KRAJŠTÍ RADNÍ PROJEDNALI STUDII PROVEDITELNOSTI ŽELEZNIČNÍHO SPOJENÍ Z LIBERCE DO PRAHY

0

Liberecký kraj řeší již dlouhou dobu nevyhovující železniční spojení Liberce s Prahou. Rada kraje projednala výstupy ze studie proveditelnosti železničního spojení Praha – Mladá Boleslav – Liberec, kterou nechala zpracovat Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Studie doporučuje řešit pouze úsek Praha – Mladá Boleslav. Kraj však nadále požaduje vybudování nové trati v úseku z Prahy do Liberce s jízdní dobou maximálně 60 minut, a proto na SŽDC zašle zásadní připomínky. Kraj seznámí se stanoviskem také nového ministra dopravy.

„Železniční spojení mezi Libercem a hlavním městem České republiky je stejné jako před sto lety. Doba jízdy přes dvě a půl hodiny je srovnatelná s rokem 1938. Všechna krajská města mají vlakové spojení z Prahou financované ministerstvem dopravy. Liberec jako jediné krajské město ne. Místo dalších studií a analýz potřebujeme už jasné rozhodnutí o konkrétní investici do modernizace železnice, aby už konečně mohly začít projekční práce. V moderním 21. století se nejedná o nikterak přehnaný požadavek, pokud jde o ekologickou konkurenci vůči individuální dopravě po silnici,“ uvedl hejtman Martin Půta.

Liberecký kraj obdržel k připomínkování již několikátý výstup ze studie proveditelnosti železničního spojení Praha – Liberec, kterou zpracovaly společnosti METROPROJEKT PRAHA a AF-CITYPLAN. Studie se však omezila pouze na úsek z Prahy do Mladé Boleslavi a tvrdí, že spojení mezi hlavním městem a Libercem není proveditelné.

Studie neřeší zlepšení dálkové dopravy na relaci Praha – Liberec, ale soustředí se pouze na zlepšení příměstské dopravy v okolí Prahy. „Z našeho pohledu proto nebylo zadání studie splněno a budeme požadovat její přepracování. Svou kvalitou odpovídá spíše průměrně rozpracovanému dílu se závažnými nedostatky a není podle nás objektivní,“ dodal Jan Sviták, náměstek pro resort dopravy, investic a veřejných zakázek.

Liberecký kraj má největší připomínky k porovnání investičních a provozních nákladů. Na jeden investiční kilometr jsou měrné náklady nejmenší u varianty na území kraje (novostavba Turnov – Liberec, respektive novostavba Hodkovice nad Mohelkou – Liberec). Naopak varianty týkající se úseku Praha – Mladá Boleslav jsou v přepočtu na jeden investiční kilometr nejhorší. Kraj také nesouhlasí s prognózou počtu cestujících. Pro stanici Mladá Boleslav se dle studie čísla liší o zhruba 7 až 14 tisíc cestujících.

Pro Liberecký kraj není akceptovatelné, že řešení všech posuzovaných variant spojení Praha – Liberec vždy nákladově obsahuje řešení úseku Praha – Mladá Boleslav v obou směrech. Ani jedna z tras přitom neposkytuje dostatečnou kapacitu pro žádané linky dálkové dopravy z Libereckého kraje do Prahy.
(Zdroj: TZ LK)

Sdílet

Autor článku

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.