VELKÝ TÝMOVÝ BĚŽECKÝ ZÁVOD NA ÚZEMÍ ČESKÉHO RÁJE

0

Čím dál více se dostávají do obliby českých sportovců štafetové závody. Asi tím nejznámějším je Vltava Run nebo na Slovensku od Tatier k Dunaju. V polovině září se v okolí Turnova uskuteční první ročník nového štafetového závodu COMPRESSPORT 250 ČESKÝ RÁJ. S pořadateli tohoto závodu, Milanem Dědkem, Jiřím Janouškem a Miroslavem Drobníkem, jsme si povídali o přípravách, myšlenkách a celém konceptu závodu.

Můžete nám závod ve stručnosti popsat?
M. Dědek: Závod se jmenuje 250 ČESKÝ RÁJ, my mu však neříkáme jinak než „dvěstěpadesátka”. Takže zhruba 250 kilometrů známými i málo navštěvovanými místy Českého ráje. Startujeme v pátek 11. září pozdě odpoledne z Turnova, cíl plánujeme na sobotu navečer do kempu v Sedmihorkách. Závod absolvují osmičlenné týmy a je rozdělen do 24 úseků, každý poběží třikrát přibližně 10 kilometrů. Některé úseky jsou lehčí, některé těžší, vybere si každý. Aktuálně evidujeme 53 týmů.

Trasa závodu povede jenom po trailových cestách, nebo se nevyhnete ani silnici?
M. Drobník: Snažili jsme se najít optimální mix, aby závod byl zajímavý, běžecky atraktivní, ale ne přehnaně těžký. Základ vede po lesních cestách. Nicméně hlavně úseky, které se poběží v noci, mají větší podíl asfaltu. Pokud se podíváte na náš web, najdete detailní popis každého úseku, včetně procentuálního podílu mezi lesní cestou, zpevněnou cestou a asfaltem, takže by nikdo neměl udělat chybu při volbě vhodné obuvi a sobě odpovídající obtížnosti úseku.

Pro koho je závod určen? Kolik musím naběhat kilometrů, abych se mohl přihlásit?
J. Janoušek: Svým charakterem se jedná o týmový závod. Dvacet čtyři hodin jste spolu, jeden předává štafetu druhému, všichni si navzájem fandí. To všechno je ještě podtrženo nočními úseky, kdy běhání potmě s čelovkou má vždycky svoji specifickou atmosféru. Myslím si, že je to více o pozitivním přístupu celého týmu, chuti spolu něco zažít, než o natrénovaných kilometrech nebo absolutních časech. Závod určitě zvládne i každý amatérský sportovec, který rád běhá krásnou přírodou. Ale na druhé straně si to také užijí ambiciózní výkonnostní běžci.

Jak dlouho jste tvořili trasu?
M. Dědek: Díky tomu, že tady žijeme a nápad jsme nosili v hlavě několik let, tak prvotní návrh trasy mohl vzniknout velmi rychle. Následovalo pár týdnů konkrétního plánování trasy do mapy, ladění obtížnosti a také přizpůsobení pro noční průběhy. Tento návrh jsme představili na CHKO Český ráj a následně trasu na základě připomínek začali upravovat, až jsme po několika jednáních dosáhli shody a získali povolení. Stejná situace se pak ještě opakovala při jednáních s Lesy ČR. Pak ale vlastně začala ta největší práce, a tou je tvorba detailního popisu úseků, příprava značení a popis obtížných míst. K tomu patří také jednání na místech předávek v okolních obcích a příprava práce dobrovolníků na trase. Je za tím opravdu neskutečně mnoho stráveného času přípravami, které jsme si ani my sami na začátku nedokázali představit.

Jak zajistíte, aby se nikdo neztratil?
M. Drobník: Celá trasa je podrobně popsána na našem webu, včetně bohaté fotodokumentace a popisu problematických míst. Družstvo poběží s pomyslným štafetovým kolíkem ve formě malého GPS vysílače. Díky tomu budou mít zbývající členové týmu jasnou představu, kde se zrovna nachází jejich běžec a kdy přiběhne na předávku. Rozhodujícím faktorem je však důkladné značení po celé délce trasy. To je důležité, protože přijedou účastníci z celé republiky. Dočasné značení, které nezanechá žádné trvalé stopy. Pouze fáborky a cedule, které bezprostředně po závodě opět kompletně odstraníme. Proto bych na tomto místě rád poprosil místní obyvatele, aby značení nestrhávali a nekazili tak běžcům zážitek. Každým místem na trase proběhne 55 lidí v rozmezí několika hodin, takže závod určitě nikoho neomezí. Děkujeme.

Čím se bude závod odlišovat od jiných?
M. Dědek: Hodně jsme přemýšleli, jaký chceme udělat závod. A i když nezapíráme inspiraci podobnými závody, uvedu hned několik rozdílů, kterými se velmi lišíme od ostatních.
Jednak Český ráj. Trasa vede velmi známými místy, kde si užijí lidé, kteří naši oblast ještě neznají, ale také vede krásnými místy, kde i místní znalci možná ještě nikdy nebyli. Každý úsek je určitě velice hezký jak trasou, tak krajinově.
Dále díky tomu, že se celý závod bude odehrávat na malé ploše, odpadají dlouhé přejezdy. Konkrétně jedno auto najede cca 175 km u nás, oproti např. 450 km na Vltava runu. To nám dovolí vytvořit zázemí pro celý závod na jednom místě. V našem případě kde jinde, než v ikonickém kempu v Sedmihorkách.
Další je např. naše snaha, aby k nám závodníci přijeli na celý víkend a vzali s sebou i rodiny nebo kamarády. Malé vzdálenosti dovolí fandit na více místech. S tím souvisí i zázemí kempu včetně ubytování a možnost dalších aktivit v neděli po závodě.

Co vás vedlo k uspořádání závodu? Jak vypadá organizace?
J. Janoušek: Už několik let jsme s kamarády nosili v hlavě podobný nápad, jen prostě nebyl ten správný čas. Žijeme v Turnově a vždycky jsme litovali, že na pěkné závody musíme jezdit hodně daleko. Organizační jádro tvoříme my tři, známe se dlouho a občas společně absolvujeme také nějaké běžecké, cyklistické nebo lyžařské závody.
Ovšem v samotných dnech závodu bude servis pro závodníky na předávkách, na startu a v cíli zajišťovat na 60 lidí, což je opravdu velká organizační a logistická výzva. I když chystáme první ročník, děláme všechno pro to, aby to nikdo nepoznal a vše bylo zorganizováno tak, aby se k nám rádi běžci vraceli na další plánované ročníky.

Více informací na https://250cr.cz.

Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.