ANKETA ZASTUPITELŮ: TICHÝ ASFALT NA NÁMĚSTÍ?

1

Na posledním jednání turnovských zastupitelů zazněl návrh na změření hluku na náměstí a jako případné následné opatření vyasfaltování hlavního profilu komunikace procházející přes náměstí Českého ráje tzv. tichým asfaltem (s příměsí gumy). Tedy stejným povrchem, jaký dostala při loňské rekonstrukci Palackého ulice. Jaký je obecně váš názor na zlepšení povrchu na náměstí vzhledem k intenzitě dopravy? Hájil byste jakýkoliv zájem o ztišení tamní lokality, nebo byste dal přednost pohledu ze strany památkové péče? Historie versus asfalt? Co by u vás zvítězilo?

Mgr. JAROMÍR FRIČ, zastupitel za ODS
Asfalt nebo dlažba na průjezdu náměstím? Otázka na první pohled jednoduchá je v podstatě složitá, určitě nebude asi tak polovina občanů spokojená s jakýmkoliv řešením.
Když zůstane na průjezdu náměstím dlažba:
Patří na náměstí historicky, rekonstrukce byla citlivá, objevila se kamenná kašna, vydlážděné chodníky, stání či vedlejší prostory. Je vidět, že projektanti přemýšleli. Jenom ta obrovsky frekventovaná komunikace na Semily a do horní části Turnova, ta nešla odklonit, mrška.
A přesun aut po dlažbě? To je rachot, dunění, kola nadskakují, za mokra a sněhu se velmi smekají. Chodci na přechodech raději bystří zrak a váhají, kdy můžou přejít bezpečně z jedné strany ulice na druhou. Když vycházím ze školy, už slyším onen rachot z náměstí Českého ráje. A co teprve lidé, kteří tam bydlí! Většina bytů musí mít zvukově izolovaná okna, navíc se i domy a podlahy třesou, když přes náměstí jedou kamiony třeba do Košťálova.
Když bude průjezd náměstím asfaltový:
Náměstí bude mít uprostřed černou stuhu, která tam vizuálně a esteticky rozhodně nepatří. Znehodnotí se rekonstrukce ve svém historickém pojetí. Architekti zabrečí. Návštěvníci z jiných měst se budou ptát, kdo to vlastně mohl povolit, když je to tak ošklivé.
Ale průjezd bude mnohem tišší. Auta budou brzdit bezpečněji. Chodci budou mít větší pocit bezpečí a nebude na ně dorážet rachot. Domy se nebudou tolik třást.
Když byl v Palackého ulici položen asfalt, nejdřív se mně vůbec nelíbil, navíc vozovka mohla být určitě širší. Ale jízda je mnohem příjemnější, i chodci a lidé zde bydlící kvitují mnohem tišší provoz.
Proto bych se já osobně přiklonil k asfaltu. Možná můj názor bude zbytečný, až se udělá zvuková studie a výsledek pak jasně určí, co dát na vozovku.

KAREL JIRÁNEK, zastupitel za Nezávislý blok
Hájil bych změnu povrchu vozovky a ztišení náměstí. Obchvatu se asi nedožijeme a úbytku dopravy také ne, takže změna povrchu vozovky je zatím jediným možným řešením. Komunikace není ve vlastnictví města, proto je možné pouze vyvíjet tlak na krajský úřad, aby situaci řešil.
K tomu budu na zasedání ZM navrhovat zadání měření hlučnosti pro získání podpůrných argumentů pro případnou žádost ke Krajskému úřadu Libereckého kraje o změnu povrchu. To samé se povedlo občanům v Palackého ulici. Na náměstí by stavba mohla být o to jednodušší a levnější, protože není nutné opravovat inženýrské sítě pod vozovkou. Podporu v hlasování o zadání měření jsem si už ověřil při neformálním hlasování na minulém ZM. Je mně jasné, že někteří s tím budou mít problém. Ale co je opravdu důležitější? Zdraví, klid, nebo historie?

Ing. JAROSLAV KNÍŽEK, zastupitel za Ano 2011
Tahle otázka je pro Turnováky i okolní stejně nedůležitá, jako když se dnešní radní mezi sebou hádají o tom, zda bude to minimum míst pro parkování na náměstí půl hodiny zdarma, nebo když si pan radní Uchytil myslí, že vyřeší dopravu městem půjčováním elektrokol a že na tuhle povrchní myšlenku získá politické body.
Doprava v centru Turnova a její extrémní nárůst je klíčový problém našeho města i regionu. Jsme zahlceni kolonami včetně nejtěžší tranzitní nákladní dopravy aut a pan starosta to nevidí. Prosazuje jako nejdůležitější městskou věc rozšíření divadla a jiné záměry, které jsou sice fajn, ale neřeší náš TOP problém. To jsem sledoval i v přímém přenosu, když jsem pozval loni do Turnova ministra dopravy. Místo aby s ním pan starosta s paní místostarostkou Svobodovou řešili problém obchvatu města, nebo vnitřního silničního okruhu, tak je zajímaly úplné dílčí nevýznamnosti, až z toho byl pan ministr opravdově zklamaný.
Frajer by byl ten starosta, který by řekl, že většinu volných peněz na příští čtyři roky dáme do řešení tranzitní i vnitřní dopravy mimo centrum. A frajer by byl ten starosta, který by po šesti letech vládnutí měl už řešení projektově i finančně připravené, prodiskutované s vedením kraje, kde jeho kolegové vládnou. A během jeho vládnutí by do roku 2022 již jen realizoval za pomoci kraje i státu. Ale podívejte se, kam směrují město investiční priority, která nám vládnoucí koalice připravila k hlasování. Nic zásadního o dopravě v centru, nic není připraveného, a proto nic nebudeme řešit. Budeme se jen dívat, jak naše město už prostě nával dopravy reálně nezvládne. Ale také na druhé straně Turnova budeme jen sledovat, jak prohloubení viaduktu na Přepeřskou ulici stáhne všechny kamiony do Nádražní ulice a do okolní zástavby. Ještě štěstí, že se nám podařilo prosadit do hlasování alespoň prioritu centrálního parkovacího domu, kterou Turnováci vidí už z prvních ohlasů jako tu hlavní.
Na položenou otázku je proto jednoduchá odpověď. Až ubude doprava na náměstí, tak takový nesmysl přestaneme řešit. Jen města chudá duchem ničí svoji historii a zbavují se dláždění na svých náměstích. A to nemluvím o zásadách urbanismu, památkových zón apod. Navíc je po více jak dvaceti letech vidět, že se koncepce řešení náměstí včetně materiálů osvědčila a zejména letní náměstí plné květin, s krásnou kašnou a dalšími fotogenickými objekty je tím, co turisté i místní na našem městě oceňují.

