Býváme v českých zeměpisných šířkách svědky spíše opačného stavu. Malý podnikatel končí, protože nemůže konkurovat velkým nadnárodním řetězcům, které diktují ceny ve většině prodejních komodit. U zahradní techniky a nářadí pro kutily i profesionály by se zdálo, že menší český podnikatel nemá ani šanci. Má. Aktivita manželů Veroniky a Karla Jiránkových je ale nicméně republikově výjimečná. „Na začátku léta otevřeme v Ohrazenicích u sjezdu z rychlostní silnice – ve směru na Liberec – nový obchod. Bude mít tři sta metrů čtverečních prodejní plochy a zákazníci tu najdou zahradní techniku, profesionální a hobby nářadí,“ přibližuje záměr Veronika Jiránková.
Stavba na okraji Ohrazenic vzbuzuje zájem veřejnosti, ta se ale většinou domnívá, že tu bude nějaký supermarket velkého potravinového řetězce. Málokoho napadne, že by obchod takovýchto rozměrů stavěl český podnikatel. „Už nám je v prodejně v Bezručově ulici těsno, chceme vystavit všechny sekačky a zahradní traktory, které máme k dispozici, chceme vedle prodejny nabídnout zázemí kvalitnímu zákaznickému servisu na větší ploše, než je tomu dosud,“ vypočítává důvody Karel Jiránek. Právě prodejna nářadí zaštítěná jeho jménem je už na Turnovsku delší dobu pojmem.
Jiránkovi začínali podnikat v roce 1997, kdy si otevřeli malý krámek s nářadím ve vrátnici Diasu naproti Komerční bance v Palackého ulici. „Byla to tenkrát shoda několika náhod. Přišel jsem o práci, měli jsme nečekané úmrtí v rodině, potřebovali jsme najít novou motivaci. Jsem vyučený nástrojař a vždy jsem doma něco kutil, takže bylo o náplni obchodu rozhodnuto. Snažíme se nabízet dražší, ale kvalitnější zboží renomovaných značek. Já mohu zákazníkovi kvalifikovaně poradit, Veronika má zase i díky svému vzdělání obchodního ducha. Je to spojení, které nám dobře funguje,“ shrnuje Karel Jiránek.
„Začali jsme s pár našetřenými tisíci, za které jsme koupili první vrtačky a nářadí. V našem oboru nelze získat zboží do komise, všechno musíte dodavatelům hned zaplatit. Nezapomenu na bezesné noci na počátku našeho podnikání, kdy jsme čekali první zákazníky. Dnes už se tomu smějeme, jak naivně jsme do toho šli. Možná ale proto, že jsme přidali i srdce, nadšení a že Jiránek nářadí rozumí, začali k nám jezdit řemeslníci ze širokého okolí. Jiránek jich dokonce pár přesvědčil, aby přestali dělat poskoky někde ve fabrice a protože jsou šikovní, zařídili si vlastní firmu. To jsou dodnes naši stálí zákazníci, ze kterých se postupně stali přátelé,“ říká Veronika Jiránková, která, když mluví o svém muži, používá zásadně jen jeho příjmení…
Malý krámek v bývalé vrátnici začal být brzo těsný, Jiránkovi proto přesídlili do větších prostor naproti vchodu do divadla na Trávnicích. Tady svoji živnost provozovali v letech 1999 až 2004. I tady ale začalo být málo místa, a navíc v centru města je to čím dál složitější s parkováním pro zákazníky. „Když pan Zikuda nádherně zrekonstruoval dům na kruhovém objezdu v Bezručově ulici, řekli jsme si, to je ono. Je tu i parkoviště, konečně jednou taky nebude našim zákazníkům někdo dávat botičky, ale budeme se o ně moci postarat, jak jsme si dlouho přáli,“ uvádí Veronika Jiránková. V nových prostorách firma sídlí od roku 2004. Nějakou dobu se Jiránkovi snažili provozovat ještě souběžně obchod na Trávnicích, brzo ale pochopili, že je dobré veškerou energii věnovat do jedněch prostor. V současné době má jejich firma šest zaměstnanců, nabídku tvoří profesionální a hobby nářadí a zahradní technika.
Do nového obchodu v Ohrazenicích se Jiránkovi chtějí stěhovat na začátku letošního léta. „Víc než rok nám trvalo, než jsme dali dohromady všechna potřebná povolení, těší nás i podpora obecního úřadu v Ohrazenicích, kde pochopili, že nestavíme žádný supermarket se sto parkovacími místy, ale větší rodinnou prodejnu, kam se budou od jara do zimy sjíždět profesionální řemeslníci, kutilové i zahrádkáři. Letošní zima nás trochu zbrzdila, tak tak jsme ještě před jejím nástupem stačili položit střechu. Nyní už čekáme, až sleze sníh a začne opravdové jarní počasí, abychom mohli skluz zase dohnat,“ rekapituluje Veronika Jiránková. Interiéry a vnitřní dispozice si manželé navrhli sami, v podstatě vše vychází z obchodu v Bezručově ulici, jen je všechno větší. Obchod bude mít celkem 300 metrů čtverečních prodejní plochy a 200 metrů čtverečních zázemí včetně servisu. Před obchodem bude k dispozici deset parkovacích míst pro zákazníky.
„Často se mě lidé ptají, jestli se dá konkurovat velkým obchodním řetězcům. Odpovídám, že dá. Stačí, když si zákazník dá tu práci a nepodlehne masivní televizní reklamě, kterou si samozřejmě menší český obchodník dovolit nemůže,“ vysvětluje Karel Jiránek. „Reklama v televizi stojí spoustu peněz a zákazník ji v podstatě v ceně ´zlevněného zboží´ stejně zaplatí. Lidé u nás v prodejně často ke svému zklamání zjistí, že máme stejné zboží ještě levnější než to, co jinde koupili v takzvaně výhodné akci.“
„V našem oboru je velmi složité najít kvalifikované, pracovité a technicky nadané prodavače, kteří jsou pro úspěšně fungující obchod nepostradatelní. A my jsme v tomto směru zatím vždycky měli šťastnou ruku při jejich výběru,“ dodává k tématu Veronika Jiránková.
„Naší konkurencí nejsou v podstatě ani tak velké řetězce, ale internetový obchod. Zákazník k nám přijde, nechá si vše předvést a potom zboží koupí o pár stovek levněji na internetu. Dobře. Jenže za měsíc ho máme v obchodě zpátky a chce po nás, abychom mu vrtačku nebo sekačku opravili zadarmo v záručním servisu. Je těžké takovým lidem vysvětlovat, že jsme povinni poskytnout záruční servis jen u nás koupenému zboží. Představte si, že si koupíte značkové džíny v Mladé Boleslavi v supermarketu a chtěli byste je reklamovat v nějakém obchodě v Turnově. Napadne vás to vůbec?“ glosuje Veronika Jiránková.
„Právě proto klademe takový důraz na kvalitní zboží, které se snažíme nabízet za rozumné ceny. Právě proto všem svým zákazníkům nabízíme i kvalitní servis. Možná, že některé zboží je skutečně přijde o něco dráž, protože velkým řetězcům ve všem konkurovat nemůžeme, ale u nás mají jistotu konkrétní tváře prodejce a konkrétního servisu. Na tom od počátku stavíme své podnikání. Prodávat umí – s nadsázkou – každý, ale o zákazníka se postarat i po koupi zboží, to se v Čechách ještě stále jaksi nenosí. Přál bych si, aby se tohle změnilo,“ uzavřel Karel Jiránek.