VRAKY VE MĚSTĚ

0

O současné i budoucí podobě dopravy v Turnově už byly popsány stohy papíru a vyčerpány stovky megabytů počítačových pamětí. Není žádným tajemstvím, že řešení, které tak jako tak musí přijít, si ještě vyžádá desítky hodin jednání o více či méně optimálních variantách dopravního provozu, která spolykají nemalé finanční prostředky. Přestože můžeme snadno propadnout dojmu, že výsledky mají přijít z vysokých politických příček, každé, byť minimalistické zlepšení má svůj význam.

V posledních dnech se pozornost turnovských obyvatel exponuje do nádražní čtvrti. Může za to otevření autobusového terminálu i stavební práce ve Studentské ulici, ulici Kosmonautů i v aleji u zdejší mateřské školy. Jistě nejsem daleko od pravdy, že patrně všechna turnovská sídliště se potýkají s nedostatkem parkovacích míst. Sotvakdo mohl v 60. až 80. letech minulého století, kdy se sídliště budovala, tušit, do jakých hodnot vzroste počet automobilů v naší zemi. Vyšetřit si „to své místečko“ je proto dnes velmi pošetilé, když při ranním odjezdu nemohu tušit, kde a jak daleko od svého domu budu muset zaparkovat večer. Právě Studentská ulice v blízkosti bloku „A“ a ulice Březová, Květinová a Sportovní jsou transparentní ukázkou absolutně nedostačující kapacity parkovišť, která alespoň zde, jak již víme, má své řešení. Řidiči jsou proto nuceni obsazovat obě krajnice Studentské ulice a v mnoha případech zajíždět přímo do zeleně. Uvědomíme-li si, že sídliště stojí v oblasti, která se ještě před několika desetiletími používala jako zdroj materiálu pro výrobky místní cihelny, jsou nezpevněné plochy těžko schopny nápor popojíždějících vozidel snášet. O každé místo na asfaltu se proto vede mlčenlivý sousedský boj.

n201111211547_zap_341_2011_vrakyA zde se konečně dostáváme k jádru pověstného pudla. Všímáme-li si vozidel na zdejších parkovištích, překvapí nezanedbatelné procento odstavených vraků. A tak třeba před blokem „A“ ve Studentské zahnívá přinejmenším rok na protějším trávníku Škoda 100 MB de luxe. Takové vozidlo by dnes potěšilo nejednoho začínajícího veteránistu, zakoukaného do tzv. youngtimerů. A jeden takový to již zkusil, když na vůz umístil cedulku s nabídkou, že se o veškeré papírování, spojené s odhlášením a odvozem postará. Leč marně. Babička stovka se dál propadá do měkké hlíny a uhnívá.

V jejím těsném sousedství postupně umírá mnohem mladší, leč neméně zašlý Fiat Punto. Na rozdíl od předchozího stojí tohle auto přímo na krajnici a tvoří překážku dopravního provozu v ulici (umocněnou například při odklízení sněhu). Obě vozidla mají registrační značky, které prozrazují, že jednomu vypršela technická v květnu letošního roku a druhému dokonce už v srpnu 2008.

n201111211548_zap_342_2011_vrakyDalší lahůdka na nás čeká v Květinové ulici. Zde, obdobně jako v Březové a Sportovní, jsou parkoviště viditelně pro požadavky nájemníků poddimenzovaná – kapacitně i velikostně. Stojí se, kde to jen trochu jde. Mohu si proto jenom ťukat na čelo, proč dvě z parkovacích míst blokují přes rok odhlášená vozidla bez značek. Prorezavělý modrý Favorit sice zmizel před měsícem při nutnosti vyklidit parkoviště kvůli průjezdu stavební techniky, ale obtěžoval tu přesto dostatečně dlouho. Vedle něj postavený letitý Ford Fiesta stojí na stráži věrně dál.

Ohbí Studentské ulice za „šroubárenským“ blokem zdobil ještě na jaře Trabant, jemuž kdosi vtipně vyrobil kopii SPZ vozidla z jiné části parkoviště. Sice zmizel, ale dnes už na jeho místě stojí Peugeot – bez značek. Mohu se klidnit myšlenkou, že majitel není zimní řidič, proto registrační značky odevzdal na nějaký čas do depozitu, ale nějak se mi tomu nechce věřit. Takže další blokované místo.

n201111211548_zap_343_2011_vrakyAni u sousedů za lávkou nad průtahem není místa nazbyt. Přesto tu své poslední dny nějaký ten pátek tráví démonický Citroën s pražskou RZ. Internet ukáže, že pojištění odpovědnosti z provozu vozidla bylo zaplaceno do 25. listopadu 2007.

Vraky. Těžko říct, co jejich majitele vede k tomu, že se svých „miláčků“ nedokážou zbavit. Snad je to personifikace vozidla v naší společnosti a jeho povýšení na člena domácnosti, když nás přece dovezlo na první dovolenou na Západ, snad lenost, ignorance, charakteristické české syslení, či strach z administrace při jeho likvidaci. Leckteré pohnutky lze pochopit. Méně již skutečnost, že automobily, které nám stále ještě slouží, si pak musíme ničit okolí svých domů a přetvářet je v bahnité laguny a svá auta v účastníky věhlasné Camel Trophy. Než se revitalizace sídlištních ploch uzavře, pomohlo by i několik uvolněných parkovacích míst k vylepšení života u nádraží.

Situace na Výšince, na Přepeřské nebo v Zahradní ulici mi tak podrobně známa není, ale nedivil bych se, že tam rovněž nejeden plechový „ležák“ sní svůj sen o věčnosti.

Pavel Jakubec, foto autor
paveljakubec@seznam.cz

Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.