IVAN KUNETKA, zastupitel za PROTO
Kdo bydlí na náměstí a u jeho okolí dobře ví, že problém není až tak intenzita dopravy a hluk ve dne, ale především večer a v noci. Provoz poklesne, auta začínají jezdit plynuleji a rychleji a právě rychlý přechod z asfaltu na kostky naplní náměstí a jeho okolí hlukem, který je třeba v létě při otevřených oknech velmi rušivý až nesnesitelný… Nemusí jít přitom o nepřiměřenou rychlost, i přejezd při padesátikilometrové rychlosti je velmi hlučný. Ve dne se s ruchem dopravy a zvuky města člověk smíří, k životu ve městě jednoduše patří, ale v noci? Mám náměstí rád, ale při vší úctě, není takovým architektonickým klenotem, aby nahrazením kostek asfaltem v středovém pruhu utrpělo nějakou zásadní estetickou újmu.

DAVID SCHINDLER, zastupitel za Českou pirátskou stranu
Kostky k historickým centrům měst neodmyslitelně patří, to je bez debaty. Nepatří ovšem do míst, kde denně po komunikaci projede na 15 tisíc vozidel všech tonáží, a tím spíš, pokud ona komunikace protíná náměstí vedví. Kdyby někde v dohledné době byla vidina výstavby obchvatu Turnova, který by odvedl většinu této, vesměs tranzitní dopravy, tak by se dalo uvažovat o zachování stávajícího povrchu. Jelikož se ale nyní hlavní tahy staví rychlostí 4 km/rok (asi 3 mm/s chcete-li), v nejbližších 10 letech s obchvatem počítat nemůžeme. Dělejme krásnými boční uličky s menším provozem, jako je třeba Skálova ulice.
Nicméně tato tepna musí, bohužel, plnit funkční roli. Při možné realizaci je ale nutné dbát na to, aby byl zvolen velmi světlý odstín tohoto tichého asfaltu, vzhledem k tropickým letním dnům, kdy černý asfalt by z náměstí udělal ještě větší „betonovou saunu“. V rámci samotné přípravy výměny povrchu je také nutné myslet dopředu a již mít na paměti koncepci cyklodopravy v Turnově a počítat například s rezervou pro cyklopruhy. Tímto se oklikou dostávám k důležitému bodu, a sice celkovému vzhledu náměstí. Jasně, dojem z velké části kazí rušná doprava a někomu jsou proti srsti některé budovy. Větší problém ale vidím v malém množství zeleně, která na náměstí je. Budeme-li mít na paměti, že strom v zástavbě funguje jako jakási klimatizační jednotka, vyjde nám, že jakákoliv zeleň navíc nám všem zpříjemní pohyb po náměstí a především v létě přispěje k lepšímu životnímu prostředí ve městě a estetičnost náměstí posune o kus výš. Však se podívejme na náměstí v Opočně, Berouně nebo třeba ve Svitavách. Narušit betonové monolity kouskem zeleně není nikterak těžké a přináší to pomyslné ovoce. Zkuste zavřít oči a představit si takové náměstí. S cyklopruhy a zelení. Náměstí, kde slyšíte vlastní myšlenky, i když na Semily jede tatrovka s kovošrotem. Až se dožijeme obchvatu, kostky můžou klidně nazpět vystřídat tou dobou již dožilý asfalt, a při procházce vzniknuvšími pěšími zónami v centru nás nečeká šok z dopravy, jaký na náměstí máme dnes.

TOMÁŠ KESNER, Národní památkový ústav Liberec
Z hlediska zájmů památkové péče je žádoucí, aby byly veškeré úpravy povrchů pochůzných i pojezdových komunikací v historickém centru města prováděny tak, aby dále nesnižovaly architektonickou kvalitu dotčeného prostředí. Plánované nahrazení kamenné dlažby asfaltem by problematickým zásahem objektivně bylo a do budoucna by se mohlo stát nevhodným příkladem při úpravách dalších veřejných komunikací a prostranství (viz například Skálova či Jiráskova ulice).
Předložený záměr je navíc v přímém rozporu s konceptem Plánu ochrany MPZ Turnov a metodickými pokyny NPÚ ÚOP Praha (Péče o památkově významné venkovní komunikace. Praha 2007).

Na turnovském náměstí bych ve středovém pruhu:

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...
Sdílet

Autor článku

1 komentář

Komentáře

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?

Registrace nového uživatele

Reset hesla
Prosím, zadejte svou emailovou adresu. Zašleme Vám nové heslo na email.