JE PRÁZDNINOVÝ ČESKÝ RÁJ CO DO NABÍDKY AKCÍ A SLUŽEB PRO NÁVŠTĚVNÍKY PŘÍVĚTIVÝ?

0

Podle probíhající ankety na internetovém serveru TvA to zatím vypadá, že moc ne. Většina hlasujících kritizuje hlavně služby. Pravdou je, že se mezi návštěvníky běžně ví, že do Českého ráje je třeba si co nejvíc věcí přivézt s sebou. Opravdovou půjčovnu kol tu nenajdete, nabídka občerstvení, parkování a dalších doprovodných služeb je v centrální části Českého ráje tristní. Na druhou stranu ale třeba množství akcí, koncertů a různých nabídek na aktivní trávení volného času je zde na poměry docela hodně. A k tomu ještě krásná krajina se skalami, hrady a zámky.

Přesto, myslíte, že kritika služeb v Českém ráji je oprávněná? Na to jsme se zeptali předsedy Sdružení Český ráj a turnovského místostarosty Aleše Hozdeckého, který má cestovní ruch „v popisu práce“.
Kus pravdy na tom jistě je. Problém je v tom, že se zvýšila technická kvalita služeb ve smyslu lepšího vybavení restaurací a penzionů, na co ale v posledních letech narážíme čím dál víc, je kvalita personálu. To je podle mě jádro celého problému služeb obecně v Česku, nejen v Českém ráji. Pojmy jako poskytovat služby nebo sloužit jsou vnímány jinak, než by měly být, proto občas zažíváme situace, které se tu odehrávaly v 80. letech. Je to samozřejmě i o výchově studentů na školách, důvodů je ale víc. V Českém ráji je nicméně také mnoho zařízení se vstřícným personálem. Většinou jsou to rodinné podniky. Horší jsou pronájmy, kdy někdo přijde odjinud a krátkodobě si restauraci a hotel pronajme s vidinou rychlého zisku. Tady je to na úrovni většinou velmi rychle vidět.

 

n200908061725_zap_358_09_hozdecky* Sdružení Český ráj se snaží koordinovat prostřednictvím svých členů (obce, podnikatelé…) cestovní ruch v Českém ráji. Vydáváte desítky propagačních materiálů, zastupujete region na veletrzích, provádíte průzkumy spokojenosti návštěvníků, připravujete neregionální projekty. Co je podle vašeho názoru z této činnosti nejdůležitější?

Důležitých aktivit je hodně, nedá se říct, že jedna jediná je nejdůležitější. Propagace regionu je klíčová, snažíme se vydávat propagační materiály, snažíme se spolupracovat s privátním sektorem. Přicházíme s novými tématy, jako jsou třeba regionální výrobky a jejich propagace. To je téma, které by mělo regionu dělat dobrou reklamu na pozadí tradičních výrobků, které tu vznikají.

Z dalších projektů bych chtěl vyzdvihnout přípravu cyklostezky podél celého toku Jizery, kde se nám ke spolupráci podařilo přizvat Liberecký a Středočeský kraj. Připravujeme projektovou dokumentaci, na konci letošního roku budeme podávat žádost o dotaci na realizaci prvního úseku Líšný – Malá Skála – Turnov. Připravujeme také projektovou dokumentaci na obnovu pěší Zlaté stezky Českého ráje, snažíme se spolupracovat s obcemi a památkami na tvorbě navigačního systému pro motoristy. Jde o takzvané hnědé značení, které je dovede k památkám a zajímavým místům v krajině…

 

…hnědé značení je dobrá věc, ale například na dálnici z Prahy do Turnova není ani jeden billboard s nápisem „Vítejte v Českém ráji“, pouze u Příšovic je upoutávka na liberecké hokejové Bílé Tygry…

I tohle řešíme. Doufám, že už v příštím roce se vítací velkoplošné reklamy, které projíždějící upozorní na atraktivitu místa, podaří realizovat. A nejen na dálnici, ale i na silnicích první třídy, například ve směru od Hradce Králové. Jsou to drobnosti, které jsou ale potřebné a dotvářejí atmosféru místa. Těší mě, že napříč všemi třemi našimi „českorajskými“ kraji za poslední dva roky hnědých dopravních značek významně přibylo. A na silnicích první třídy je vidět již řadu velkoplošných hnědých značek – návěstí.

