Jaká byla návštěvnost v uplynulém roce na turistických atraktivitách a v jednotlivých informačních centrech v regionu Českého ráje? O výsledcích šetření monitoringu návštěvnosti informuje Sdružení Český ráj, které již několik let ve spolupráci se svými partnery sleduje její vývoj. Monitoring návštěvnosti byl prováděn na 62 turistických atraktivitách regionu, které v roce 2014 navštívilo v celkovém součtu 1 469 011 turistů.
Nejvyšší návštěvnost byla v roce 2014 zaznamenána ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi, které navštívilo 185 409 turistů. K dalším nejnavštěvovanějším objektům patří Zámecký resort Dětenice (152 870), Prachovské skály (120 000), Hrad a zámek Staré Hrady (124 000), Zámek Sychrov (114 011) či hrad Trosky (100 211).
Mimo výše uvedené i na mnohých dalších turistických cílech v loňském roce návštěvnost vzrostla. Jedná se například o Muzeum Českého ráje v Turnově (43 %), Rumcajsovu ševcovnu v Jičíně (29 %), hrad Frýdštejn (27 %), hrad Valečov (23 %), hrad Kost (20 %) či Zámek Mnichovo Hradiště (17%).
„I v letošní sezoně bude na některých památkách a turistických cílech rozšířena stávající nabídka a připravuje se spousta zajímavých programů a akcí, které turistům zpříjemní návštěvu daného objektu,“ informuje Lucie Rakoušová ze Sdružení Český ráj.
Vývoj návštěvnosti v roce 2014 v turistických informačních centrech Českého ráje
Na rozdíl od turistických atraktivit se turistická informační centra dlouhodobě drží na stejné úrovni. V loňském roce navštívilo informační centra v regionu na 264 tisíc turistů, což znamená přibližně 2 % pokles oproti roku 2013. Naopak byl ale zaznamenán téměř 23 % nárůst turistů ze zahraničí, kteří tvořili 5 % z celkového počtu návštěvníků. Nejvíce zahraničních hostů přijelo z Německa (29 %), z Holandska (21 %) a z Polska (19 %).
Návštěvnost internetové prezentace
Pro návštěvníky regionu je silným informačním zdrojem internet. Sdružení Český ráj, jež je provozovatelem oficiálních internetových stránek regionu Český ráj, sleduje dlouhodobě i vývoj návštěvnosti právě na webu. Monitoring návštěvnosti internetových stránek je důležitým zdrojem informací a dokáže v mnohém napovědět o chování a potřebách turistů.
„Velmi zásadní je pro nás zjištění, že ačkoliv návštěvnost v informačních centrech mírně poklesla, a pohybuje se kolem 264 tisíc za rok, oficiální stránky regionu www.cesky-raj.info zaznamenaly v loňském roce na 448 tisíc návštěv, což je o 26 % více, než v roce 2013,“ přibližuje Lucie Rakoušová. Dalších bezmála 132 tisíc návštěv registrují tematické weby, ze kterých byl největší nárůst zjištěn na doméně www.ceskyrajdetem.cz (navýšení o 41 % oproti roku 2013). „Nárůst návštěvnosti na webu určeném především pro rodiny s dětmi si vysvětlujeme tím, že na něm najdou uživatelé informace o filmovém turismu v Českém ráji, který se stává mezi návštěvníky regionu čím dál více populárnějším,“ doplnila Rakoušová.
Návštěvnost internetových prezentací v roce 2014 (Google Analytics):
www.cesky-raj.info (cca 448 tis. návštěv, 1.470.000 zhlédnutých stránek)
www.ceskyrajdetem.cz (cca 68 tis. návštěv, 188.393 zhlédnutých stránek)
www.regionalniprodukt.cz, www.greenway-jizera.cz, www.albrechtzvaldstejna.cz, www.zlatastezka.info, www.ceskyrajbezbarier.cz (cca 64 tis. návštěv, cca 151 008 tis. stránek),
Údaje o návštěvnosti jsou průběžně uveřejňovány na internetových stránkách regionu Český ráj www.cesky-raj.info.
(Zdroj: TZ Sdružení Český ráj)