VÝHRADY OBČANŮ K ŘEŠENÍ DOPRAVNÍHO NAPOJENÍ NA NOVOU KOMUNIKACI I/35 POD KOZÁKOVEM

0

Naše redakce v minulých dnech obdržela text, který vysvětluje nesouhlasné postoje části občanů našeho regionu proti vedení budoucí rychlostní komunikace I/35. Text přinášíme v plném znění, jak ho redakce obdržela:

Vážení občané Českého ráje, následující text je zkrácenou verzí e-mailu, který poslal 4. ledna Spolek Tisovka starostům obcí dotčených záměrem přivaděče II/283 Žernov-Zelený háj, jehož výstavbou je podmíněna stavba rychlostní silnice I/35 Turnov-Úlibice. O několik dní později zveřejnil MěÚ Turnov článek „Kroky k výstavbě komunikace I/35, které přinesl rok 2023“, v němž popisuje loňské dění kolem I/35 a přivaděče. O vážných problémech, na které náš dopis upozorňuje, v něm bohužel není ani zmínka. Dovolte, abychom to napravili.
Na úvod je třeba zdůraznit, že Spolek Tisovka není proti výstavbě I/35 ani přivaděče, ale proti nedomyšleným a vůči občanům a přírodě necitlivým projektům a zfušovaným a účelovým posudkům, které jen mrhají penězi a časem nás všech. Nežádáme zrušení záměru, ale kvalitní a na relevantních datech založené posouzení jeho variant, a to včetně možnosti snížení rozsahu a proporcí přivaděče anebo využití úprav současné dopravní sítě (které už ostatně probíhají) mezi plánovanou I/35 a Kozákovským hřbetem.

Původní varianty záměru přivaděče II-283 (Valbek, 2015)

VARIANTY JEN ABY SE NEŘEKLO?
V dubnu 2022 jsme zpracovali připomínky k minulé dokumentaci pro posouzení vlivu záměru přivaděče na životní prostředí v procesu EIA. Krajský odbor životního prostředí a zemědělství naše námitky uznal a v Závěru zjišťovacího řízení stanovil řadu bodů, podle nichž měl investor (ŘSD ČR) záměr i jeho hodnocení přepracovat. Jedním z hlavních požadavků bylo zohlednění dříve navrhovaných variant trasy přivaděče, z nichž investor pro posouzení v EIA předložil pouze jednu! Její výběr tehdy „zdůvodnil“ několika větami, v nichž dopady na životní prostředí odbyl třemi slovy v závorce bez odkazu na cokoli:
„Z hlediska technických parametrů, technické náročnosti a zásahu do území (zástavba, sady, ekologie) jsou nejméně vhodné varianty 1, 3 a 5.” (Valbek, 2015).

V listopadu 2023, po roce a půl od Závěru zjišťovacího řízení, byla zveřejněna nová dokumentace s novým hodnocením, jímž ŘSD pověřilo stejně jako minule Ekoteam RNDr. Vladimíra Ludvíka z Hradce Králové. Na prostudování téměř 800 stran dokumentů a sepsání nových připomínek jsme měli měsíc. A nestačili jsme se divit.
Místo aby bylo posouzeno více variant, předložilo ŘSD opět jen jednu, která se od té předchozí liší pouze 1) zakončením v Zeleném háji, kde místo mimoúrovňové křižovatky navrhuje přímé napojení na křižovatku současnou, a 2) posunutím trasy o pár desítek metrů u Žernova a Tatobit, kde bydlí největší „křiklouni“. K tomu přibyla řada studií, z nichž většina je důkazem toho, že papír snese všechno. O neprofesionalitě a manipulativnosti hodnotitele svědčí nejlépe následující tři kauzy.

Varianty obchvatu Turnova od Radostné pod Kozákovem (AF-CityPlan 2014)

MINUS 80 %
Podle nové dokumentace má vlivem I/35 s přivaděčem klesnout intenzita dopravy na současné trase II/283 – od ul. Sobotecké přes nám. Českého ráje v Turnově až po Zelený háj a Slanou u Semil – o neuvěřitelných 80 %. Autoři se ve svých prognózách odvolávají na dopravní model studie AF-CityPlan z roku 2014. Tato deset let stará studie přitom výslovně uvádí, že do svých výpočtů nezahrnuje vliv plánované I/35. Hlavně ale zkoumá úplně jiný záměr, a sice návrh obchvatu Turnova od Radostné pod Kozákovem! Experti Ekoteamu navíc buď nevědí, nebo nechtějí vědět, že existuje novější studie (AFRY 2020), která odhaduje pokles dopravy v centru Turnova vlivem I/35 a přivaděče (nikoli vlivem obchvatu zamýšleného úplně jinde) na cca 15–35 %.
Obě zmíněné studie jsou k dispozici na webu MěÚ Turnov.