* Mělo by být Sdružení také hybatelem rozvoje služeb ve smyslu pomoci obcím se zpracováním žádostí o dotace na stavbu například záchytných parkovišť a sociálních zařízení, pomoci podnikatelům s konkrétními projekty ad.?

S některými projekty se pomoci snažíme, spolupracujeme s obcemi i podnikateli. Nebudeme ale vstupovat do samotného podnikání, Sdružení Český ráj je nezisková organizace, z naší strany to bude vždy zejména poradenství a konzultace. Do budoucna vedle podpory domácích produktů chceme vydávat i doporučení návštěvníkům, které budeme upozorňovat na kvalitní poskytovatele služeb. Nepůjde o negativní reklamu, kvalitní služby vypíchneme v rovině „doporučujeme“.

 

* Často slýcháme, že rozvoj turistického ruchu je v rozporu s ochranou přírody. Co si myslíte vy?

Mluvíme o dlouhodobé udržitelnosti cestovního ruchu, a to je míněno nejen ve vztahu k přírodě, ale i k ekonomice a udržitelnosti sociální. Chceme cestovní ruch v Českém ráji dělat i za padesát let, proto je ekologický rozměr podstatný. Přicházíme s novými nabídkami aktivního trávení volného času, vše se snažíme prodiskutovat s ochranou přírody. V posledních zhruba dvou letech je spolupráce se správou CHKO Český ráj nadstandardní.

 

* Když v anketě na TvA velká část hlasujících zvolí odpověď: „Divím se, že sem ještě někdo jezdí“, zaráží vás to?

Na území Českého ráje jsou velmi exponované lokality. My místní víme, že se raději ve vrcholné sezoně vyhneme některým partiím Hruboskalska nebo Prachova. Tomu rozumím, je to daň atraktivnosti krajiny. Proto mohou být někteří návštěvníci ve vrcholné sezoně na některých místech rozčarováni. Aby nedocházelo k tomu, že to mezi Valdštejnem a Hrubou Skálou bude jako na Václaváku, snažíme se dlouhodobě nabízet jiné lokality k návštěvě. Radost mám z nové nabídky třeba na Malé Skále, nově otevřená je Riegrova stezka, pro děti areál Šťastné země, dvě velká města v regionu opravila židovské památky, jsou tu nově objevené památky mimo centrální část jako jsou třeba Staré Hrady, nebo hrad Vranov nad Malou Skálou. I naše putování za regionálními výrobky lidi odvede do dalších míst.

 

* Mohl byste vyjmenovat několik konkrétních námětů na zlepšení služeb v Českém ráji a popsat nejkřiklavější případy, které bude potřeba v nejbližší době řešit?

Dlouhodobě cítím dluh třeba na parkovišti pod Valdštejnem. Město Turnov pracuje na projektu jeho úpravy. Museli jsme se zde poprat s řadou majetkových a dalších problémů, ale ten projekt je připraven a měl by být realizován z fondů EU. Pravdou je, že na trase Turnov – Valdštejn – Hrubá Skála by určitě měla být větší a lepší nabídka služeb. Otázkou je, kam ty služby umístit, aby to nebylo v rozporu s ochranou přírody. Víc by také možná mohli dělat i dnešní poskytovatelé služeb. Dalším bolavým místem je parkoviště před hruboskalským zámkem. V přípravě je výstavba rozšířené parkovací plochy za hřbitovem asi kilometr od zámku. Do budoucna se podle mě nevyhneme diskusi na téma vzniku jednoho nebo dvou velkých záchytných parkovišť úplně dole u hlavní silnice.

 

* Český ráj za dvacet let. Bude to přívětivé místo pro dovolenou i pro život obyvatel tohoto regionu?

Doufám, že ano. Český ráj potřebuje především zkvalitnit silniční síť. Jen si nejsem jistý, že to musí být za cenu toho, že centrální částí povede rychlostní komunikace nebo dálnice. Bohužel to ale nejsme schopni moc ovlivnit. Já bych si přál, aby řešení R35 bylo v každém případě co nejšetrnější k životnímu prostředí. Pro samotný Turnov jako turistické centrum Českého ráje je daleko nejdůležitější odklon dopravy na Semily mimo střed města. To je pro rozvoj turistického ruchu v našem městě naprosto zásadní. Čili obecně, pro příjemný Český ráj za 20 let je podle mě nejdůležitější vyřešit dopravu, aby se tu vůbec dalo žít a dýchat.

Sdílet

Autor článku

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.