KRAKÓW A OŚWIĘCIM ANEB PROČ JE DOBRÉ MÍTI FUJI X100F

1

Město polských králů a pár desítek kilometrů od něho zmar všeho lidstva. A k této poznávací cestě jeden fotoaparát s jedním objektivem. Fuji X100F plní bezpečně roli společníka i prodloužené mysli fotografa. Na cestách, chcete-li zachytit spíš atmosféru než klasickou turistickou fotku typu „tady jsme byli“, víc nepotřebujete.

Moje Fuji X100F

Koncept Fuji X100 vychází z fotopřístroje s průhledovým hledáčkem typu Leica. Už první verze z roku 2010 vzbudila zasloužený ohlas u fotografů, kteří Leicu tak jako já chtěli, ale tolik peněz za ni dát nemohli, nechtěli, nebo třeba postrádali autofokus či něco jiného. Řešením je právě některá dnes už ze čtyř verzí Fuji X100.

Ta první je dnes už legendou, viděl jsem jí v rukou art fotografů, i můj přítel, architekt Jiří Kubát, který ji v našem regionu měl první, s ní fotografuje dodnes. Jak říká, to kouzlo nevypočitatelného, že nikdy pořádně neví, co se po fotografování na monitoru objeví, trochu připomíná analog, když jste teprve po vyvolání filmu pořádně zjistili, co jste vlastně nafotili. Právě pro onu pozitivní nevypočítatelnost a pro posun zobrazení tolik první verzi milují umělečtí fotografové.

Krakov, Polsko (Fuji X100F, 1/280, clona 2, 800 ISO)

Popravdě, fotograf reportáží, za kterého se tak nějak považuji, raději sáhl po druhém modelu Fuji X100S. Ten už měl přece jen rychlejší autofokus a výstup tak má fotograf více pod kontrolou. Já začal pracovat až s třetí verzí – X100T. Té dle mého můžeme vyčíst jen pár drobností. Rozlišení 16 MB je dostatečné, obrazový výstup bezproblémový, pro reportážní fotografii je ale problematická prodleva při spuštění. Uteklo mně pár záběrů, než se fotoaparát probudil, a to mě docela štvalo.

Fuji X100F + 2 náhradní baterie, víc na cesty nepotřebujete

Vloni přišla Fuji X-T2 (Pro2) s joystikem pro změnu zaostřovacího bodu, s prodlevou na startu již téměř srovnatelnou s DSLR a především kompenzací expozice v podobě standardních plusů a mínusů a hlavně možnosti ovládací kolečko kompenzací nastavit na „C“ a k posunu expozice používat dva rollery, jeden na čelní straně pod spouští a druhý zrcadlově na zadní straně aparátu. Jedná se o jeden z nejrychlejších fotoaparátů, jaký dnes můžete mít. A když tohle páni inženýři z Fuji přenesli do X100F, je tu něco, co by každý reportážní fotograf a cestovatel měl mít, nebo alespoň vyzkoušet. Dle mého tady zaostává i legendární Leica.

Pojďme si stručně projít hlavní výhody (technická data a laboratorní výsledky měření prosím hledejte jinde):
– rychlost náběhu fotoaparátu – žádný záběr vám už neuteče
– autofokus srovnatelný s X-T2, a ten je rychlejší než většina profi zrcadlovek
– maximální možnosti individuálního nastavení
– zabudovaný ND filtr
– kombinace průhledového a elektronického hledáčku

Krakov, Polsko, Wawel, relikviář sv. Jadwigi (Fuji X100F, 1/80, clona 2, 6400 ISO)

– elektronický hledáček nemá žádnou prodlevu, takže „švenkování“ je naprosto plynulé
– elektronický hledáček je tak jasný, že když se na chvíli vrátíte k profi zrcadlovce, bude vám hledáček zrcadlovky připadat temný (X-T2 má ještě světlejší)
– výborné rozlišení a šum i na větších hodnotách ISO (nepřeceňujme ale čip APS-C v konkurenci s FF!)
– simulace filmů, především Acros pro čb fotografii; jednou vyzkoušíte a pozor – je to návykové
– naprosto tichá závěrka (i ta mechanická, nejen elektronická, která umí dokonce 1/32 000)
– závěrka je centrální, takže nemáte problém synchronizovat v podstatě jakýkoli blesk na jakýkoli čas, i když popravdě, kouzlo konceptu X100 je právě v tom, že žádný blesk nepoužíváte!
– dostatečně jasný zadní displej; jen za opravdu jasného slunečného počasí je lepší použít hledáček
– vidíte, co vyfotíte, proto až na výjimky výtvarné, portrétní a třeba krajinářské fotografie je zbytečné skladovat soubory RAW, protože v případě přesné expozice je postproces minimální
– ovládání telefonem přes vlastní wi-fi
– nenápadnost, i pořadatelé, kteří vám zakážou vstup s levnou zrcadlovkou, tak vás budou považovat za kompaktáře; lidé na ulici většinou netuší, že je fotíte, jste přímo uprostřed děje, nerušíte, neupozorňujete zbytečně na sebe
– bytelný celokovový přístroj do nepohody, plastů zde moc nenajdete…

