SILNIČNÍ PŘIVADĚČ ZELENÝ HÁJ MÁ ULEVIT OBCÍM I TURNOVU, ČÁST OBYVATEL REGIONU JE PROTI JEHO TRASOVÁNÍ

0

(Aktualizováno) Ředitelství silnic a dálnic plánuje postavit 6,2 kilometru dlouhou přeložku silnice II/283 z budoucí mimoúrovňové křižovatky Žernov na plánované rychlostní komunikaci I/35 Turnov–Úlibice ke křižovatce Zelený háj. Protože záměr má zásadní vliv na životní prostředí, je posuzován podle zákona. Veřejné projednání dokumentace vlivu na životní prostředí této přeložky se uskutečnilo v pondělí 12. února vpodvečer v turnovské Střelnici. Záměr se týká obcí Stružinec, Tatobity, katastrálních území Tuhaň u Stružince, Žlábek, Veselá u Semil a Žernov.

Na setkání dorazilo zhruba sedm desítek lidí, vesměs odpůrců navržené varianty silničního přivaděče. Logicky došlo ke střetu se zpracovateli dokumentace i zástupci budoucího investora (ŘSD).

Cílem veřejného projednání bylo vyhodnotit přijatelnost stavby na životní prostředí a případně formulovat opatření ke zmírnění nebo eliminaci negativních vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví, a to včetně vlivu na klima, krajinu, vodohospodářství a také kulturní dědictví. Záměr se posuzuje podle zákona v několika souvisejících etapách. Výstupem procesu posuzování je závazné stanovisko pro další povolovací řízení. Lhůta pro vyjádření připomínek uplynula 16. ledna t. r. Souhlasné stanovisko se záměrem silničního přivaděče dala všechna zastupitelstva dotčených obcí.

Občané nesouhlasící se stavbou silničního přivaděče se negativně vyjadřovali k samotnému zpracovaní dokumentace, rozporovali, jestli vše probíhalo podle zákona, problém měli také se zpracovateli dokumentace. Podle nich se pracovalo se zastaralými daty dopravních modelů. Nesouhlasí s trasováním silničního přivaděče, který zasahuje do unikátního přírodního území s chráněnými živočichy a rostlinami. Diskutovalo se také na téma, jaké procento ze současného provozu obcemi jako jsou Tatobity či Žlábek přeložka silnice II/283 skutečně odvede.
Zájmy občanů hájí především spolek Tisovka. Občané nejsou proti výstavbě I/35 ani přivaděče, ale proti podle nich nedomyšleným a vůči občanům a přírodě necitlivým projektům.
Dotčené orgány se musí s připomínkami vypořádat. Podle zpracovatele ani jedna ze dvou navržených variant silničního přivaděče nepředpokládá překročení limitů na životní prostředí. Na navržených trasách nedojde k žádné demolici nemovitostí.

Křižovatka Zelený háj

„Pro nás je silniční přivaděč Zelený háj velmi důležitý. Slibujeme si od něho, že by mohl pomoci odklonit velkou část tranzitní dopravy, která směřuje přes Turnov na Semily a Jilemnici. Turnovským náměstím aktuálně denně projíždí 14 700 vodidel, z toho je 1 300 nákladních. Dlouhodobě už je situace neúnosná. Zejména přetížené kamiony do košťálovského lomu či do firem v Podkrkonoší by po dokončení stavby Turnovem vůbec neprojížděly. Přeložka silnice II/283 by měla také výrazně pomoci městům, jako jsou Semily, Lomnice nad Popelkou či Jilemnice. Tato města trpí špatným napojením na rychlostní silniční síť, s čímž souvisí i zaměstnanost v místě, nutné dojíždění za prací a další potíže,“ přiblížil starosta Turnova Tomáš Hocke. A jak doplnil, město Turnov do projektu rychlostní silnice vložilo už hodně úsilí. Kříží se tu silniční a železniční koridory, velmi složitě byla hledána trasa I/35 směrem na Jičín, město je rozparcelováno mezi silnicemi a železnicí. „Chápu občany, kterých se stavba přímo dotýká a bude znamenat zásah do jejich každodenního života, že se záměrem nesouhlasí. Na druhou stranu – když nepostavíme nic, tak rychlostní silnice z Hradce Králové v roce 2028 skončí v Úlibicích a dál až do Turnova se doprava bude proplétat po stávajících komunikacích. Silniční přivaděč Zelený háj musí být navíc zkolaudovaný a uvedený do zkušebního provozu současně s obchvatem Turnova a novou silnicí I/35, to je podmínka daná naším městem,“ dodal starosta.

