Letos v září tomu bude deset let, co byly zahájeny práce na projektu Greenway Jizera. Tehdy se ve Svijanech setkali hejtmani Libereckého a Středočeského kraje, zástupci měst a obcí a další partneři a podepsali deklaraci o spolupráci na výstavbě cyklostezky podél Jizery od pramene po soutok s Labem v Lázních Toušeň. Od samého počátku je hlavním hybatelem projektu Sdružení Český ráj.
Právě pod jeho patronací vznikla zatím nejhodnotnější část cyklostezky z Turnova do Líšného. Zhruba desetikilometrový úsek byl slavnostně zprovozněn v létě 2013. Stavba včetně tří nových lávek přes řeku přišla na zhruba 34 mil. Kč, dotace EU pokrývala 92,5 % nákladů, zbytek uhradily obce na trase a Liberecký kraj.
Za několik málo let provozu se cyklostezka stala tahákem návštěvnosti regionu mezi Malou Skálou a Turnovem. Dostatečně o tom svědčí množství drobných služeb, které tu vznikly, ať už se jedná o občerstvení či půjčovny kol a koloběžek, a atraktivních nabídek typu, že část se odehrává na vodě a část na cyklostezce. Velmi oblíbené je sjíždění řeky z Malé Skály do Dolánek a následný návrat pod Pantheon na koloběžce. V Dolánkách vyrostl nový kemp, úsek od Dlaskova statku na Loužek využívají příznivci kolečkových bruslí. Ročně tento úsek Greenway Jizera navštíví přes 20 tisíc pěších a cyklistů.
Už po prvním roce provozu se bohužel objevily i některé závady. Nejvíce kritizovaná je pokládka dřevěných profilů na mostech u Malé Skály a v Křížkách. Dřevo pracuje a jízda je natolik nepříjemná, že někteří cyklisté raději sesednou z kola a přes most přejdou pěšky. „I na můj vkus se tato závada řešila poměrně dlouho. Nejdříve jsme potřebovali řadu odborných posudků. Ukázalo se, že nebylo použito správně vyzrálé dřevo, takže na místě pracovalo,“ říká ředitel Sdružení Český ráj Aleš Hozdecký. Sdružení bylo investorem tohoto úseku cyklostezky.
Jak Hozdecký dodává, víc než rok trvaly dohady se stavební firmou, která nakonec vloni uznala, že chyba se stala na její straně a že provede pozáruční opravu. To se mělo uskutečnit do konce loňského roku. V srpnu se ale firma dostala do insolvence a práce provedeny nebyly. „Dalšího půl roku trvalo jednání, abychom získali bankovní záruku, která byla firmou vystavena vůči této zakázce. Tyto peníze nebyly součástí insolvenčního řízení. To se podařilo v zimě. V rámci poptávkového řízení jsme vybrali firmu Zikuda Turnov. Celkové náklady na opravu činí 700 tisíc korun,“ doplňuje ředitel Sdružení. Těsně před sezonou byla provedena první část prací, na sezonu byly práce přerušeny a vše bude dokončeno v září.
„Velmi mě tato situace mrzí, stížnosti turistů vnímám jako oprávněné, ale snad jsem dostatečně ilustroval, že jsme na provedení opravy stále pracovali. Že to bohužel trvalo tak dlouho, to je už jiná věc,“ dodal Hozdecký.
Aktuálně se na Turnovsku připravuje další část cyklostezky, která povede z Turnova do Svijan. Na konci letošního roku bude k dispozici projektová dokumentace této části. Přijde zhruba na milion korun a na její pořízení se skládají jednotlivé obce na trase, nejvíc platí město Turnov. Proběhla také jednání o pokračování cyklostezky ze Svijan přes Loukov a Loukovec do Mnichova Hradiště. Ideálně by do konce letošního roku měla být tato trasa vytyčena. Na druhé straně probíhají jednání také kolem úseku z Líšného do Železného Brodu, zde se rýsuje varianta, že projekt by zcela zaštítily Lesy České republiky.
Co se týká samotné realizace úseku z Turnova do Svijan, optimistické odhady hovoří o začátku příštího desetiletí.
Greenway Jizera mezi Turnovem, Malou Skálou a Líšným, jak ji vnímáte?
- Na můj vkus je tam moc lidí, pletou se cyklisté s pěšími a bruslaři (a ještě k tomu auta) (44%, 66 Hlasy)
- Skvělá výletní trasa (21%, 31 Hlasy)
- Povrch měl být asfaltový v celé trase, aby lidé na bruslích nekončili od Dlaskova statku na Loužku (20%, 30 Hlasy)
- Bylo by to dobré, je tam ale hodně nedodělků (10%, 15 Hlasy)
- Téma mě nezajímá (3%, 5 Hlasy)
- Nechodím a nejezdím tam (1%, 1 Hlasy)
- Jiná odpověď (1%, 1 Hlasy)
- Nevím, nemám na věc vyhraněný názor (0%, 0 Hlasy)
Počet hlasujících: 149