O možnosti nájezdu na silniční průtah Turnovem u autosalonu Ford v Ohrazenicích směrem do centra, který by byl zásadní pro snížení dopravy v Nádražní ulici, protože by do ní auta jedoucí z okolních spádových obcí vůbec nezajížděla, se mluví už hodně dlouho. Před lety si to navíc zdejší řidiči při rekonstrukci dolní části Nádražní ulice vyzkoušeli a vše fungovalo ke spokojenosti všech. Ve hře je již dlouhé roky i druhý sjezd a nájezd z průtahu v horní části Fučíkovy ulice. Ten měl být postaven v podstatě současně se zprovozněním severního obchvatu města, ale zde bydlící občané tehdy stavbu zablokovali. Tento sjezd a nájezd by měl řešit především dopravní obsluhu firem Grupo Antolin a Správa a údržba silnic LK a zklidnit dopravu ve Fučíkově a Nádražní ulici. Nyní se po letech toto téma opět vrací.
Veřejné projednání návrhu obou dopravních staveb se uskutečnilo ve středu 14. října v jídelně ZŠ v Alešově ulici. Setkání se zúčastnilo zhruba 50 lidí, převážně obyvatel Fučíkovy ulice. „Dohodli jsme se starostou Ohrazenic, že oba sjezdy a nájezdy budeme řešit společně jako spojené nádoby. Buď budou oba, nebo nebude nic,“ řekl úvodem starosta Turnova Tomáš Hocke. Jak doplnil, je zde příslib z Ředitelství silnic a dálnic ČR, že oba sjezdy a nájezdy vyprojektuje a zafinancuje, město by to tak nic nestálo. „Nájezd u Fordu by uvítali hlavně obyvatelé z okolních obcí, jejichž starostové mě již v minulosti s tímto přáním kontaktovali, ve Fučíkově ulici by mohlo dojít k celkovému zklidnění, kamiony by touto ulicí již neměly důvod jezdit, ulice by mohla být v tzv. režimu 40, což znamená sníženou rychlost, a mohla by tam být i další dopravní opatření, třeba zvýšené přechody a podobně. Nájezd a sjezd se samozřejmě dotkne obyvatel především posledního bytového domu pod průtahem a dvou tří rodinných domů na druhé straně ulice,“ doplnil Hocke.
S občany žijícími v těchto domech starosta již jednal. Někteří se stavbou zásadně nesouhlasí, jiní mají podmínky ve smyslu vylepšení bytů a domů – nová okna či fasáda, jsou tu i požadavky na výstavbu nových domů někde jinde v katastru města. V polovině listopadu bude také k dispozici dopravní model, který naznačí, jak se změní doprava v případě stavby obou nájezdů. O realizaci nájezdu a sjezdu ve Fučíkově ulici mají rozhodovat zastupitelé Turnova na svém listopadovém zasedání. Zastupitelé Ohrazenic jsou podle starosty Františka Nováka většinově pro obě stavby, vnímají je ale v logické návaznosti na sebe a jejich výstavba má proběhnout najednou.
Občané z horní části Fučíkovy ulice, na rozdíl od obyvatel dolní části, stavbu spíše odmítají. Zazněl i návrh, že než sjezd a nájezd, uspokojivě by situaci řešil kruhový objezd u čerpací stanice Kontakt. Podle starosty, který toto již projednával s příslušnými orgány, ale tohle není možné, protože se jedná o mezinárodní komunikaci vedenou navíc ve čtyřpruhu. Byla diskutována i možnost výstavby příjezdové komunikace ke Grupo Antolin od křižovatky na Harrachov přes současnou zahrádkářskou kolonii. Další občané, hlavně ti z dolní části Fučíkovy ulice a Ohrazenic, stavbu vítají jako přínosnou s tím, že je třeba vyhovět všem hygienickým normám a vyjít co nejvíce vstříc lidem žijícím v sousedství budoucího sjezdu a nájezdu. „Když bude tlak od občanů z Fučíkovy ulice velký a zastupitelé záměr neschválí, nebude se stavět nic. ŘSD dá peníze jinam a dopravu v Nádražní ulici, především v její dolní části, budeme muset ponechat osudu, protože jiné řešení na zklidnění dopravy v této části města asi těžko vymyslíme. Není ale mým cílem jít tvrdě proti odporu lidí, jsou města, kde je dopravní situace ještě mnohem horší,“ poznamenal závěrem starosta Tomáš Hocke.
Pro zajímavost: V závěru setkání v ZŠ v Alešově ulici proběhlo hlasování přítomných. Pro podporu výstavby obou nájezdů a sjezdu se vyslovila mírná nadpoloviční část občanů.
Se studiemi obou dopravních staveb se můžete podrobně seznámit na webu města Turnova v sekci územní plánování / dopravní studie – ZDE