„Já rozumím tomu, že nikdo nechce mít silnici u svého domu. Rozumím lidem, kteří dnes žijí v klidné lokalitě a obávají se, že o klid přijdou. Byla to velmi složitá jednání a já chci poděkovat všem obcím na trase, protože jsme dospěli do stadia, že nakonec všechna zastupitelstva souhlasila s navrženou variantou. Na misky vah je třeba dát i obyvatele dotčených obcí, které jsou nyní zatíženy dopravou a tato komunikace ji z velké části odvede. Věřím, že všechny dotčené orgány udělají všechno proto, aby byli lidé, žijící kolem nové komunikace, co nejvíc chráněni,“ uvedl na setkání hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Všechny dokumenty k rychlostní silnici I/35 najdete chronologicky a přehledně na stránkách města Turnova – ZDE.

AKTUALIZACE
Reakce čtenáře na výše uvedený článek:

V článku „Silniční přivaděč Zelený háj má ulevit obcím i Turnovu“ jsme několikrát konfrontováni s konstatováním, že souhlasné stanovisko se záměrem silničního přivaděče dala všechna zastupitelstva dotčených obcí. Jmenovat tedy můžeme Stružinec, Tuhaň u Stružince, Veselou u Semil a Žernov. A Tatobity se Žlábkem? Jako občan Tatobit si na základě veřejně dostupných informací dovolím vyjádřit pochybnost.
Na úvod je však nutné faktické konstatování, že v minulém volebním období obec Tatobity pracovala celkem s patnáctičlenným zastupitelstvem, což mj. znamenalo zřízení rady obce, jako povinnosti ze zákona. S touto skutečností pak musíme pracovat, pokud se seznámíme s usnesením zastupitelstva obce Tatobity ze dne 23. května 2022. V jeho průběhu zastupitelé mj. vzali na vědomí zprávu o činnosti rady obce a zasedáních, která měla své místo v době od předchozího jednání zastupitelstva, konkrétně pak hovoříme o dnech 6. duben a 4. květen 2022.
Jedním z bodů, kterým se Rada věnovala, byl i záměr přeložky silnice 283 – I/35 Turnov – Úlibice – přivaděč Zelený Háj (II/283). Vzhledem k tomu, že jsem jako občan nevyužil zákonnou možnost nahlédnout do jinak obecně veřejnosti nezveřejňovaných usnesení rady, mohu pouze předpokládat její kladné vyjádření v jednom z uvedených dní. Na již zmíněném jednání zastupitelstva byla celková zpráva o činnosti rady obce vzata na vědomí, a to je také vše, co lze k dané tematice věcně říci.
Tedy pro úplnost: Na žádném z navazujících jednání zastupitelstva obce Tatobity nebyla otázka přivaděče řešena, respektive projednávána jako samostatný bod, natožpak schválena. Pouze v usnesení z 23. května se objevilo konstatování, že zastupitelstvo obce bere na vědomí záměr se zřízením přeložky. Tuto skutečnost je však nutné dát do souvislosti s volnou diskuzí, která se rozvinula na závěr jednání zastupitelstva. Opět je nutné připomenout, že ani v tento den nebyl přivaděč, byť i dodatečně, zařazen na program jednání zastupitelstva a řádně, věcně a veřejně projednáván, potažmo schválen. Naopak zde byl ústy paní starostky Malé proklamován závazek zastupitelstva uspořádat pro veřejnost v sále kulturního domu v Tatobitech besedu s autory studie přivaděče a přiblížit tím tak co nejkomplexněji danou problematiku občanům. Dle všeho měl tento záměr navázat na oponentní setkání, uspořádané spolkem Tisovka v sále hasičárny na Žlábku dne 20. května, na které byla pozvána i paní starostka Malá. Pokud přijmeme její vysvětlení, že se nemohla setkání zúčastnit z časových a programových důvodů, jelikož pozvánku dostala o den dříve, nebude pak jistě od věci jí, jako veřejné osobě, připomenout její závazek slibované besedy vůči občanům obce Tatobity a veřejnosti, který již brzy bude slavit dvouleté výročí. Dočkáme se?
A pokud se mě jako mírně poučeného občana obce Tatobit a účastníka uvedených veřejných zasedání zastupitelstva, respektive s využitím veřejně dostupných informací, ptáte, zda zastupitelstvo obce Tatobity dalo souhlasné stanovisko se záměrem silničního přivaděče, pak rozhodně nikoliv!
Miroslav Srb, Tatobity

Související články (celkem 42)

Zobrazit další související články...
Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.