BERMUDSKÝ ČTYŘÚHELNÍK V ZELENÉM HÁJI
Pochybná čísla, s nimiž autoři dokumentace operují, se definitivně rozsypou na konci přivaděče na křižovatce v Zeleném háji. Po přivaděči ze Žernova má podle jejich prognóz jezdit cca 9 000 aut denně (!), tedy zhruba dvakrát víc, než do Zeleného háje přijíždí od Turnova dnes. Na celé stávající II/283 – od Turnova po Zelený háj a odtud dál přes Slanou na Semily – má pak doprava vlivem přivaděče klesnout na cca 950 aut denně (!) (o zmíněných 80 %). Ke čtvrté silnici ze Zeleného háje – do Lomnice nad Popelkou – prognózy uvedeny nejsou. Buď se tedy Lomnice n. P. stane novým okresním městem a většina dopravy zamíří tam, nebo v Zeleném háji budou denně mizet tisíce aut v černé díře.
Znamená to, že autoři dokumentace svou práci nezodpovědně odflákli? Nebo záměrně mlží, aby zakryli průšvih, který nastane ve svazích kolem Zeleného háje a v obcích mezi Zeleným hájem a Semily/Košťálovem, až tam naddimenzovaný přivaděč přivede dvakrát víc dopravy, než kolik tudy proudí dnes? Nebo je chybný (lživý?) už předpoklad zdvojnásobení dopravy, jímž autoři odůvodňují nutnost stavby s téměř dálničními proporcemi?

Aktuální návrh přivaděče II/283 (Žernov-Zelený háj)

ÚDOLÍ TISOVKY A OSLÍ STEZKA
V obklíčení ovocných sadů mezi Tatobity a Žernovem leží údolí potoka Tisovka s mokřady, údolní nivou a rybníkem (zákonem chráněné významné krajinné prvky). Tahle zelená oáza uprostřed průmyslově obhospodařovaných plantáží je vedená jako Chráněná oblast přirozené akumulace vod (CHOPAV), je útočištěm chráněných živočichů a rostlin včetně památných dubů a také sídlem ekofarmy SIRENI-Oslí stezka. Přivaděč podle předchozího i současného návrhu by toto území přetnul vedví mostním náspem vysokým až pět metrů a nenávratně tak poškodil jeho hydrologickou, biologickou i rekreační funkci. Pro Oslí stezku, jejíž zážitkové a rehabilitační programy se odehrávají pod širým nebem, by to mělo důsledky zcela likvidační. Mezi staršími návrhy trasy přivaděče je přitom i varianta, která by se této lokalitě vyhnula, ovšem na větší úkor osmdesátihektarových sadů!

A to je jen několik nejabsurdnějších příkladů za všechny. Na další ukázky diletantství, jako je např. hluková studie, která započítává tlumivé účinky kdejakého osaměle rostoucího stromu a uvádí vzájemně se popírající výpočty, zde není prostor. Najdete je v plné verzi dopisu starostům a v kompletních připomínkách k záměru přivaděče na webu Spolku Tisovka.
Na závěr je třeba dodat, že vzhledem k tomu, že královehradecký Ekoteam zpracovával také posouzení vlivů na životní prostředí k rychlostní silnici I/35 Turnov-Úlibice, padá velmi neblahý stín i na tento záměr. K jeho schválení v procesu EIA navíc došlo po veřejném projednání, které kvůli covidu proběhlo on-line a kterého se kvůli výpadkům spojení mnoho občanů (včetně zastupitelů) ani nemohlo zúčastnit.
Chcete pro Českorajsko rozumnější a ohleduplnější dopravní řešení? Oslovte stejně jako my své zastupitele a přimějte je komunikovat nejen skrze úřední desky. Nebo se alespoň připojte k petici „Za rozumné řešení přivaděče II/283 v kraji pod Kozákovem“ a sdílejte ji se svými přáteli!

Za Spolek Tisovka
Mgr. Kamil Pinta, Mgr. Filip Kyral, Mgr. Ing. Maria Žižlavská, Ondřej Suška, BEng a Mgr. Petra Von Seydlitz.
Aktivity Spolku Tisovka můžete sledovat také na Facebooku – https://www.facebook.com/people/Spolek-Tisovka/61554734310228/.

Související články (celkem 40)

Zobrazit další související články...
Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.