V úterý 8. června bude spuštěna dálková obsluha železničního zabezpečovacího zařízení v úseku Železný Brod – Stará Paka. Dojde ke zrušení dopravních pracovišť, konkrétně výpravčích v Semilech a Košťálově, výhybkářů v Železném Brodě, Semilech a Košťálově a závorářů v zastávkách Nedvězí, Libštát a Bělá u Staré Paky. Jedná se o téměř 45 pracovních míst. Celý zhruba 25 kilometrový úsek bude řízen z dispečerského pracoviště v Železném Brodě.
Nikdo ze zaměstnanců, kterých se tato racionalizace týká, nebude propuštěn pro nadbytečnost. Všichni obdrželi konkrétní pracovní nabídky, řady lidí se týká doprovodný sociální program, který mohou využít ti zaměstnanci Českých drah, kterým zbývá do odchodu do důchodu jeden až pět let. Někteří budou přeloženi na jiná pracoviště, další podstoupí rekvalifikaci. Zaměstnanci věděli o tomto opatření déle než rok, byť jsme dlouhou dobu neznali přesný termín dokončení a zahájení provozu dálkové obsluhy.
Co tato změna přinese? Vlaky budou na dálkově řízené trati jezdit bezpečněji, což zajistí traťové zabezpečovací zařízení v úseku od Malé Skály po Starou Paku, a to včetně úseku Železný Brod – Velké Hamry. Rozhodně se zkrátí provozní intervaly křižování vlaků ve stanicích. Dispečer vidí na monitoru jízdu vlaku průběžně, může tedy podle aktuální skutečnosti uvolnit příslušný výhybkový obvod a začít stavět vlakovou cestu pro vlak z opačného směru. Zkracování intervalů se ale projeví až při tvorbě nového jízdního řádu. Co se bohužel nezmění nijak zásadně, je traťová rychlost.
Několik novinek je připraveno i pro cestující. Je to například elektronické hlášení staničního rozhlasu o jízdách vlaků ve všech stanicích i zastávkách. Ve stanicích jsou umístěny panely (monitory) s údaji o odjezdech vlaků.
Dispečer „uvidí“ prostřednictvím kamerového systému na nástupiště i do staničních budov v Železném Brodě, Semilech a Košťálově.
Jiří Bubák
přednosta provozního obvodu Turnov
Doplnění red. TvA: Jak pro deník MFDnes uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský, provozní úspory se díky dálkovému řízení stanic budou pohybovat ročně řádově v desítkách milionů korun. Celkové náklady na vybudování automatizovaného řízení ve zmíněném úseku byly ve výši 230 mil. Kč, přestavba trvala jeden a půl roku.