Krakov, Polsko (Fuji X100F, 1/280, clona 4, 800 ISO)

Kde by ještě měli inženýři v Japonsku přidat?
– diskutabilní je výklopný displej, má to své ortodoxní zastánce i odpůrce, u X-T2 výklopný displej využívám poměrně často, tady je to těžké rozhodování, kamera je malá, využil bych ho jen velmi málo, ale občas ano; když v dalších verzích bude, bude záležet, jak moc se kvůli tomu fotoaparát zvětší
– při kontinuálním zaostřování zmizí z hledáčku hodnota času a clony, a to mně tedy dost štve, přitom je to dle mého jen úprava SW!
– k dispozici je digitální konvertor, který umožňuje prodloužit ohnisko na 35 a 50 mm de facto ořezem výstupních dat; kvalita ale není moc dobrá, hodí se jen, když je to opravdu nezbytné; tak tady by se možná mohlo zapracovat, aby byla kamera flexibilnější
– výdrž baterie; to je často diskutováno, baterie vydrží tak kolem 300 expozic včetně prohlížení či fotografování přes displej, mívám s sebou vždy tři baterie
– možná se budete divit, ale dalších výhrad nemám, tohle tělo mě přímo přirostlo k ruce a je mým každodenním společníkem; jak jsem při předchozích modelech jasně věděl, co ještě chybí, tady si dovedu představit, že verze F pro mě klidně může být verzí konečnou a sám jsem zvědav, v čem bude X200 tak převratná, abych byl donucen k nákupu; dotykový displej? – díky, nechci

Krakov, Polsko, interiér kostela P. Marie (Fuji X100F, 1/240, clona 2, 6400 ISO)

Solné doly Wieliczka, chrám vytesaný 160 metrů pod zemí, Polsko (Fuji X100F, 1/125, clona 2, 3200 ISO)

JAK SE FOTÍ S FUJI X100F?
Už jsem to nastínil. Tenhle foťák můžete mít u sebe stále, nepřekáží, výstup je lepší než z většiny zrcadlovek, pokud se profotíte až k tomu, že vám objektiv 2/35 mm (po přepočtu na „kinofilm“) bude vyhovovat a v hlavě se vám rozsvítí, protože toho ohnisko je přímo geniální, tak nic víc nepotřebujete. Pravda, zvyklý na výměnné objektivy jsem neodolal a koupil oba konvertory, mívám je s sebou, ale jde spíš o psychiku. Vím, že mohu ohniska měnit, ale využil jsem to jen několikrát. Širokoúhlý konvertor se hodí ve stísněnějším prostoru, telekonvertor při portrétu. Oba je dobré mírně zaclonit, s otevřenou clonou není kresba moc kvalitní – na středu ještě docela ano, rohy už jsou příliš měkké. Jak X100F umožňuje i digitální změnu ohniska, tak se s telekonvertorem dostanete až na 100 mm, kvalita ale zaostává, nepoužívám to.

Ze zrcadlovek jsem zvyklý fotografovat na plně manuální režim, u Fuji jsem si nejvíce oblíbil režim s předvolbou clony. Kompenzace expozice je tu vyřešena otočnými rollery, navíc expozimetr je velmi přesný, takže se na něj můžete ve většině případů spolehnout. Navíc v kombinaci s elektronickým hledáčkem vidíte, co vyfotíte, ne jako u zrcadlovky, kdy obrázek musíte kontrolovat na displeji až po expozici.

Krakov, Polsko (Fuji X100F, 1/280, clona 2,2, 800 ISO)

A co lze pro tuto kameru přímo doporučit, je automatické nastavení citlivosti ISOauto. Máte k dispozici tři možnosti, a přiznám se, že od nastavení a vyladění hodnot jsem již ISO manuálně nezadával.

