KONČÍ JEDEN VELKÝ PROJEKT PODPORY POČÍTAČOVÉ GRAMOTNOSTI

0

Dnešním dnem končí jeden z velkých projektů, pomocí kterého byly před lety do škol celoplošně v rámci naší republiky zavedeny počítače. Důsledky tohoto kroku vidíme všude kolem sebe. Pozitivní i negativní. Negativní v tom, že dnešní –náctiletí vysedávají před obrazovkou monitoru stále delší dobu, pozitivní v počítačové gramotnosti, předpokladu pro fungování jedince i společnosti v 21. století. A o odpovídající vzdělání našich dětí by nám mělo jít především, ne? Pozitiva i přes všechny problémy, které kolem projektu byly, jako je předražení státní zakázky a několik podezření na korupci, snad převažují…

Podle agentury ČTK po 31. říjnu bude mít v Libereckém kraji připojení k internetu zdarma pravděpodobně jen několik základních škol. Společnost Telefónica O2 skončí se svými bezplatnými službami, protože na ně přestala dostávat peníze od ministerstva školství. Pouze některým školám se podařilo domluvit na výhodných smlouvách s jinými poskytovateli připojení (providery). Zbytek škol bude muset hledat úspory ve vlastním rozpočtu nebo prosit u svého zřizovatele o navýšení příspěvku. Že by někde ale počítače od celosvětové internetové sídle odpojili, to jsme zatím nezaznamenali.

Jak jsme na tom v některých školách v Turnově?

V ZŠ v ulici 28. října mají na internet připojeno 40 počítačů, z toho 32 je přístupných žákům. Podle ředitele školy Jaromíra Friče nové připojení k celosvětové síti vyřešili v posledním říjnovém týdnu, kdy z pěti nabídek vybrali pro ně nejvýhodnější připojení, které jim nabídla zdejší firma Pamico. „Připojení na internet je nezbytnou součástí výuky, bez něj by výuka informačních technologií byla poloviční,“ uvedl pro server TvA Frič. Nicméně podle něj to pro školu znamená další zatížení rozpočtu. Koncepčním řešením by podle ředitele „dívčajdy“ bylo poskytnutí internetu placeného státem, protože by byl dosažitelný pro všechny školy bez rozdílu.

Nové připojení mají také v ZŠ ve Skálově ulici, kde je v síti zhruba 50 počítačů. „Nepřijali jsme nabídku firmy Telefonica O2, která se dříve o tuto službu starala a vsadili jsme na připojení přes pevnou linku, ale prostřednictvím Českých Radiokomunikací, které nám v současné době poskytují i telefonické služby,“ sdělil ředitel školy Roman Mareš. Také on nechápe, proč ministerstvo přestalo projekt podporovat. „Neposkytovat internet ve škole považuji za velkou chybu a cestu zpátky. Nepochopil jsem, že se ministerstvo a Telefonica nedokázaly dohodnout. V rámci projednávání rozpočtu jsem proto musel našeho zřizovatele, kterým je Město Turnov, požádat o částečné navýšení příspěvku. Nakonec je možné, že škola bude muset ušetřit někde jinde. Internet je však potřeba,“ dodal ředitel Mareš.

„Podpora počítačové gramotnosti je docela dobrá věc. Musí se ovšem najít smysluplný a průhledný způsob financování, čili lépe je dát školám peníze a ty je musí dle daných pravidel utratit, než vypsat zakázku za horentní sumu, což vedlo k předražené státní zakázce,“ vysvětluje svůj postoj ředitel turnovského gymnázia Miroslav Vávra. Gymnázium nakonec využilo na nákup počítačové techniky nabídky jiného dotačního titulu, v budově nyní funguje 55 počítačů, celá škola je kompletně zasíťovaná. „Větší část vybavení jsme ale museli pořídit z provozních prostředků školy. Na přelomu tisíciletí nám hodně pomohl i mecenáš Bohuslav Jan Horáček. Dnes jsme na internet připojeni přes mladoboleslavský Dragon,“ doplnil Vávra. Ten také přišel s námětem řešení. Do obnovy počítačové sítě  – výměna počítačů, licence, opravy – musí na gymnáziu ročně investovat asi čtvrt milionu korun. Kdyby ministerstvo školství poslalo na žáka nějakou částku v kapitole „ostatní neinvestiční výdaje“ na počítačovou gramotnost, bylo by to podle Vávry přínosné, smysluplné a průhledné zároveň.

Sdílet

Autor článku

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.