STÁLE PŘICHÁZEJÍ ZÁKAZNÍCI, KTEŘÍ CHTĚJÍ KVALITU. PRO NĚ JSME TADY

0

Může David porazit Goliáše? Ptali jsme se před sedmi lety (ZDE), kdy Veronika a Karel Jiránkovi otevírali nový, moderní obchod u dálnice v Ohrazenicích, specializovaný na zahradní techniku, profesionální a hobby nářadí. Dnes můžeme prakticky s jistotou potvrdit, že i menší český obchodník může konkurovat velkým nadnárodním marketům. Musí se ale hodně snažit, naplno pracovat a mít i notný kus pověstného štěstíčka.

O 20 letech firmy Nářadí Karel Jiránek jsme si s oběma na začátku letošního podzimu povídali:

* Dvacet let, baví vás to ještě, nelezou vám ty vrtačky, sekačky a hoblíky na nervy?
Karel: Podnikání nás baví pořád, jen podnikatelské prostředí se stále větším papírováním, hlášeními, příkazy a zákazy není tak záživné. Na druhou stranu si už život jinak představit nedovedu. Člověk je sice uvázaný celé dny u obchodu, ale neměnil bych.
Veronika: Myslím, že už jsem nezaměstnatelná. Těžko bych si po dvaceti letech zvykala na něco jiného. Je pravda, že kdybychom tu měsíc nebyli, tak firma poběží – máme schopný a samostatný tým. Jsme to ale my dva, kdo musí přicházet se změnami, sledovat vývoj, jednat s dodavateli. Proměnilo se to hodně. Trh s nářadím se příchodem internetového prodeje zničil. Dnes jsou prodejci, kteří pracují z obýváků, nemají zboží skladem a dělají obchod za procento za dvě. Vítěz je jen zákazník. My jsme dříve na nářadí bývali odborná prodejna, na které dovozci nářadí lpěli. Získat zastoupení nějaké prestižní značky obnášelo spoustu povinností, to když si vzpomenu, co jsme pro to museli udělat! S internetem všechno padlo, důležité je množství prodaného zboží. Dnes si každý klikne na nejlevnější vrtačku a neřeší, kde mu ji opraví. Internetový obchod už nemusí za půl roku existovat. Na druhou stranu stále přicházejí zákazníci, kteří chtějí kvalitu a následné služby. Pro ně jsme tady.

* Jaké jsou v nářadí trendy?
K: Vývoj je překotný. Dnes jsou na trhu úplně jiné produkty než před 15 lety. Trendem je dnes akumulátorové nářadí. To se dostalo na takovou úroveň, že plnohodnotně nahradí elektrické. Kapacitou i výkonem. Je sice o něco dražší, právě o tu baterii, ale mobilita a vše ostatní, to je velké plus. Výrobci navíc nabízejí společné bateriové články pro několik strojů, takže dnes profesionální řemeslník raději sáhne po akumulátorovém nářadí. Akušroubovák je dnes často silnější než elektrická vrtačka.

* Kdo je ve firmě šéf?
K: Jak na co.

* Hádáte se?
K: Zásadní věci si vždy prosadím – že se přestěhujeme, že koupíme pozemek, že přistavíme halu…
V: Ale nápady se musí selektovat. Jiránek má vždycky z 10 chytrých nápadů dva realizovatelné (smích). Občas je potřeba vnést do toho ženský element. Nakonec se ale vždy shodneme.

* Od kolika let jste spolu?
K: Známe se od šestnácti, manželé jsme 25 let. Tím, jak jsme ale spolu 24 hodin denně, se to všechno násobí. Takže vlastně letos slavíme zlatou svatbu (smích).

* Řešíte firmu i doma?
V: Někdy se tomu nedá utéct…
K: …v zásadě ne, pouze když je nějaká krize. Ale že bych si v deset večer zapnul počítač a díval se, jestli nám ráno přijde nové zboží, to ne.

