CHYBĚJÍCÍ CYKLOSTEZKY V TURNOVĚ – ZAMYŠLENÍ

0

V posledních několika letech došlo k rekonstrukci ulic, vedoucích napříč naším městem. Konkrétně Sobotecké (v roce 2004), Bezručovy (2007), Nádražní (2007) a ulice 5. května (2011). Součástí těchto úprav bylo i vybudování tří nových kruhových objezdů. Snaha o modernizaci města a urychlení dopravy se samozřejmě cení, nicméně projektanti při navrhování jaksi opomněli cyklisty. Pokud městem občas projíždíte v sedle kola a ne pouze autem, možná mně dáte za pravdu.

Vezměte si třeba Nádražní ulici. Zde je jasně vidět, že s cyklisty se prostě nepočítá. Mezi obrubníkem a místem, kde už projíždějí auta, je sotva půl metru místa. Přitom by bohatě stačilo trochu zúžit chodníky, které jsou někde až zbytečně široké, nebo je naopak rozšířit a zrušit nevyužívaná, někde i nesmyslná parkovací místa a hned by bylo místo na cyklostezku. Náhradou má možná být těch zhruba 50-100 metrů cyklostezky v ulici U Nádraží. I když mně to přijde spíš jako špatný vtip. Ale to není jediný strašák. Například vyjet z kruhového objezdu u Magicu do Sobotecké ulice směrem k Batě je téměř nemožné, jede-li vedle vás auto. Doslova adrenalinovým zážitkem je tzv. „Hloubka“, hlavně ve směru do centra. Trefit se mezi obrubník a případné stojící auto před přechodem, aniž bych trefil zábradlí, je vcelku umění. A to byl jen malý výčet z mnoha adrenalinových míst v centru Turnova. Občas jsem vděčný za to, že bydlím v Žižkově ulici a mohu zvolit alternativu v podobě jízdy přes Dolánky a autobusové nádraží.

Ale abych nepsal pouze negativně. Vím, že v Turnově cyklostezky jsou a také je využívám – hlavně mezi městem a Dolánkami a v okolí Dlaskova statku. Mně jde ale o cyklostezky v centru města. V tomhle má u mě velké plus například Mladá Boleslav. Cyklostezka vede paralelně s hlavní silnicí a hlavně je hojně využívána. A co se týká ostatních zemí, například v Nizozemí – konkrétně ve městě Groningen – jsou samostatné plochy, na kterých jsou „zaparkována“ jízdní kola a troufnu si říct, že tamější lidé využívají jízdu na kole častěji než auto či městskou hromadnou dopravu.

Závěrem: V současné době se plánuje rekonstrukce ulice 28. října. Mrzí mě, že se s cyklostezkou nepočítalo již při předchozích rekonstrukcích a byl bych velmi rád, kdyby se zde cyklostezka objevila alespoň v návrhu stavby. Prý tomu tak ale nebude.

Jaroslav Véle, v redakci TvA praktikující student VOŠ a SPŠ Jičín
jarda.vele@seznam.cz

Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.