V pátek 22. října v 15.45 hodin došlo na nechráněném železničním přejezdu v Turnově na místní komunikaci (ulice Nad Perchtou) ke střetnutí osobního automobilu Fiat Panda s osobním motorovým vlakem jedoucím na trati Turnov – Hradec Králové. Čtyřiačtyřicetiletá řidička jela ve směru z centra Turnova a před železničním přejezdem zastavila, motor ponechala v chodu se zařazeným druhým rychlostním stupněm. Jen vyšlápla spojku a vozidlo měla zabrzděné brzdovým pedálem. Když se rozhlížela, její třináctiletý syn, sedící na pravém předním sedadle, jí upozornil na přijíždějící vlak z druhé strany, než se dívala.
Řidičce se zdálo, že stojí příliš blízko u kolejí, chtěla rychle couvnout zpět. Přitom ale zazmatkovala a pustila spojku. Panda poposkočila asi půl metru dopředu a motor zhasl. Řidičce se ve spěchu již nepodařilo znovu jej nastartovat a po několika vteřinách čelo vlaku narazilo do pravé přední části pandy a odhodilo jí mimo trať (foto).
Šťastnou shodou okolností nebyl při nehodě nikdo zraněn, hmotná škoda se odhaduje na 55 tisíc korun. Vliv alkoholu byl u řidičky i u strojvedoucího vyloučen dechovou zkouškou.
Dopravní nehody na železničních přejezdech patří mezi nejnebezpečnější. V roce 2009 došlo v celé České republice k 74 815 dopravním nehodám, při kterých zahynulo 832 osob. V průměru tedy někdo zemřel při každé devadesáté nehodě. Na železničních přejezdech se stalo 421 nehod, při kterých zahynulo 23 osob, což znamenalo smrt v průměru u každé 18. nehody. Nebezpečí usmrcení tedy bylo u nehod na železničních přejezdech pětkrát větší než u všech nehod dohromady.
Při příjezdu k železničnímu přejezdu je potřeba zastavit v dostatečné vzdálenosti od kolejí. Pokud zůstane motor v chodu, v každém případě vyřaďte rychlostní stupeň. I přes zabrzdění nožní brzdou je třeba ještě k vyloučení pohybu vozidla zatáhnout brzdu ruční, to pokud by řidič z jakéhokoliv důvodu sundal nohu z brzdového pedálu. Může se tak stát i z důvodů nezávislých na jeho vůli (náhlé zhoršení zdravotního stavu, štípnutí vosou aj.). Až do průjezdu vlaku by řidič neměl s vozidlem nijak manipulovat (startování motoru, manipulace s pedály, s řadicí pákou apod.), aby byl vyloučen nechtěný pohyb vozidla, na který pak již zpravidla není čas bezpečně reagovat.
komisař Bc. Milan Čermák
vedoucí DI Semily