Mé hodnoty nastavení ISOauto:
– auto1: 200 až 12 800 ISO, nejkratší čas 1/250s
– auto2: 400 – 3200 ISO, 1/250s
– auto3: 800 – 6400 ISO, 1/250s

Tato nastavení jsou výsledkem dlouhodobého zkušení a přemýšlení. Poslední rok jsou již neměnná, určená jsou hlavně pro reportážní fotografii. Proto je tu nejnižší hodnota času 1/250s nastavena jako základní, protože zastaví i rychlejší pohyb (občas manuálně nastavuji 1/500s). Dodám, že automatika vám při zhoršených světelných podmínkách i v rámci ISOauto nabídne nižší hodnoty než 1/250 a je na vás, jestli to budete akceptovat.

Osvětim – Březinka, Polsko (Fuji X100F, 1/400, clona 5,6, 400 ISO)

Auto1 je vhodné pro většinu situací, do kterých se dostanete, třeba v Krakově jsem ji používal nejvíc. Umožní vám najednou fotit uvnitř kostela a bez nějakých komplikovaných změn v nastavení hned venku před ním. Úskalí je hodnota 12 800 ISO, kterou lze považovat za mezní a její využití je právě v tom temném kostele, jinak se vám může stát, že automatika vám ji tam ponechá i v případě, že byste mohli fotit nižšími hodnotami ISO.
Proto mám na výběr další možnosti. Auto2 pro většinu situací venku. Do hodnoty 3200 ISO vím, že výstup bude výtečný, nejnižší nastavení na 400 ISO zase pro automatiku znamená pokyn, že preferuji vyšší rychlost závěrky. To samé téměř platí pro auto3, ale s tím rozdílem, že jako nevyšší hodnota je 6400 ISO, to proto, aby mě při rychlém focení, kdy není čas každý záběr kontrolovat, automatika nezradila, a nehodila mě tam zbytečně 8000 nebo 12 800 ISO.

Nastavení Fn tlačítek

Co si při fotografování s Fuji opravdu zamilujete, je možnost na prakticky každé ovládací tlačítko přičlenit nějakou funkci podle vlastního výběru.
Mé nastavení Fn:
Fn1 a 2 – nastavení typu závěrky (mechanická, elektronická, kombinace obojího)
Fn3 – simulace filmu
Fn4 – vyvážení bílé
Fn5 – nastavení ISO

Takto máte po ruce prakticky a rychle vše, co potřebujete. Výhodou je, že v podstatě totožně si to můžete nastavit i u X-T2 (Pro2), takže se vám to dostane do hlavy. Jak říká můj kamarád Radek Petrášek z četky, není nic horšího, než fotit na dvě těla, každé jiné, a místo focení přemýšlet, co mám kde jinak nastavit.

Standardně mám nastaveno sériové snímání s frekvencí 4 snímky za vteřinu (nastavit lze až 8), jen při kontinuálním ostření vám zmizí hodnoty času a clony, což pak někdy v průběhu fotografování musím kontrolovat, to ale doufám, že bude opraveno v rámci nějakého firmware. Doporučuji také si fotoaparát dovybavit kovovým gripem, lépe se drží a i tím ochráníme fotoaparát před mechanickým poškozením. UV filtr na objektiv považuji za samozřejmost a hodí se i sluneční clona, která fotoaparátu sluší – je to nádherná retro kamera, mojí ženou jediná povolená milenka!

Foto-video z nacistických vyhlazovacích táborů Osvětim a Osvětim – Březinka (Fuji X100F, simulace filmu Acros čb)

Tak vám přeji, ať to fotí a jestli jsem vám něčím přispěl k přemýšlení, tak vězte, že větší ambicí, než sdílet radost z fotografování jsem při psaní neměl.

Průvodce Georgi Bečev, Krakov, Polsko (Fuji X100F, 1/300, 3,2, 800 ISO

Jako pozadí představení fotoaparátu mně posloužil krátký výlet do Polska. V Krakově jsme měli štěstí na počasí – lilo jako z konve a bylo pošmourno (co víc si pro fotografování pro takovýto článek můžete přát). V Osvětimi je to už tak dost depresivní. Optimistické je, že tam ročně zavítá 1,5 milionu lidí, tak doufám, že někoho, kdo bude tvrdit, že žádný holocaust nikdy nebyl, nepotkám… (Poděkování patří CK Kellner z Písku a hlavně Georgi Bečevovi, protože já když se dám do focení, tak přestanu vnímat ulice a jsem schopen zabloudit kdekoli.)

Osvětim – Březinka (Fuji X100F, 1/250, 4.0, 400 ISO)

Osvětim – Březinka (Fuji X100F, 1/250, 2.0, 4000 ISO)

Osvětim – Březinka (Fuji X100F, 1/250, 2.0, 6400 ISO)

Osvětim – Březinka (Fuji X100F, 1/220, 4.0, 3200 ISO)

Sdílet

Autor článku

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.