SDRUŽENÍ ČESKÝ RÁJ ZNÁMÉ I NEZNÁMÉ

0

Trochu mě mrzí, že vlastně místní ani moc nevědí, že nějaké Sdružení Český ráj existuje a co dělá. Většinou si nás spojují s íčkem – tedy s Regionálním turistickým informačním centrem, které sídlí na náměstí, a nejsou vlastně úplně daleko od pravdy. Infocentra jsou našimi důležitými partnery, a nejen to turnovské. Spolupracujeme s informačními centry v Železném Brodě, Semilech, Nové Pace, Lomnici n. P., Jičíně, Sobotce, Mladé Boleslavi, Mnichově Hradišti a řadou dalších menších nebo sezonních infocenter, které jsou vlastně naše prodloužené ruce v regionu. Poskytují návštěvníkům námi vytvořenou nabídku propagačních materiálů a dalších výstupů a nám zprostředkují zpětnou vazbu, zda nabídka odpovídá požadavkům,“ říká Jitka Kořínková, ředitelka Sdružení Český ráj, jehož sídlo najdete v pronajatých kancelářích na Střelnici v Turnově.

Titulní strana webu www.cesky-raj.info

Sdružení Český ráj existuje už od června 1992, kdy bylo založeno většími městy regionu s cílem společné propagace turistického regionu Český ráj. Činnost organizace až do roku 2007 zajišťoval především tehdejší odbor cestovního ruchu turnovské radnice ve spolupráci se zástupci Jičína a Mladé Boleslavi. V roce 2007 se Sdružení zprofesionalizovalo. Prvními zaměstnanci byli právě Jitka Kořínková s Jiřím Lukešem, pozdějším ředitelem a koordinátorem projektu Greenway Jizera.
„Rozjížděli jsme certifikaci regionálních produktů, projekt cyklostezky Greenway Jizera a připravovali velké projekty do ROPu, čili dotačních programů z fondů EU. Vznikla i celá řada poměrně prestižních propagačních materiálů, nové webové stránky patří k nejnavštěvovanějším v regionu. Nyní, kdy podpora z evropských projektů skončila, jsme se vrátili zase tak nějak na začátek. Díky členským příspěvkům a dotacím z Libereckého, Královéhradeckého a Středočeského kraje organizace funguje celkem stabilně, i když vždycky by to mohlo být lepší,“ přibližuje Kořínková (na snímku).

Hlavní pracovní náplní Sdružení je zajišťovat prezentaci turistické oblasti Český ráj s využitím všech dostupných marketingových nástrojů. „Vydáváme propagační materiály – Turistické noviny Český ráj, katalog turistické nabídky a služeb, tiskoviny k produktu Greenway Jizera (katalog, vodácký průvodce, mapa – pozn. aut.), tipy na výlety, mapy, jízdní řády cyklobusů… Dnes tato tradiční aktivita částečně ustupuje ve prospěch online prezentací. I tady se snažíme nezaostávat. Spravujeme webovou prezentaci www.cesky-raj.info, která má ročně přes milion návštěvníků, a další produktové weby – například k již zmiňované Greenway Jizera či regionálním produktům,“ doplňuje ředitelka.
Sdružení provozuje facebookový a instagramový profil regionu a nový youtube kanál. Novinkou jsou krátká videa věnovaná regionálním výrobcům a také audio nahrávky českorajských pověstí. Sdružení zajišťuje také prezentaci regionu na veletrzích cestovního ruchu u nás a v zahraničí, vydává tiskové zprávy, zpracovává statistiky návštěvnosti, systematicky buduje vlastní fotobanku. Sdružení úzce spolupracuje s CHKO Český ráj i s Geoparkem UNESCO.

„Smyslem našeho počínání je informovat návštěvníky, kteří do regionu přijíždějí, nebo o tom uvažují, o dostupné turistické nabídce. Vzhledem k tzv. overturismu neboli přetížení řady lokalit – například Hruboskalsko, Prachovské skály, údolí Plakánek či Maloskalsko usilujeme o propagaci šetrné turistiky, tedy například využívání cyklobusů a dalších forem veřejné dopravy, poukazujeme na místa méně známá a přesto atraktivní a vytváříme mimosezonní nabídky. Hlavním záměrem už dávno není nalákat do regionu co nejvíce návštěvníků, spíš zachovat náš krásný kraj, aby se tu dobře cítili jeho návštěvnici i obyvatelé.“

Letní jízdy parního vlaku Českým rájem

Zámek Humprecht

Letošní rok bude bohužel z důvodu pandemie koronaviru hodně specifický. Některé akce již musely být odvolány. Jiné nicméně jsou dál připravovány a všichni věří, že se budou moci uskutečnit. Hlavním tématem pro rok 2020 je Pohádkový Český ráj. Pro nejmenší návštěvníky jsou připraveny Cestoknížky a 12 pověstí, s nimiž lze hravou formou poznávat celý region. Rok 2020 je ve znamení vévody Albrechta z Valdštejna. I v tomto případě byla již část akcí s tím spojená odvolána, další by se ale podle aktuálního vývoje mohly konat. „Na přelomu května a června začaly v Českém ráji jezdit oblíbené cyklobusy, na jejichž propagaci se podílíme, chceme vytvořit nové tipy na výlety související právě s těmito trasami autobusových linek. Pro návštěvníky Českého ráje také stále aktualizujeme nabídku kvalitních lokálních produktů, kterým propůjčujeme značku Regionální produkt Český ráj jako záruku místního původu, ruční výroby a šetrnosti k životnímu prostředí (viz www.regionalniprodukt.cz). Na sezonu budou jako každý rok připraveny Turistické noviny 2020 s jízdními řády turistických autobusů a řadou tipů na méně známá místa v regionu,“ uzavírá Jitka Kořínková.

Další informace najdete na www.cesky-raj.info a dalších webech a sociálních sítích Sdružení Český ráj.

Valdštejnovo náměstí v Jičíně

Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.