eSPORT ROZHODNĚ NENÍ ESKYMO ULOŽENÉ K LEDU

0

Celosvětová pandemie koronaviru ovlivnila veškerý náš život, jehož nedílnou součástí je samozřejmě pohyb, resp. sport. Dalo by se říci, že s omezením sportovních fyzických aktivit se tím víc začne dařit tzv. elektronickému sportu, zkráceně eSPORTU. Ano, toto poměrně nové sportovní odvětví, které samo o sobě vlastně popírá podstatu sportu, tedy v již zmíněném pohybu, ve svém razantním progresu neustále pokračuje. Ač jej jistá část veřejnosti z některých pohledů vnímá negativně, čísla hovoří víc než jasně o tom, že její další, dost podstatná část se v něm našla – herně či dokonce existenčně.

Jak se obecně uvádí, eSPORT je organizované soutěžní hraní hráčů nebo týmů v jakékoliv hře a na jakékoliv platformě (PC, konzole, mobil). Soutěže mají jasná pravidla a účastnit se jich mohou jak amatérští, tak profesionální hráči. Často se objevuje také pojem gaming, což je obecný výraz pro hraní her, zpravidla však nejde o organizovanou soutěž mezi hráči nebo týmy, ale spíše hraní v tzv. single módu.

Naopak herní tým, klub nebo organizace jsou zpravidla právním subjektem, který slučuje hráče, kteří je reprezentují. Organizace pro tyto hráče vytváří zázemí a podmínky pro co nejlepší herní výkony. Stejně jako ve sportu zde existuje amatérský a profesionální statut hráče. Profesionálem je ten, kdo má podepsanou smlouvu v určitém klubu nebo organizaci, reprezentuje jeho barvy a dostává za to pravidelnou odměnu, takže se hraní věnuje na plný úvazek. Do hry tady výrazně vstupují také sponzoři. Poloprofesionální nebo amatérský hráč pravidelný příjem nemá, avšak organizace za něj často hradí náklady spojené s jeho účastí v turnajích a poskytuje mu další dohodnuté výhody. Organizátoři vytváří turnaje buď na online platformách, tzn. hráči mohou hrát z domu přes internet, nebo ve formě offline turnaje, kterých se účastní na pořadatelem určené lokaci a zpravidla se na ně musí kvalifikovat. Nejlepším světovým hráčem je Johan „NOtail“ Sundstein, který si ve hře Dota 2 podle dostupných informací přišel už na 6,8 milionu USD! Jen pro porovnání, v Česku kraluje Tomáš „oskar“ Šťastný, který jich hrou Counter-Strike vydělal 328 tisíc.

Začátky a masivní nástup esportu se tradují ke konci 90. let a v současnosti se z něj stal světový kolos, do kterého začaly investovat jak renomované značky, tak i celebrity světového showbyznysu a sportu. Není divu, podle odhadů činí velikost tohoto trhu ročně 1,3 bilionu dolarů, a také v Česku, kde to bylo „jen“ 50 milionů, za posledních šest let vzrostl šestinásobně! Prosazovat se tu začal už v roce 1997, Česká asociace elektronického sportu byla zaregistrována 20 let poté, nyní má 1 450 registrovaných hráčů.

Jak vyplývá z jí zveřejněných informací, esport ve světě sleduje 518 milionů lidí a u nás již 893 tisíc. Z toho téměř jedna čtvrtina se do turnajů zapojuje pravidelně. Do české síně slávy založené už v roce 2016 byl tehdy uveden Ivan Lazarov a po dalších letech pak postupně přibyli Erik Laštach, Petr Žalud, Pavel Mikeš a v roce 2020 Michael Hladík. Znám už je také první vítěz eFotbalisty roku, kterým se stal Lukáš Pour z Viktorie Plzeň. A jak jsou na tom muži versus ženy? „Ve světě tvoří podíl hráčů ze 78 % muži, v Čechách je to 89 %, přičemž ovšem podíl žen neustále roste,“ uvádí PLAYzone. Typický fanoušek esportu v ČR je muž ve věku 15–29 let žijící v Praze a okolí nebo na Moravě. Nejoblíbenější hrou je Counter Strike a League of legends, hrané vesměs na PC a mobilech.

Je logické, že i v Turnově se najdou aktivní příznivci tohoto druhu sportu. Student 2. ročníku zdejší Střední zdravotnické školy Pavel Žabka „jezdí“ Formuli 1 již třetím rokem. Ze své anonymity tento velký introvert vystupuje hlavně svými výkony. Především na mokré trati dosahuje v silné konkurenci skvělých časů. „Mé dosavadní maximum je trať Monaco s časem 1:21,372 minut, což odpovídalo dojezdům na druhé pozici mezi amatéry v roce 2019, takže stále mám motivaci s tím ještě něco udělat,“ říká závodník, jenž na svém PC trénuje každý den minimálně dvě až čtyři hodiny, aby se v nejbližší době pokusil na imaginárním okruhu atakovat příčku nejvyšší.

Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.