkem SOS Český ráj. Ten roky bojuje proti trasování „dálnice“ z Turnova do Jičína jádrovým územím tohoto regionu. Středeční happening nazvaný „Slavnosti Českého ráje bez dálnice“ tak byl směsicí účastníků; někteří se s problematikou přeložky I/35 teprve seznamovali, jiní přišli vyjádřit podporu aktivitám spolku.

Úvodem provozovatel autokempu Roman Rákosník (vlevo na snímku) připomněl dvacetileté snahy spolku vést dálnici tzv. jižní variantou z Jičína směrem na Mladou Boleslav a Mnichovo Hradiště a nedevastovat nejcennější území Českého ráje pod Valdštejnem a Troskami čtyřproudou silnicí a skladovacími halami. „Nemá cenu házet flintu do žita, ale bojovat do poslední kapky krve. Protože Český ráj za to stojí. A stát se může úplně všechno, náš boj není určitě ztracený,“ uvedl Rákosník s tím, že akci přišlo podpořit několik významných osobností, kterým osud Českého ráje není lhostejný.

Na prvním místě to byl významný český geolog, klimatolog, publicista a spisovatel Václav Cílek, dále pak Ladislav Miko, bývalý ministr životního prostředí a bývalý vysoce postavený zástupce ČR v Evropské komisi, nynější poradce prezidenta republiky. Dorazil publicista Ondřej Vaculík. Aktivitu přijeli podpořit i herec Jiří Štrébl, písničkář Vladimír Merta a další.

Jak na setkání s médii shrnul Jan Piňos, tiskový mluvčí koalice spolků SOS Český ráj, spolek zastřešuje různé „protidálniční“ aktivity v regionu, které zásadně nesouhlasí s navrženou trasou dálnice z Jičína do Turnova z několika důvodů. Především proto, že dálnice by prakticky zničila Český ráj, jeho výjimečný unikátní krajinný ráz, a také řadu přírodních biotopů, kde žijí zvláště chráněné druhy živočichů, včetně těch, které jsou chráněny evropskými zákony. A samozřejmě by se dotkla i života místních obyvatel a zhoršila by jejich životní podmínky. K tomu je třeba přičíst významné znečištění životního prostředí a všudypřítomný hluk.

Dálnice mezi Turnovem a Jičínem není potřeba ani z pohledu dopravních modelů; zvýšená intenzita dopravy je pouze v okolí Turnova a Jičína. Navíc by do Českého ráje přivedla dopravu, která tu dosud není. „Nechceme v Českém ráji kamiony, nechceme tu průmyslové haly, které vznikají kolem všech dálnic a není v moci obcí, aby zabránily jejich výstavbě. Navíc existuje naprosto jasná alternativa, a to je jižní trasa,“ uvedl Piňos. První část rychlostní silnice z Mladé Boleslavi na Jičín se má navíc začít zanedlouho stavět. Jižní varianta by také byla výrazně levnější. Na stávající trase spolek navrhuje vybudovat nanejvýš obchvaty některých obcí, případně někde doplnit třetí pruh pro snazší předjíždění.

Nově iniciativa SOS Český ráj přichází s celonárodní výzvou vládě České republiky a Libereckému, Královéhradeckému a Středočeskému kraji. „Výzvu chceme šířit po celé republice, chceme pod ní získat nejen deset tisíc podpisů, aby byla úředně projednána v parlamentu, ale skutečně mnoho desítek tisíc podpisů, aby měla i potřebnou politickou váhu,“ dodal Jan Piňos. Výzvu nazvanou „Ochraňme Český ráj, klenot naší země, před stavbou dálnice! Veďme tranzitní dopravu jižní variantou“ můžete podepsat již nyní na stránkách spolku: www.sos-ceskyraj.cz/petice.

Václav Cílek připomněl, že s problematikou trasování rychlostní silnice Českým rájem se poprvé seznámil před 20 lety, kdy byl vyzván k vypracování stanoviska pro CHKO Český ráj. „Již tehdy po prostudování materiálu nám došlo, že stavět v tomto regionu dálnici je nesmysl, a že to, co má význam, je rozšířit stávající komunikaci a přidělat pár obchvatů. Jinak dojde k nevratnému poškození krajinného rázu a hluk bude stejný, jako je dnes slyšet na Drábských světničkách,“ přiblížil Cílek s tím, že Český ráj je navíc jedním ze symbolů naší země (doslova uvedl termín „národní krajina“) a obklíčit ho dálnicemi by bylo opravdu nešťastné. Jedná se o jedinečné malé území, které je tak bohužel velmi zranitelné.

Písničkář Vladimír Merta připomněl poezii některých regionů v Evropě, kde by nikoho ani nenapadlo středem postavit dálnici. Krajina Českého ráje je inspirací několika generacím spisovatelů, básníků a hudebníků. Betonářská lobby by neměla mít navrch jen proto, že někde budeme o pár minut rychleji. A pro tranzit mezi Balkánem a Německem mohou velmi dobře posloužit třeba již vybudované rychlostní komunikace v Německu, než specifické regiony naší země.

Ladislav Miko, bývalý ministr životního prostředí a současný poradce prezidenta republiky, se v minulých letech stejně jako Václav Cílek tématem profesně zabýval a dospěl ke stejnému závěru. „Jižní varianta bude znamenat zpoždění do zhruba deseti minut, což na celé trase není vůbec rozhodující a je pro mě překvapující, že se už v minulosti s tímto argumentem celá debata neuzavřela.“
Publicista Ondřej Vaculík téma převedl do širšího kontextu, kdy v budoucnu má být naše malá země podle různých plánů doslova protkána dálnicemi a kružnicemi silnic kolem měst. Tyto silniční koridory úplně změní atmosféru České republiky, malebnost krajiny, která se každých deset kilometrů před očima proměňuje.

