SCHŮZKA NA MINISTERSTVU DOPRAVY BYLA VELKÝM PŘÍNOSEM PRO TURNOV

0

Ve čtvrtek 4. září proběhla na ministerstvu dopravy schůzka, kde se jednalo o budoucnosti Turnova. Velmi si vážím toho, že jako člen spolku PRO TUNEL RÁJEM jsem mohl být součástí významné delegace, která vyrazila do Prahy. A ještě víc si vážím toho, že se tématu věnovalo opravdu hodně času a jednalo se velmi detailně nad mapou. Na místě je poděkovat ministru Kupkovi za velké a nadstandardní gesto, starostovi Hockemu za invenci ke složení delegace a všem účastníkům za racionální a konstruktivní debatu.

HLAVNÍ CÍL NEVYŠEL, ALE DVEŘE ZŮSTÁVAJÍ OTEVŘENÉ
Na jednání jsme žádali o zadání srovnávací studie hluboko raženého tunelu, který urychlí výstavbu i průjezd. Cílem bylo, aby státní orgány měly k dispozici varianty, až se příprava stavby začne z mnoha důvodů komplikovat, zdržovat a prodražovat. Tento krok zatím nebyl schválen. Náš hlavní cíl tedy prozatím dosažen nebyl. Zároveň je však důležité zdůraznit, že téma není definitivně zamítnuto. Pokud se potvrdí naše – expertními názory podložené – argumenty o rizicích současné varianty (sesuvné území, záplavové území, ohrožení zdrojů pitné vody, extrémní emisní zátěž, krajinářsky škodlivé řešení, průtahy při povolování, prodražení stavby), bude možné znovu otevřít debatu o vedení průtahu silnice Turnovem v dlouhém tunelu.

Naprosto chápu, že ministr dopravy nemohl z nastaveného postoje investora ustoupit, jakékoliv nabourání systémových postupů by nedokázal politicky obhájit. Mohl by vzniknout precedens pro jiné ve chvíli, kdy nemá v resortu dostatek peněz. Já se na to od počátku dívám pohledem projektanta. Byl jsem u mnoha veřejných zakázek a často se stává a dává smysl udělat krok zpět. Je to logické, když se objeví nové okolnosti vlivem detailního zkoumání problému. Až na schůzce jsem pochopil výtku, že předbíháme proces. Naše argumenty jsou sice pádné a konzultované s experty, ale pro investora to zatím nemůže znamenat změnu strategie. Ministerstvo dopravy a ŘSD nyní budou vyčkávat, potřebují získat skutečně relevantní data z průzkumů, hodnocení geologické komise, připomínky krajináře a předběžné posouzení od projektantů. Pak nelze vyloučit, že se z hypotéz stanou relevantní důvody, které dovolí otevřít úvahy o zásadnější úpravě záměru. Nová data budou přicházet postupně v horizontu zhruba jednoho roku a bude nutné je průběžně vyhodnocovat. Proto velmi oceňuji rozhodnutí, že se budou v tomto formátu konat pravidelné schůzky každé tři měsíce. Proces tak bude zodpovědně pohlídán.

KONKRÉTNÍ VYLEPŠENÍ SOUČASNÉ VARIANTY
Výsledek schůzky má velký přínos i v tom, že turnovští občané dostali jednoznačný příslib výrazného vylepšení podoby silnice I/35 v úseku Ohrazenice – Valdštejnsko oproti předložené studii z roku 2023. Uvažuje se o prodloužení tunelu u ohrazenické křižovatky, vrácení silnice kolem sídliště na Přepeřské do zářezu se zbudováním kratšího přesypaného tunelu, zakrytí zářezu vedle Kamaxu v Nudvojovicích, posun od biotopu ve slepém rameni Jizery redukce násypů v záplavových územích a prodloužení pelešanského tunelu.

CO DÁL?
Náš spolek bude tyto úvahy podrobně sledovat. Schůzka ukázala, že naše argumenty mají váhu a má smysl řešit podobu a technické řešení průtahu silnice Turnovem včas. Není to tedy prohra, ale důležitý krok k tomu, aby byla budoucí podoba silnice I/35 pro Turnov co nejšetrnější a nejbezpečnější. Minimálně bychom se měli dočkat zdvojnásobení celkové délky tunelů v Turnově.

Za spolek PRO TUNEL RÁJEM Miroslav Fejfar
www.protunelrajem.cz

Související články (celkem 40)

Zobrazit další související články...
Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.