NEHODA NA ŽELEZNIČNÍM PŘEJEZDU

0

V pátek 22. října v 15.45 hodin došlo na nechráněném železničním přejezdu v Turnově na místní komunikaci (ulice Nad Perchtou) ke střetnutí osobního automobilu Fiat Panda s osobním motorovým vlakem jedoucím na trati Turnov – Hradec Králové. Čtyřiačtyřicetiletá řidička jela ve směru z centra Turnova a před železničním přejezdem zastavila, motor ponechala v chodu se zařazeným druhým rychlostním stupněm. Jen vyšlápla spojku a vozidlo měla zabrzděné brzdovým pedálem. Když se rozhlížela, její třináctiletý syn, sedící na pravém předním sedadle, jí upozornil na přijíždějící vlak z druhé strany, než se dívala.

n201010272042_zap_348_010_nehodaŘidičce se zdálo, že stojí příliš blízko u kolejí, chtěla rychle couvnout zpět. Přitom ale zazmatkovala a pustila spojku. Panda poposkočila asi půl metru dopředu a motor zhasl. Řidičce se ve spěchu již nepodařilo znovu jej nastartovat a po několika vteřinách čelo vlaku narazilo do pravé přední části pandy a odhodilo jí mimo trať (foto).
Šťastnou shodou okolností nebyl při nehodě nikdo zraněn, hmotná škoda se odhaduje na 55 tisíc korun. Vliv alkoholu byl u řidičky i u strojvedoucího vyloučen dechovou zkouškou.

Dopravní nehody na železničních přejezdech patří mezi nejnebezpečnější. V roce 2009 došlo v celé České republice k 74 815 dopravním nehodám, při kterých zahynulo 832 osob. V průměru tedy někdo zemřel při každé devadesáté nehodě. Na železničních přejezdech se stalo 421 nehod, při kterých zahynulo 23 osob, což znamenalo smrt v průměru u každé 18. nehody. Nebezpečí usmrcení tedy bylo u nehod na železničních přejezdech pětkrát větší než u všech nehod dohromady.

 

n201010272042_zap_349_010_nehodaPři příjezdu k železničnímu přejezdu je potřeba zastavit v dostatečné vzdálenosti od kolejí. Pokud zůstane motor v chodu, v každém případě vyřaďte rychlostní stupeň. I přes zabrzdění nožní brzdou je třeba ještě k vyloučení pohybu vozidla zatáhnout brzdu ruční, to pokud by řidič z jakéhokoliv důvodu sundal nohu z brzdového pedálu. Může se tak stát i z důvodů nezávislých na jeho vůli (náhlé zhoršení zdravotního stavu, štípnutí vosou aj.). Až do průjezdu vlaku by řidič neměl s vozidlem nijak manipulovat (startování motoru, manipulace s pedály, s řadicí pákou apod.), aby byl vyloučen nechtěný pohyb vozidla, na který pak již zpravidla není čas bezpečně reagovat.

 

komisař Bc. Milan Čermák

vedoucí DI Semily

Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.