* Jak relaxujete?
V: Oba rádi cestujeme a udělali jsme si radost investicí do veterána…
K: Vysvětlím. Naše první auto bylo kupátko – Škoda 110 R – já ještě ani neměl papíry, řídila Veronika. Pak jsme ho museli kvůli podnikání neradi prodat. Před pár lety se naskytla příležitost koupit staré Porsche, které nám vzdáleně naše kupátko připomínalo. A tak jsme se obloukem vrátili k prvnímu autu. Jako správní veteránisté vyjíždíme čtyřikrát za rok za ideálního počasí…

* Začínali jste sami dva v malé prodejničce naproti Komerční bance v Palackého ulici. Pak jste se přestěhovali na Trávnice naproti divadlu, potom to byly prostory na kruhovém objezdu v Bezručově ulici a před sedmi lety nová prodejna v Ohrazenicích. Jací jste zaměstnavatelé?
V: První zaměstnanec přišel na Trávnice, dnes jich máme devět. Fluktuace je minimální. Jen nedávno po 13 letech došly síly jednomu kolegovi. Nechtěl už chodit domů po páté hodině. Pro nás to byla velká ztráta, těžko jsme se s tím vyrovnávali…

* Jste nároční?
K: Musíme být, hlavně kvůli zákazníkům, kteří jsou také čím dál víc nároční. Co do odbornosti, myslím, že zaměstnance ještě stále občas překvapuji. A důležitá je pro mě ve firmě přátelská atmosféra.
V: Když někoho nového přijímáme, musí zapadnout do kolektivu. Většinou před odborností dáme přednost povaze. Odborné znalosti se při troše snahy dají časem získat.

* Byly doby, kdy bylo těžké firmu udržet?
K: Za krize před pár lety jsme šli s obratem na polovinu. Na zavření to ale nikdy nebylo. Jen jsme museli začít prodávat i levné nářadí, ačkoliv nám to pak dělá problém v servisu. Levné nářadí se často brzy porouchá a nevyplatí se ho opravovat…
V: …a někdy si lidé kamenný obchod pletou s internetovým. Vracejí zboží a chtějí zpět peníze, reklamují věci koupené v jiné prodejně…

* Letos jste už druhou sezonu prodávali v rozšířených prostotách o zahradní techniku. Bylo to dobré rozhodnutí?
K: Jednoznačně. Dnes jsou pro nás zahradní technika a její servis nosným programem.

* Jak si dovedete držet zákazníky? Máte třeba nějaké řemeslníky, kteří u vás nakupují od začátku?
V: Ano, a je jich poměrně hodně. Profesionální řemeslníci napříč obory – instalatéři, truhláři, tesaři. A firmy. Dnes máme zhruba tři tisíce registrovaných zákazníků. A třeba Kamax má číslo 10, Zikuda šestku – máme spoustu stálých zákazníků…
K: …z některých se stali kamarádi, přátelé. Občas přijde i nějaký zákazník, že si koupil vrtačku, ještě když jsme sídlili na Trávnicích, že stále funguje, ale chce něco nového, stejně kvalitního. Jsou občas chvíle, kdy naše práce má snad nějaký smysl.

* Máte dva kluky, zajímá je nářadí?
K: Mladšího ano, starší holduje spíš počítačům a sportu, ale chodí pomáhat do obchodu na brigádu a studuje ekonomku se zaměřením na mezinárodní obchod. Ale jestli ho jednou obchod bude živit, kdo ví….

* …ptám se, jestli třeba jednou bude někdo, kdo firmu převezme.
V: Zatím se tím zabýváme jen okrajově, jako nastupující padesátníci jsme pořád ještě mladí. Ale vidíme ten problém u našich kolegů, kteří jsou o deset a víc let starší a začínali hned na začátku 90. let. Ti mají s předáním firmy opravdu velké problémy – nemají nástupce. Bojím se, že na menších městech do pár let železářství a menší obchody s nářadím nenajdete. Mladí dnes nechtějí pracovat od rána do večera, nechtějí v práci trávit tolik času.

* Plány do budoucna?
K: Budeme muset řešit prostory pro servis. Začali jsme prodávat hodně zahradní techniky a přijíždí čím dál víc lidí na pravidelný servis, čehož si velmi vážíme. Proto budeme muset hledat nové prostory, kde budeme servis poskytovat na odpovídající úrovni.
V: Stále zvažujeme, jestli máme vůbec spustit e-shop. A pokud ano, tak spíše na specializované nářadí, než na to nejlevnější zboží, které se dá sehnat všude.
K: Hlavně, aby chodili milí zákazníci, kterým rádi pomůžeme vybrat to nejlepší. A aby se nám dařilo mít v obchodě stále příjemné a profesionální prodavače, abychom všichni z naší práce měli radost.

* Děkujeme za rozhovor.

Sdílet

Autor článku

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.