Známý herec Jiří Štrébl, který má kořeny v Turnově a často se sem vrací, téma shrnul velmi lakonicky: „Jediné, v čem mohu předřečníky doplnit, je konstatování, že bych nechtěl, abychom po stavbě dálnice museli slovo ráj škrtnout…!“

Společné bubnování – probouzení rytířů, ochránců Českého ráje

Malování dálnice – pás dlouhý 33 metrů

Divadlo Kordula hrálo pro děti pohádku o draku Dálničníkovi

…přijel i princ Bajaja

…a jako první podepsal výzvu

Harmonie, harmonie… Vladimír Merta

Výstava v areálu kempu

Související články (celkem 40)

Zobrazit další související články...
Sdílet

Autor článku

1 komentář

  1. Pavel Charousek

    Vloženo za čtenáře:

    Dobrý den pane doktore Cílku,
    protože na setkání v Sedmihorkách nebyl vhodný prostor k diskuzi, dovoluji si vám napsat na váš e-mail. Vážím si vás jako velkého odborníka a znalce. Na akci proti dálnici byla slyšet jen jedna strana, čekal jsem spíš besedu s názory pro a proti.
    Český ráj znám velmi dobře a od dětství k němu mám citový vztah. Přesto jsem realista a vidím situaci následovně:

    Rychlostní komunikace R 35 z Liberce na Olomouc se staví a stavět bude, protože stávající dopravní situace je zcela neúnosná.
    Byly původně navrženy 3 varianty – severní (Liberec-Turnov-Jičín), jižní (Liberec-Turnov-Mnichovo Hradiště-Jičín)a superseverní (severně od Semil – ta však byla později zamítnuta).
    Semilské zastupitelstvo hlasovalo (kromě jednoho hlasu pro superseverní) všemi hlasy pro podporu severní trasy, v Turnově je to rozdělené možná tak půl na půl a dnes je zřejmě většina obyvatelstva pro severní, ale hlasitá menšina je proti dálnici jako takové nebo pro jižní variantu. To bylo vidět i v Sedmihorkách. Dopravní situace v Turnově, srdci Českého ráje, je naprosto neúnosná, doprava na Semily i Jičín se valí přímo centrem města a není mnoho možností, kudy trasu vést, protože JV i SZ od města jsou dvě části CHKO Český ráj.
    Obě varianty mají svá úskalí, ale jižní variantu, přestože je o něco levnější, nepovažuji vůbec za rozumnou.
    Protože:
    – poškodí Český ráj z jihu (Valečov, Kost, Plakánek)
    – dojde k většímu záboru půdy a cenné přírody (cca o 8 km)
    – velká část dopravy z Jičína na Turnov zůstane na staré silnici 1/35, která leží prakticky v přímce a stále stojí. Doprava může zesílit, zejména, pokud ji chtějí někteří modernizovat a vytvořit obchvaty obcí. Bude to tak pro mnoho řidičů lákavá zkratka.
    – vozidla z Turnova do Jičína denně projedou zbytečně skoro o 20 km tam a 20 km zpátky (více PHM, více emisí)
    – Semilsko a Lomnicko se stane mrtvou periferií (což se dnes již děje)

    Severní varianta vadí hlavně lidem, kteří mají v její blízkosti nemovitosti. To lze snad pochopit – Český ráj je cenná krajina, ale vše se dá stavět citlivě a s připomínkami, je-li dobrá vůle. I ve Švýcarsku, Rakousku nebo Itálii mají na mnoha místech malebnou krajinu, někdy s hustším osídlením, s dálnicemi, mosty a tunely, též na Slovensku pod Tatrami a Spišským hradem.
    Rychlostní komunikace s mosty a pilíři nad terénem se mně příliš nelíbí, uvítal bych, pokud možno, zářezy vozovky pod terén, pokud to jen půjde, s přechody pro zvěř a žáby atd. a co největší ozelenění, tak, aby dálnice z pohledu z Trosek nebyla příliš rušivá. Rušivá je třeba stavba firmy Trevos přímo pod Valdštejnem nebo plánovaná výstavba satelitního městečka u Sedmihorek s výhledem na Trosky.
    Celá rychlostní komunikace z Liberce na Olomouc má vést ve 4-pruhu, pouze úsek ze Žernova do Úlibic by měl být v 3-pruhu a pak zase 4-pruh. Vidím to jako poněkud nedomyšlený ústupek aktivistům. Pohledově to bude vypadat podobně jako 4-pruh, ale co bezpečnost a plynulost dopravy? Jakmile kolona, vlekoucí se za pomalejším vozidlem a řidiči zjistí, že mohou jet naplno, přidají plyn a vozidla vypustí více zplodin do ovzduší v okolní krajině.

    Pokud by se rychlostní silnice dlouho nestavěla (nulová varianta), bude dopravní situace brzy skoro neúnosná a povalí se stále přes obce přímo v blízkosti krásné krajiny Českého ráje. To je naprosto nešťastná představa!

    Tolik v kostce argumenty, které jsem chtěl zmínit na setkání v Sedmihorkách, ale někteří lidé neradi slyší, co jim není po vůli, ačkoliv na věc je často třeba se dívat z více úhlů pohledu a zcela střízlivě.
    Český ráj máme samozřejmě rádi všichni!
    Ing. Jan Zima, Turnov, zimaturnov@centrum.cz

    Na můj e-mail se mně dostalo této odpovědi:
    Dobrý den,
    děkuji za e-mail a za analýzu, já jsem v celé věci okrajově, spíš by to chtělo projednat s panem Piňosem, ať se daří! Václav Cílek

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.